Мета: розвивати навички складання характеристик літературних героїв, виявлення причини їх вчинків, зв’язного мовлення; вчити працювати в групі, виховувати прагнення до високих моральних цінностей.
Обладнання: ілюстрації до роману, головоломка, схема.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
— Відгадайте головоломку — прочитайте епіграф до уроку, вислів східного поета Х ст. Фірдоусі.
(Мной дружбы обычай вражде предпочтен;
Закон человечности — вот мой закон.)
– Як ви розумієте ці слова?
– Кого з героїв роману Стівенсона вони стосуються? (Д. Хокінс, капітан Смолетт, лікар Лівсі, сквайр Трелоні)
— Це позитивні герої. Про них сьогодні й піде мова.
ІІ. Робота над темою уроку
1. Літературний диктант «Упізнай героя»
1) «Завів його я у кімнату і пам’ятаю, що цей витончений, вишукано одягнений молодий чоловік у білосніжній перуці, чорноокий, чудово вихований, вразив мене своєю несхожістю на сільських незграб, які відвідували наш трактир». (Лікар Лівсі)
2) «Це був високий чоловік, більше 6 футів на зріст, гладкий, з повним суворим обличчям, що загрубіло й обвітрилося під час довгих мандрів. У нього були чорні рухливі брови, які свідчили, що їхній власник не злий, але пихатий і має запальний характер». (Сквайр Трелоні)
3) «Він прекрасний чоловік, але впертий, як чорт». (Капітан Смолетт)
4) «Він був людиною похмурою. Все на кораблі дратувало його. Він розказав нам про причини свого невдоволення…». (Капітан Смолетт)
5) «Усім єством я зневажав старого, який тільки й робив, що буркотів та стогнав. Хто завгодно з молодих єгерів із задоволенням поїхав би замість нього. Але сквайр хотів, щоб їхав саме він, а бажання сквайра для слуг було законом. Ніхто, окрім старого…, не смів буркотіти». (Том Редрут)
6) «Мені до душі цей хлопчисько. Кращого за нього я не зустрічав. Він більше схожий на чоловіка, ніж такі щури, як ви». (Джим Хокінс)
2. Інтерактивне опитування
– Який герой твору сподобався вам найбільше? (Скоріше за все, більшість голосів буде у Джима Хокінса)
– Чому саме цей герой викликає у вас захоплення і повагу? Підкріпіть свою думку епізодами з твору.
3. Колективне складання схеми
«Продовж речення»: Джим — …
– Дитина, хлопчик, який пройшов через недитячі пригоди, випробування.
Викликає співчуття.
– Сміливий хлопчик (епізоди: втеча від піратів → порятунок матері → початок небезпечної подорожі → втеча з корабля → зустріч з Беном Ганом → бій з піратами на острові → втеча з острова → загарбання корабля → вбивство пірата Хендса → перебування у заручниках → щасливий порятунок).
Викликає захоплення.
– Кмітлива, спостережлива людина:
– здогадувався, що Сільвер і є одноногий моряк;
– розповів про карту лікареві та сквайрові;
– повідомив друзів про підготовку бунту;
– уважно спостерігав за поведінкою пораненого Хендса;
– зрозумів, що Сільвер здатний на зраду;
– вразив піратів своїми вчинками й обіцяв урятувати їх від шибениці.
Викликає повагу.
– Неслухняний хлопчик, він робить, що заманеться, й саме тому рятується сам і допоможе своїм друзям:
– підслуховує розмову заколотників, сидячи у діжці з яблуками;
– тікає на острів і зустрічає відлюдника Бена Гана, який потім вбиває декількох піратів і розповідає про знайдені скарби;
– тікає з укріплення, розшукує човен Бена Гана, пробирається на борт «Іспаньйоли», рятує корабель.
Викликає подив і повагу.
– Добра людина:
– жаліє хворого батька;
– плаче над померлим Біллі Бонсом;
– перев’язує рану, піклується про пірата Хендса;
– співчуває Сільверу-каліці;
– не тримає зла на піратів.
Викликає захоплення, здивування.
– Чесний хлопець:
– не прагне багатств Біллі Бонса;
– дотримує свого слова;
– не жадібний (про скарби, що залишилися на острові: «Нехай вони там і залишаються, на тому острові»).
Викликає повагу.
4. «Літературні паралелі»
– Порівняйте образи Джима Хокінса та Діка Сенда. (Див. Додаток на с. 138)
5. Робота над характеристикою образів героїв роману (в групах)
Завдання. Дайте характеристику літературному героєві. Час на обговорення — 5–7 хв.
1 група — лікар Лівсі; 2 група — сквайр Трелоні; 3 група — капітан Смолетт;4 група — Бен Ган.
ІІІ. Підбиття підсумків уроку
Слово вчителя
Позитивні герої роману «Острів скарбів» не схожі між собою, когось із них можна вважати ідеалом, інших — ні, але їх об’єднує віра в добро, порядність, відповідальність за життя інших людей, вірність своєму слову, високим моральним принципам.
IV. Домашнє завдання
Дібрати цитати до образів піратів.