Мета: повторити відомості про життя Ж. Верна; сформувати уявлення про роман як літературний жанр, вчитися працювати з текстом, перевірити знання тексту розділів домашнього завдання; виховувати повагу до високих моральних цінностей.
Обладнання: картки з кросвордом, тексти роману, картина І. Айвазовського
«Дев’ятий вал».
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Людина — що цегла: обпалюючись,
вона стає твердою.
Б. Шоу Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Кросворд навпаки
– Пригадаємо деякі події з життя Ж. Верна. До слів у кросворді придумайте
тлумачення. Відповіді
1. В якій країні жив Ж. Верн?
2. Що Ж. Верн вивчав у Парижі?
3. Д е відбуваються дії роману «Із Землі на Місяць»?
4. У якому місті народився письменник?
5. Д о якої країни хотів вирушити 11-річний Ж. Верн?
ІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Словникова робота
Роман — великий епічний твір, що зображує історію життя багатьох героїв протягом тривалого часу.
2. Бесіда за прочитаними розділами. Робота з текстом І–ІІ розділи
– Як називалося судно, на якому пливли герої? («Пілігрим»)
– Розкажіть про пасажирів судна. Чому вони опинилися на «Пілігримі»?
– Що ви дізналися про екіпаж судна?
– Які почуття викликають у вас герої твору?
– Знайдіть у тексті описи зовнішності героїв. Доповніть їх усними характеристиками героїв.
Місіс Уелдон, Джек — хоробрі, витривалі, мужні.
Бенедикт — дивний дослідник-ентомолог.
Дік Сенд — рішучий, відважний.
Негоро — дивний, потайний.
Капітан Халл — справедливий, професіонал.
IV розділ
– Які герої з’являються на борту «Пілігрима»?
– Зачитайте уривки, присвячені потерпілим на судні «Вальдек».
– Хто, крім людей, був на затонулому кораблі? (Собака Дінго)
– Розкажіть, що дивного було в поведінці Дінго? Як він ставився до людей насудні?
ІІІ. Підбиття підсумків уроку
– Які головні труднощі виникли в героїв роману на морському шляху? (Капітан був юним і не мав належного досвіду. Загибель екіпажу; врятованінегри не знали морської справи; підступність Негоро; буря, шторм.)
– Як поводилися герої за цих складних обставин? Які риси характеру проявили? Як ставилися одне до одного? (Вони були мужніми, сміливими, сильними духом людьми, які прагнули за будь-яких умов подолати труднощі.)
2. Робота з епіграфом
– Чи відповідає характерам героїв твору вислів Б. Шоу? Поясніть свою думку.
3. Слово вчителя
— Закінчити урок буде доречно словами драматурга Б. Шоу: «Людина — що цегла: обпалюючись, вона стає твердою».
В мире много сил великих,
Но сильнее человека
Ничего на свете нет.
IV. Домашнє завдання
Прочитати розділи 14, 17, 18, підготувати цитати до образу Діка Сенда.