А. Чехов — видатний російський письменник. Оповідання «Товстий і тонкий»

Мета: зацікавити учнів біографією і творчістю А. Чехова, ознайомити з новими термінами та змістом оповідання «Товстий  тонкий»; розвивати уміння уважного і вдумливого читання; визначати тему й ідею твору; виховувати негативне ставлення до чиношанування і низькопоклонства.

Обладнання: портрет А. П. Чехова, виставка книжок письменника, ілюстрації до розповіді «Товстий і тонкий».

У людини все має бути прекрасним:

і душа , і одяг , і обличчя , і думки .

А. П. Чехов

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності учнів

1. Робота над епіграфом

2. Бесіда

– Що має бути прекрасним у людині?

– Як ви розумієте вислів А. П. Чехова? Чи згодні ви з такою точкою зору?

– Який ідеал людини нагадує вам вислів Чехова? (Давньогрецький ідеал: гармонія духу й тіла)

ІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Повідомлення вчителя про життя та творчість А. П. Чехова2. Словникова робота

Чиношанування (застар., ірон.) — шанування старших молодшими по службі.

Низькопоклонництво — рабське й улесливе схиляння перед ким-небудь абочим-небудь.

Розповідь — невеликий епічний твір, зазвичай присвячений окремій події вжитті людини.

Гумор — різновид комічного, відображення смішного в життєвих явищах ілюдських характерах, що не заперечує життєве явище, а лише усвідомлює його недосконалість.

Іронія — різновид комічного, прихована насмішка.

Сатира — різновид комічного, найбільш нещадно висміює недосконалістьсвіту, людські пороки.

3. Читання та аналіз оповідання «Товстий і тонкий»

1) Читання оповідання вчителем

2) Бесіда

– Як звуть героїв оповідання? (Михайло і Порфирій)

– Ким вони доводилися один одному? (Вони були шкільними товаришами,давно не бачилися і дуже зраділи зустрічі.)

– Доведіть, що радість героїв була щирою. («…дивилися один на одного очима, повними сліз», «Обидва були приємно здивовані», «…спитав товстий, захоплено дивлячись на друга»)

– Що було причиною зміни настрою тонкого? (Товстий розповів про те, що

дослужився до чину таємного радника.)

– Прочитайте епізод «усвідомлення новини» тонким (від слів «Тонкий раптом зблід, скам’янів» до слів «усі ґудзики свого мундира»).

– Як ви думаєте, чому змінилася поведінка тонкого? (Він не чекав такогоуспіху товариша, можливо, позаздрив йому, розгубився від усвідомлення«важливості» чину товстого.)

3) Читання оповідання за особами

4) Бесіда

– На які дві частини можна поділити оповідання «Товстий і тонкий»? (1 частина

— до повідомлення героя про свій високий чин, 2 частина — після

цього)

– Які слова повторюються в обох частинах? («Обидва були приємно здивовані», «Всі троє були приємно вражені».)

– Що змінилося в поведінці тонкого? (Він став називати товариша «вашависокість», додавати догідливе -с, став безглуздо гигикати, «на його обличчі було стільки благоговіння, солодощі й шанобливої кислоти, що товстогознудило»)

– Які назви можна дати частинам розповіді? Чому? (1 частина — «Зустрічдвох друзів», 2 частина — «Зустріч двох чинів». Спочатку колишні шкільні товариші ведуть себе як рівні, а потім — відповідно чину.)

– Подумайте, чи залишаться товстий і тонкий друзями. Чому?

– Хто з героїв, на вашу думку, веде себе більш достойно? В чому це проявляється? (Товстий, він не хвалиться високим чином, йому неприємні догідливість і приниження тонкого.)

ІІІ. Підбиття підсумків уроку

Слово вчителя з елементами бесіди

— Тема оповідання — зустріч двох друзів. Ідея розповіді — висміюваннячиношанування, низькопоклонництва і підлабузництва.

– Доведіть, що прочитаний твір є оповіданням(Розповідається про один епізод із життя героїв.)

– Які види комічного використовує Чехов у цьому оповіданні? (Письменниквикористовує сатиру, оскільки саме цей вид комічного нещадно висміює недосконалість світу, людські пороки; автор не вірить у можливість виправлення тонкого.)

IV. Домашнє завдання

Вивчити визначення понять «розповідь», «гумор», «іронія», «сатира».

Індивідуальне завдання: учням-«біологам» підготувати повідомлення прохамелеона.



Залишити коментар


дев'ять + = 14