Мета: розкрити негативні риси героїв-піратів; вчити розрізняти щирість і лицемірство на прикладах з роману; вдосконалювати навички роботи з текстом; розвивати зв’язне мовлення; виховувати прагнення до самовдосконалення.
Обладнання: схема «Герої роману “Острів скарбів”», текст роману, британський прапор, прапор піратів, чорна мітка.
Тип уроку: формування вмінь та навичок.
Люди, будьте людяними.
Ж. -Ж. Руссо
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
– Що ви бачите на дошці? (Британський прапор, прапор піратів «Веселий Роджер», чорна мітка)
– Чи здогадались ви, про кого піде мова сьогодні на уроці? (Так, про піратів)
— Ніхто не знає, коли з’явилися перші пірати. Перші згадки про морських розбійників у Давній Греції належать до VI ст. до н. е., але цілком можливо, що вони існували й раніше.
«Веселий Роджер»
Пірати мали свій прапор «Веселий Роджер». Що ж означає ця назва? Існує дві версії виникнення цього словосполучення. Перша — пірати під час зустрічі з іншим судном спочатку піднімали чорний прапор (для попередження), а потім — червоний, що означало: на помилування розраховувати не варто. Можливо, назва червоного прапора Joli rouge потім змінилась на співзвучне англійське Jolli Roger — веселий Роджер. Друга версія пов’язана з тамільськими піратами, які називали себе «Алі раджа», що означає — володарі моря. Це словосполучення також співзвучне англійському «Джолі Роджер».
ІІ. Робота над темою уроку
1. Складання схеми «Герої роману “Острів скарбів”»
– На дошці два прапори: британський та піратський. Під кожним з них запишіть імена героїв роману, які стали під певний прапор.
2. «Світ піратів»
Робота з текстом (домашнє завдання)
Завдання
Навести цитати, зробити висновки щодо характеристики героїв.
1) Біллі Бонс (зачитуються цитати)
Висновок. Грубий, завжди п’яний колишній пірат був нешанобливим, лаявся, не платив хазяям таверни, принижував інших відвідувачів. Загинув від рук таких, як і він сам злочинців.
2) Чорний Пес (зачитуються цитати)
Висновок. Пірат Чорний Пес не сміливець (боявся Біллі Бонса), лицемірний, хитрий: щоб вивідати, де знаходиться Біллі, розмовляв з Джимом ласкаво, лагідно, а коли той не послухався, почав лаятися. Після бійки з Біллі Бонсом рятується втечею.
3) П’ю (зачитуються цитати)
Висновок. Колишній пірат, каліка, він пустив за вітром своє багатство, а потім жебракував, вбивав людей. Сміливий, відважний, але закостенілий у своєму гріхові чоловік; він злий, жорстокий до Джима, Біллі, навіть до своїх товаришів.
4) Джон Сільвер (зачитуються цитати)
Висновок. Джон Сільвер — неоднозначна особистість. У його характері переплелися позитивні й негативні риси. Від природи щедро наділений розумом, кмітливістю, акторськими здібностями, він міг би багато досягти у житті. Але хибний крок, зроблений у юності, привів його до піратства, що став способом його життя і перекреслив усі можливості, які мала ця смілива, розумна людина.
IІІ. Підбиття підсумків уроку
Бесіда
– Звідки пірати вирізали папір для чорної мітки? (З Біблії)
– Що було написано на зворотному боці мітки? («Пси та вбивці»)
– Чи випадково саме ці слова були написані на мітці? Що вони можуть означати? (Стівенсон хоче показати, що для піратів немає нічого святого: вони навіть над Біблією збиткуються, не замислюючись. «Пси та вбивці» — ці слова стосуються піратів, чиї руки умиті кров’ю.)
– Як поводилися пірати, хазяйнуючи на «Іспаньойлі» і на острові? (Пірати постійно напивалися, готували дуже багато їжі, не замислюючись про завтрашній день. Корабель був брудний, ніхто не дбав про нього; замість того, щоб рятувати корабель, розбійники билися. Пірати не були командою: вони були ладні повбивати і своїх, і чужих, піти на зраду. Почувши голос Флінта, всі, крім Сільвера, страшенно перелякалися, що свідчить про їхнє боягузтво. І, звичайно, вирушити у небезпечну путь вони були готові лише заради грошей, заради скарбів капітана Флінта.)
– Як закінчується життя піратів? (Убозтво (фізичне і духовне), смерть, життя на безлюдному острові, втеча, переслідування, шибениця)
— Мабуть, такий кінець життя піратів промовляє сам за себе. Можливо, якби в юності ці люди могли передбачити, яким стане їхнє життя, вони б зробили інший вибір. Недарма просвітитель Жан-Жак Руссо закликав: «Люди, будьте людяними».
V. Домашнє завдання
Прочитати повість Е. По «Золотий жук».
Індивідуальні завдання
1) Учневі-«читцю» навчитись виразно читати вірш Е. По «Ельдорадо».
2) Учневі-«біологові» підготувати повідомлення про жука сімействаScarabaeidae.