Привабливість образу Діка Сенда в романі Ж.Верна «П’ятнадцятирічний капітан»

Мета уроку:

  • повторити відомості про життя Жуль Верна;
  • розвивати вміння працювати з текстом, перевірити знання учнями розділів роману, що пропонувалися для домашнього читання;
  • виховувати повагу до високих моральних цінностей.

Тип уроку: урок-дослідження.

Обладнання: тексти роману Ж.Верна «П’ятнадцятирічний капітан», ілюстрації до твору.

Хід уроку

                                             В мире много сил великих,

                                  Но сильне человека

                                        Нет в природе ничего

                                                                                                                      Софокл

                                    Людина – що цегла:

                                                            обпалюючись, вона стає твердою.

                                                                                                                         Б.Шоу

І. Повідомлення теми та мети уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Перевірка домашнього завдання.

1.Бесіда з учнями

  • В якій країні жив Жуль Верн?  (Франції)
  • Місто, в якому народився письменник? (Нанті)
  • Скільки романів написав Жуль Верн (більше ста романів)

2.Розгадайте кросворд і дізнайтеся, що головне в пригодницькому романі.

1 . . . . . . .
. 2 . . . . . . .  
3 . . . . . . .
. 4 . . . .
5 . . . . .
6 . . . . .
7 . . .

 

     1.Назва шхуни-бригу із роману «Пятнадцятирічний капітан».            («Пілігрим».)

      2.Ім’я негра,що відзначався величною силою.(Геркулес.)

      3.Кузен місіс Уелдон. (Бенедикт.)

      4.Кличка собаки. (Дінго.)                       

       5. Країна, у якій була розвинена работоргівля. (Ангола.)

       6.Прізвище хазяїна шхуни. (Уелдон.)

        7. Прізвище капітана (Халл.)

          (Ключове слово – «пригода».)

 

IІІ. Підготовка до сприйняття навчальної теми

1. Мотивація

Доросла людина… На уроках етики, можливо, ви говорили про це, наводили приклади власних учинків, які б свідчили про вашу дорослість. Коли людину починають вважати дорослою? Це визначається не віком, а вчинками і поведінкою людини, тобто її ставленням до своїх обов’язків і почуттям відповідальності за свої дії. Сама назва роману натякає на те, що головний герой (15-річний Дік) – людина юна і водночас доросла (капітан!).

2. Постановка проблемного питання

«У чому привабливість образу Діка Сенда?»

3. Мозковий штурм. Риси вдачі Діка Сенда

Які якості мають бути у справжнього капітана?

У Діка вони є. Є навіть більше:

Рішучість Відповідальність Жага до знань
Сміливість Вірність Гідність
Мужність (відвага) Критичне ставлення до себе Турботливість
Наполегливість Почуття вдячності людям, які йому допомагали Винахідливість
Холоднокровність Милосердя Добропорядність
Стійкість Здатність до співчуття Доброзичливість
  Готовність прийти на допомогу Скромність
  Демократизм Розум
  Здатність до самопожертви  

IV. Засвоєння навчального матеріалу

1.Завдання

1) Знайдіть у тексті і зачитайте  портрет Діка Сенда.

2) Що найбільше вражає в його обличчі? (Рішучість і відвага).

Інтерв’ю з літературним героєм

– Розкажіть про своє походження? (Я не знаю, хто мої батьки. Мене ще немовлям підібрав жалісливий перехожий на ріжку піщаної коси Сенді-Гук у Нью-Йорку).

– Чому вас так назвали? (Що означає ваше ім’я та прізвище?) (Імя Дік мені дали на честь чоловіка, який мене підібрав, а прізвище – на згадку про місце, де він мене знайшов).

– Де ви виховувалися? (У дитячому будинку).

– Яку мету ви поставили перед собою? (Стати людиною). Що ви маєте на увазі? (Справжня людина – це людина, яка завжди намагається виконати свій обов’язок, допомогти тім, хто цього потребує, не боїться перешкод і наполегливо йде до своєї мети).

– Яка ваша мрія? (Стати моряком). Що, на ваш погляд, необхідно для того, щоб ваша мрія стала реальністю? (Наполегливо навчатися і працювати, щоб з часом поєднати теорію з практикою).

– Яку роль у вашому житті відіграла родина Уелдонів та капітан Халл? (Капітан Халл помітив мене, заприятелював і представив Джеймсу Уелдону, а той віддав до школи у Сан-Франциско).

– Як ви ставитеся до цих людей? (Я вдячний їм і готовий не вагаючись піти заради них у вогонь і воду).

– Ваше відношення до навчання? (Я розумію, що мені потрібно багато знань, щоб стати справжнім моряком, а може, й капітаном. Особливо я полюбляю, географію та історію подорожей. Також збираюся вивчати вищу математику і навігацію).

2.Запитання

1) Які риси характеру автор відмічає на початку роману? Як він характеризує поведінку Діка? (Жвавий, серйозний, рухливий, спритний, міцний фізично, скупий на слова і жести. Міг приймати рішення і доводити їх до кінця).

2) Як ви розумієте слова: «Хто з дитячих літ усвідомив, що праця – це закон життя, хто змалу знає, що хліб наробляється тільки в поті чола, той завжди готовий на великі справи і в свій день знайде і волю, і силу, щоб їх здійснити»? Як вони відобразилися на характері Діка?

3) Чому капітан Халл довірив корабель Діку Сенду? («З цього хлопчини вийде колись чудовий моряк. У нього вроджений хист мореплавця»).

4) Як Дік повівся після загибелі капітана Халла? Чому юного Діка було обрано капітаном?

5) Розкажіть про перше зіткнення Діка з Негоро? Чим воно закінчилося? Які риси Діка виявилися в цьому епізоді?

6) З якими труднощами зіткнувся Дік під час командування судном? (Брак досвіду, підступні дії Негоро).

7) Доведіть, що Дік все ж таки гідно витримав це випробування. (Витримав бурю; змів майстерно викинути корабель на берег – «Лийте жир!»)

3.Складання логічного ланцюжка

Складіть логічний ланцюжок, за яким Дік Сенд дійшов висновку, що вони опинилися в Африці. Наприклад:

птахи не боялися людей – дивна поведінка Дінго – відсутність каучукового дерева і колібрі – жирафи – відсутність хінного дерева – муха цеце – поведінка Гаррісового коня – сліди слонів – гіпопотам – відрубані руки, ланцюг і колодки – лев.

Запитання та завдання

1) Про що думає Дік, зробивши страшне відкриття? За що картає себе?

2) Який план виникає у Діка?

3) Зачитати: «Дік Сенд згадав, як він, капітан, примусив Негоро підкоритися, пригрозивши закувати його в кайдани, а то й застрелити. Чом він тоді цього не зробив? Викинули б труп Негоро за борт, і не скоїлося б з ними стількох нещасть!»

4) Які якості виявляє Дік у термітнику? (Сміливість, здатність пожертвувати собою, розум, спокій, холоднокровність).

4.Ситуація: «Уявити тільки, що я міг застрелити обох негідників і не зробив цього!»

– Чи правильно зробив би Дік, вбивши Негоро та Гарріса, коли у нього була можливість?

– Чи мав моральне право Дік вбити Негоро та Гарріса, коли у нього була можливість?

– Чи можна карати людину лише за задум злочину?

– Чи зміг би Дік Сенд вбити Негоро ще на кораблі?

5.Дискусія

Запитання

1) Як Дік поводився у полоні? (Гідно).

2) Що вразило вас у нотатках Діка? (Він турбувався за інших, не скаржився на власні труднощі).

3) Чому Дік вбив Гарріса?

Аналіз ситуації (Вбивство Гарріса)

1) Чи правильно зробив Дік?

2) Чи міг Дік здогадатися, що Гарріс бреше?

3) Чи легко вбити?

4) Як цей вчинок вплинув на подальшу долю Діка?

Слово вчителя

Перебував Дік у середовищі моряків, китобоїв – суворих людей. Наступний автор – Дже Лондон. Він у юному віці теж плавав на шхуні полювати на котиків, і тому знав звички подібних людей і змальовував їх без прикрас.

Виразне читання

1.Виразно прочитайте уривок «Зустріч Діка і Негоро» («Похорон Муані Лунга»). Як поводився Дік Сенд? Хто в цьому двобої вийшов переможцем? Чому? Відповідь аргументуйте. (Гідність, стійкість, бажання боротися).

2.Знайдіть у тексті описи зовнішності героїв і доповніть їх усними характеристиками.

Місіс Уелдон, Джек – мужні, витривалі.

Бенедикт – дивний дослідник – ентомолог.

Дік Сенд – рішучий, відважний.

Капітан Холл – справедливий, професіоналю

Негоро- потайний, підлий.

Запитання

1)Які риси виявив Дік під час зустрічі з левом? З тубільцями біля водоспаду? (Сміливість, здатність до самопожертви).

2) Які труднощі вдалося побороти Діку?

3) Чому Дік піклувався про долю негрів? Які риси тут виявляються? (Щедрість, вірність).

4) Якою була подальша доля героя?

5) Чи згодні ви з думкою Діка: «Якби на борту «Пілігрима» я знав усе, що належить знати справжньому морякові, скількох нещасть можна було б уникнути!» Яких саме знань бракувало Дікові? Аргументуйте свої висновки.

V. Підсумки уроку

1. Вольові і моральні риси (позитивні)

1) Які головні труднощі виникли на шляху героїв роману? ( Ураган; втрата компаса; пробоїна в корпусі, знайомство з таємничим провідником…)

2) Чи відповідає характерам героїв вислів Б.Шоу «Людина – що цегла:обпалюючись, вона стає твердою

3) Як поводилися герої за цих складних обставин? Як ставилися один до одного? (Вони були сміливі, рішучі, мали власну гідність, завжди думали про інших.)

2. Вирішення проблемного питання

1) Які риси, з погляду автора, характеризують справжню людину?

2) У чому привабливість образу Діка Сенда?

3) Чи хотіли б ви мати такого друга, як Дік Сенд? Чому?

3. Проблема відповідальності. Слово вчителя, бесіда.

Дік – ідеал, взірець для наслідування. Є такі люди (юні) в реальній сучасній дійсності? Не по роках дорослі?

Сміливість, мужність (вольові якості)? – Так. Дік – дуже сміливий, справжній чоловік, готовий воїн. Дуже добре, що серце у нього добре.

А відповідальність? Є приклади подібного усвідомлення своєї відповідальності у такому юному віці?

Не обов’язково настільки екстремальна ситуація (работорговці, керування кораблем).

Приклади відповідальності: дочка доглядає за хворою матір’ю, підліток доглядає за маленьким братом (сестрою). Такі ситуації теж змушують дітей раніше дорослішати.

Урок, який ми повинні засвоїти, одна з провідних ідей роману, пов’язана з образом Діка: відповідальність за рідних, близьких, друзів, батьківщину, наслідки своїх вчинків.

V. Домашнє завдання

1. Підготувати цитатний матеріал до характеристики образу Діка Сенда.

2. Намалювати ілюстрації до твору. (За бажанням.)

Автор: Резніченко Катерина Юріївна



Залишити коментар


+ 5 = тринадцять