Романтика пригод і подорожей у романі Р. Стівенсона «Острів скарбів»

Мета: зацікавити учнів подіями роману; перевірити знання тексту; розвивати увагу, логічне мислення, уміння працювати в команді; виховувати повагу до сміливих мандрівників.

Обладнання: карта острова, картки із завданнями.

Тип уроку: урок-подорож.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

Бесіда

– Чи добре ви впоралися з домашнім завданням?

– Чи уважно читали роман «Острів скарбів»?

У ч и т е л ь. Сьогодні ми це перевіримо під час уроку-подорожі. Але вирушити у подорож можна за однієї умови:

Если думать не боишься

О прекрасной, беспредельной,

Неожиданной, бесценной,

Удивительной земле,

На которой ты живёшь,—

Вот о чём тогда подумай:

Горы окружили чащу,

Чаща окружила тени,

Тени окружили пашню,

Где на чёрных и на белых

Клетках шашечной доски

Красная лежит коробка,

Перевязанная лентой,—

Вот бы развязать её!

В той коробке круглый остров,

А на острове орешник,

А в орешнике орешек —

Расколи-ка скорлупу

И в орешке ты увидишь:

Горы окружила чаща,

Чащу окружили тени,

Тени окружила пашня,

Где на чёрных и на белых

Клетках шашечной доски

Та же самая коробка,

Перевязанная лентой,—

Не развязывай её!

А развяжешь эту ленту, —

Вмиг окажешься в коробке,

Попадёшь на круглый остров

И очутишься в орешке.

И тебя окружат горы,

И тебя окружит чаща…

(Роберт Грейвс)

— Тож, якщо ви не боїтесь далеких, незвіданих земель, вирушаємо в путь!

ІІ. Літературна гра

(Учні об’єднуються в команди.)

1. Знайдіть «четверте зайве»

–  Ж. Верн, Д. Д ефо, Ж. де Лафонтен, Р. Л. Стівенсон. (Письменники — автори пригодницьких творів)

–  «Жага до життя», «Пригоди Тома Сойера», «Острів Скарбів», «Хамелеон».(Пригодницькі твори)

– Джим Хокінс, Робінзон Крузо, Джон Сільвер, Бен Ган. (Герої роману «Острів скарбів»)

– Том Сойєр, Дік Сенд, П’ятниця, Джим Хокінс. (Головні герої пригодницьких книг)

2. «Вірю — не вірю»

–1) Таверна батьків Джима називалась «Веселий Роджер».

+2) Чорну мітку Біллі Бонсу приніс сліпий пірат на ім’я П’ю.

+3) Лікар Лівсі врятував Біллі Бонса, зробивши йому кровопускання.

–4) Сквайр Трелоні мав великий досвід у доборі команди корабля.

+5) Джим поплив на острів скарбів одразу, разом з піратами.

+6) Компас у вигляді скелета — вигадка капітана Флінта.

–7) «Мертві не тікають»,— говорили пірати.

–8) Щоб дістатися «Іспаньоли», Джим скористався човном піратів.

3. Словник моряка

– З’єднайте лініями слова та їх лексичні значення.

Бак

Боцман

Ватерлінія

Камбуз

Киль

Морський бриз

Рубка

Фут

Місцевий слабкий береговий вітер, що віє вдень на сушу, а вночі з суші на море.

Старовинна міра довжини, яка дорівнює 30,48 см.

Носова частина верхньої палуби корабля.

Особа молодшого складу, якому підпорядкована корабельна команда для виконання господарчих робіт.

Лінія на борті, до якої судно опускається у воду.

Кухня на судні.

Подовжений брусок, що проходить по всій довжині судна у середині днища.

Надбудова на палубі судна для управління

4. «Хто найкраще знає карту?»

Учні отримують контурну карту острова скарбів, на яку наносять назви й позначки. Перемагає той, хто найшвидше й найточніше виконає завдання.

5. «Як це все було насправді?»

– Розташувати цитати у хронологічному порядку.

1) «Ми зупинилися в тому самому місці, де на карті було намальовано якоря. Третя частина милі віддаляла нас від головного острова і третина милі — від острова Скелета». (№ 4)

2) «Бандити, шукаючи мене й матір, зірвали зі стіни навіть годинника. І, хоча вони нічого не забрали з собою, окрім мішка з грошима, який належав капітанові, і декількох срібних монет з нашої каси, я одразу зрозумів, що ми розорені». (№ 3)

3) «Інша частина скарбів — срібло у зливках і зброя — все це лежить там, де його закопав покійний Флінт. І, на мою думку, хай собі лежить. Тепер мене нічим не заманиш на цей проклятий острів». (№ 7)

4) «Ти нічого не роби, доки вони не пришлють мені чорну мітку або поки знову не побачиш Чорного Пса чи моряка з однієї ногою. Цього одноногого, Джиме, остерігайся найбільше». (№ 2)

5) «”Між іншим,— продовжував я,— мені не подобається цей прапор, містере Хендс. Якщо ви не проти, я спущу його. Краще зовсім без прапора, ніж з таким”. Я побіг до щогли, смикнув за відповідну мотузку і, спустивши проклятого чорного прапора, викинув його за борт, у море». (№ 6)

6) «Я пам’ятаю, немовби це було вчора, як, важко ступаючи, він доплентався до наших дверей, а його морську скриню везли за ним на тачці. Це був високий, сильний, гладкий чоловік з темним обличчям». (№ 1)

7) «Я приходив сюди і зрідка молився, коли я гадав, що зараз неділя. Це не зовсім схоже на каплицю, та все ж якось урочистіше. Правда, я був один, без капелана, без Біблії». (№ 5)

6. «Що було у скрині?»

– На картках записані назви предметів. Треба вибрати тільки потрібні картки

та дописати ті предмети, які були у скрині й яких немає на картках.

Костюм, кружка, пістолети, годинник, мушлі, гроші, золото, карта, ніж, квадрант, ложка, трубка.

Ніж, ложка, трубка — зайві слова.

Тютюн, компаси, плащ — треба додати.

7. «Літературні паралелі»

– Порівняйте образи Бена Гана й Робінзона Крузо.

ІІІ. Підбиття підсумків уроки

IV. Домашнє завдання

Підготувати розповідь про улюблених героїв роману «Острів скарбів».



Залишити коментар


+ два = 8