Р. Стівенсон — автор роману «Острів скарбів»

Мета: зацікавити учнів біографією і творчістю Стівенсона, познайомити з історією створення роману «Острів скарбів», розвивати й вдосконалювати навички виразного читання, логічногомислення.

Обладнання: портрети Стівенсон, виставка книг письменника, криптограма.

Тип уроку: первинне ознайомлення з матеріалом.

Володіючи багатством

Усієї землі,

Ми повинні бути щасливі,

Як королі.

Р. С тівенсон

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

– Розшифрувавши криптограму, ви дізнаєтеся, твір якого письменника мибудемо читати на уроці.

(Роберт Льюїс Стівенсон)

Ключ до криптограми — український алфавіт.

ІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь учителя про життєвий та творчий шлях письменника

— Розмірковуючи над долею письменника Стівенсона, не можна забувати:був іще й читач Стівенсон. З раннього дитинства він захоплювався романамиВальтера Скотта, історичні твори якого сповнені пригод і подорожей. Цікаво,що серед героїв романів великого шотландця Стівенсон відшукав своїх предків. Вальтер Скотт та Стівенсон навіть мали спільних далеких родичів. А дід Стівенсона навіть показував авторові «Айвенго» побудовані ним маяки. Дід і батько письменника — морські інженери, будівничі маяків. Льюїс не міг продовжувати сімейну традицію: з дитинства він багато й часто хворів, томумайже не ходив до школи, не грав з однолітками. Проте, навіть лежачи у ліжку, він не сумував, тому що вмів фантазувати. А ще батько, годинами сидячи біля хворого на туберкульоз сина, розповідав йому захоплюючі історії про відчайдушних розбійників, відважних мореплавців, закопані скарби.Батьки хотіли, щоб Льюїс здобув юридичну освіту, що він і зробив, закінчивши юридичний факультет Единбурзького університету. Але, як і раніше, його приваблювала лише література. Література й подорожі…

Он с собою взял в плаванье карту морей,

На которой земли — ни следа;

И команда, с восторгом склонившись над ней,

Дружным хором воскликнула: «Да!»

Для чего, в самом деле, полюса, параллели,

Зоны, тропики и зодиаки?

И команда в ответ: «В жизни этого нет,

Это чисто условные знаки.

На обыденных картах — слова, острова,

Все сплелось, перепуталось — жуть!

А на нашей, как в море, одна синева,

Вот так карта — приятно взглянуть!»

(Л. Керолл)

Щоправда, життя склалося так, що мандрувати йому доводилося не за власним бажанням, а через необхідність. Спочатку, за приписами лікарів,— до м’якого клімату Франції, Голландії та Бельгії, потім — до Каліфорнії за нареченою, американкою Фанні Осборн, а наприкінці життя — на острови архіпелагу Самоа. Стівенсон рано почав писати й друкуватися, але успіх до нього прийшов лише після виходу роману «Острів скарбів».

2. Історія створення роману

Вперше роман побачив світ у 1881 р. Реакція читачів була несподіваною —автора буквально закидали листами з проханням назвати точні координати острова, адже там залишилися скарби. Наївні сучасники так і не змогли повірити, що події роману — плід фантазії автора.

Як же з’явилася ця книга? Коли вона вийшла вперше, на ній була присвята:

«Містеру Л. О. » — з приміткою, що «смак і фантазія» Л. О. допомогли авторові в написанні роману. Усі подумали, що це якийсь критик, а виявилося — хлопчик, Ллойд Осборн. Одного разу, граючись зі своїм пасинком Ллойдом, Стівенсон намалював карту острова. «Як називається ця земля?» — запитав хлопчик. «Острів скарбів»,— одразу ж відповів автор, не підозрюючи, що він розпочав створювати свій знаменитий роман. Кожного дня сім’я збиралася за столом, щоб послухати нові розділи майбутньої книги: про піратів, карту та скарби, про бунт та покинутий корабель, про сквайраТрелоні, і лікаря, і повара на одній нозі. Члени сім’ї Стівенсона не були пасивними слухачами: вони вигадували нові пригоди, підказували імена героїв та назви місцевостей. Батько письменника склав список речей, що знаходилися у скрині «морського вовка». А Ллойд був першим критиком і редактором «Острова скарбів». «Острів скарбів» — найвідоміший, але не єдиний твір Стівенсона. Йому належать романи «Чорна стріла», «Володар Баллантре», «Дивна історія Джекіла і містера Хайда». Писав Стівенсон до останнього дня свого недовгого життя, яке скінчилось на

полінезійському острові Самоа, що у Тихому океані. Рідні поховали його над морем, на вершині гори Веа. На могильному камені викарбувані його власні рядки:

Під зоряним небом, на вітру

Місце останнє виберу.

Радісно жив я, легко помру.

На могилі моїй напишете так:

«Тут він хотів залишити знак,

З моря додому прийшов моряк,

І мисливець вернувся з горбів».

«Реквієм»

3. Робота з літературознавчими термінами

Повторення

–  Що таке роман?

– Яка література називається пригодницькою?

4. Читання перших розділів роману

Частина І, розділ І. «Старий морський вовк у трактирі адмірала Бенбоу»

Розділ ІІ. «Чорний Пес приходить і йде геть»

– Назвіть героїв роману, про яких ви читали. Які вони викликають почуття і чому?

Розділ ІІІ. «Чорна мітка»

– Що таке чорна мітка? Хто з героїв роману і кому її приносить?

– Чи можна назвати цей роман пригодницьким (згідно з прочитаними розділами).

ІІІ. Підбиття підсумків уроку

Продовжте речення

Сьогодні на уроці я…

– дізнався…

– був вражений…

– замислився… .

IV. Домашнє завдання

Продовжити читати роман Р. Стівенсона «Острів скарбів».



Залишити коментар


+ сім = 13