Мета: ознайомити зі змістом балади, в основу якої лягла старовинна кельтська легенда; показати мужність борців за незалежність рідної країни проти іноземних загарбників; розкрити необхідність вибору між власним почуттям і спільною метою народу; вдосконалювати навички виразного читання балади за особами, текстологічного аналізу твору; виховувати культуру зв’язного мовлення, культуру відповіді: логічність, послідовність, обґрунтованість, емоційність.
Обладнання: портрет Р. Л. Стівенсона.
ХІД УРОКУ
І. Конкурс виразного читання балад напам’ять
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Фронтальне опитування
Учитель. Сьогодні ми з вами вирушаємо до Англії ХІХ ст., а звідти, завдяки уяві і творчому натхненню англійського письменника Роберта Люьїса Стівенсона – у сиву давнину англійської історії. Баладу «Вересовий мед» створено за старовинною кельтською легендою.
1) Що ми знаємо про баладу як літературний жанр?
2) Що слугує основою для балади Шіллера «Рукавичка» та балади Ґете «Вільшаний король»?
3) Чим балада Стівенсона «Вересовий мед» відрізняється від фольклорної балади?
4) Що надає сюжету балади Ґете «Вільшаний король» більшої напруженості?
5) Який початок у баладах Пушкіна «Песнь о вещем Олеге», Стівенсона «Вересовий мед» та Шіллера «Рукавичка»?
6) Чи можна передбачити, чим завершаться події, описані в баладах «Вересовий мед», «Рукавичка», «Песнь о вещем Олеге», прочитавши зачин? Мотивуйте свою відповідь.
7) Які фольклорні ознаки запозичили літературні балади?
8) Наведіть приклади постійних епітетів у баладі Пушкіна «Песнь о вещем Олеге».
2. Повідомлення учнів про Р. Л. Стівенсона
ІІ. Формування нових знань, умінь та навичок
1. Виразне читання балади
Пропонується робота з російськомовним перекладом С. Маршака.
(Див. додаток: переклади С. Маршака і Є. Крижевича.)
2. Аналіз твору з коментарями. Бесіда
Що є зачином балади? Який настрій створюють ці рядки?
Які рядки яскраво показують наслідок битви?
(Лежал живой на мертвом,
И мертвый – на живом.)
Яким чином поет підкреслює, що маленькі пікти загинули за батьківщину?
(В своих могилах тесных,
В горах родной земли,
Малютки-медовары приют себе нашли.)
Як змальовує поет останніх піктів, які потрапили у полон? Який прийом використовує він для створення образу безвиході, сили ворога?
(Антитеза:
Сидел король шотландский
Не шевелясь в седле.
А маленькие люди
Стояли на земле.
Те, що сидить король на коні, створює враження, що він ніби височіє над маленькими піктами.)
Але чи здаються вони нам такими вже беззахисними? Що надає їм сили мовчати перед загрозою тортур?
(Автор показує їх на тлі рідного краю, сама природа ніби підтримує їх:
Вереск шумел над ними,
В море катились валы.)
Коли старий карлик звертається до короля, кажучи:
Жизнь я изменой куплю,
Выдам заветную тайну, –
подивіться, як змінюється його фігура.
(Це вже не гордовите мовчання –
Голос его воробьиный
Резко и четко звучал.
Він ніби стає ще меншим порівняно з королем.)
Чому неможливо повірити в зраду?
(Тому що залишилася совість:
Мне продавать свою совесть
Совестно будет при нем.)
Чому поет надав нам можливість почути останній крик юнака? (Це натяк на те, що той міг би не витримати.)
Як ви вважаєте, чи легко було батькові зважитись на таке рішення? Доведіть, що він дуже переживав.
(И эхом ему ответил
С обрыва отец-старик.)
Як показано незламність старого? Чим стає для нього цей вересовий мед?
(Пускай со мной умрет
Моя святая тайна –
Мой вересковый мед! –
вересовий мед символізує душу народу, якою вороги не здатні заволодіти.)
ІІІ. Самостійна робота з текстом
Завдання: довести, що перед нами саме балада. Знайти фольклорні елементи у творі, які є однією з особливостей жанру балади.
(Героїчна балада, як правило, бере за основу історичні події – у даному випадку старовинну кельтську легенду.
Драматизм подій підкреслюється побудовою балади – включенням до основної частини діалогу.
У літературній баладі нерідко присутні фольклорні елементи: зачин, повторення, антитеза, постійні епітети.)
IV. Робота над виразним читанням
V. Підбиття підсумків уроку
Бліц-перевірка самостійної роботи.
VI. Домашнє завдання
Підготуватися до виразного читання балади напам’ять; підготуватися до контрольної роботи.
Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення про А. Міцкевича