Мета: зацікавити учнів біографією і творчістю Стівенсона, познайомити з історією створення роману «Острів скарбів», розвивати й вдосконалювати навички виразного читання, логічногомислення.
Обладнання: портрети Стівенсон, виставка книг письменника, криптограма.
Тип уроку: первинне ознайомлення з матеріалом.
Володіючи багатством
Усієї землі,
Ми повинні бути щасливі,
Як королі.
Р. С тівенсон
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
– Розшифрувавши криптограму, ви дізнаєтеся, твір якого письменника мибудемо читати на уроці.
(Роберт Льюїс Стівенсон)
Ключ до криптограми — український алфавіт.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь учителя про життєвий та творчий шлях письменника
— Розмірковуючи над долею письменника Стівенсона, не можна забувати:був іще й читач Стівенсон. З раннього дитинства він захоплювався романамиВальтера Скотта, історичні твори якого сповнені пригод і подорожей. Цікаво,що серед героїв романів великого шотландця Стівенсон відшукав своїх предків. Вальтер Скотт та Стівенсон навіть мали спільних далеких родичів. А дід Стівенсона навіть показував авторові «Айвенго» побудовані ним маяки. Дід і батько письменника — морські інженери, будівничі маяків. Льюїс не міг продовжувати сімейну традицію: з дитинства він багато й часто хворів, томумайже не ходив до школи, не грав з однолітками. Проте, навіть лежачи у ліжку, він не сумував, тому що вмів фантазувати. А ще батько, годинами сидячи біля хворого на туберкульоз сина, розповідав йому захоплюючі історії про відчайдушних розбійників, відважних мореплавців, закопані скарби.Батьки хотіли, щоб Льюїс здобув юридичну освіту, що він і зробив, закінчивши юридичний факультет Единбурзького університету. Але, як і раніше, його приваблювала лише література. Література й подорожі…
Он с собою взял в плаванье карту морей,
На которой земли — ни следа;
И команда, с восторгом склонившись над ней,
Дружным хором воскликнула: «Да!»
Для чего, в самом деле, полюса, параллели,
Зоны, тропики и зодиаки?
И команда в ответ: «В жизни этого нет,
Это чисто условные знаки.
На обыденных картах — слова, острова,
Все сплелось, перепуталось — жуть!
А на нашей, как в море, одна синева,
Вот так карта — приятно взглянуть!»
(Л. Керолл)
Щоправда, життя склалося так, що мандрувати йому доводилося не за власним бажанням, а через необхідність. Спочатку, за приписами лікарів,— до м’якого клімату Франції, Голландії та Бельгії, потім — до Каліфорнії за нареченою, американкою Фанні Осборн, а наприкінці життя — на острови архіпелагу Самоа. Стівенсон рано почав писати й друкуватися, але успіх до нього прийшов лише після виходу роману «Острів скарбів».
2. Історія створення роману
Вперше роман побачив світ у 1881 р. Реакція читачів була несподіваною —автора буквально закидали листами з проханням назвати точні координати острова, адже там залишилися скарби. Наївні сучасники так і не змогли повірити, що події роману — плід фантазії автора.
Як же з’явилася ця книга? Коли вона вийшла вперше, на ній була присвята:
«Містеру Л. О. » — з приміткою, що «смак і фантазія» Л. О. допомогли авторові в написанні роману. Усі подумали, що це якийсь критик, а виявилося — хлопчик, Ллойд Осборн. Одного разу, граючись зі своїм пасинком Ллойдом, Стівенсон намалював карту острова. «Як називається ця земля?» — запитав хлопчик. «Острів скарбів»,— одразу ж відповів автор, не підозрюючи, що він розпочав створювати свій знаменитий роман. Кожного дня сім’я збиралася за столом, щоб послухати нові розділи майбутньої книги: про піратів, карту та скарби, про бунт та покинутий корабель, про сквайраТрелоні, і лікаря, і повара на одній нозі. Члени сім’ї Стівенсона не були пасивними слухачами: вони вигадували нові пригоди, підказували імена героїв та назви місцевостей. Батько письменника склав список речей, що знаходилися у скрині «морського вовка». А Ллойд був першим критиком і редактором «Острова скарбів». «Острів скарбів» — найвідоміший, але не єдиний твір Стівенсона. Йому належать романи «Чорна стріла», «Володар Баллантре», «Дивна історія Джекіла і містера Хайда». Писав Стівенсон до останнього дня свого недовгого життя, яке скінчилось на
полінезійському острові Самоа, що у Тихому океані. Рідні поховали його над морем, на вершині гори Веа. На могильному камені викарбувані його власні рядки:
Під зоряним небом, на вітру
Місце останнє виберу.
Радісно жив я, легко помру.
…
На могилі моїй напишете так:
«Тут він хотів залишити знак,
З моря додому прийшов моряк,
І мисливець вернувся з горбів».
«Реквієм»
3. Робота з літературознавчими термінами
Повторення
– Що таке роман?
– Яка література називається пригодницькою?
4. Читання перших розділів роману
Частина І, розділ І. «Старий морський вовк у трактирі адмірала Бенбоу»
Розділ ІІ. «Чорний Пес приходить і йде геть»
– Назвіть героїв роману, про яких ви читали. Які вони викликають почуття і чому?
Розділ ІІІ. «Чорна мітка»
– Що таке чорна мітка? Хто з героїв роману і кому її приносить?
– Чи можна назвати цей роман пригодницьким (згідно з прочитаними розділами).
ІІІ. Підбиття підсумків уроку
Продовжте речення
Сьогодні на уроці я…
– дізнався…
– був вражений…
– замислився… .
IV. Домашнє завдання
Продовжити читати роман Р. Стівенсона «Острів скарбів».