Мета: зацікавити учнів біографією і творчістю А. Чехова, ознайомити з новими термінами та змістом оповідання «Товстий тонкий»; розвивати уміння уважного і вдумливого читання; визначати тему й ідею твору; виховувати негативне ставлення до чиношанування і низькопоклонства.
Обладнання: портрет А. П. Чехова, виставка книжок письменника, ілюстрації до розповіді «Товстий і тонкий».
У людини все має бути прекрасним:
і душа , і одяг , і обличчя , і думки .
А. П. Чехов
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності учнів
1. Робота над епіграфом
2. Бесіда
– Що має бути прекрасним у людині?
– Як ви розумієте вислів А. П. Чехова? Чи згодні ви з такою точкою зору?
– Який ідеал людини нагадує вам вислів Чехова? (Давньогрецький ідеал: гармонія духу й тіла)
ІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Повідомлення вчителя про життя та творчість А. П. Чехова2. Словникова робота
Чиношанування (застар., ірон.) — шанування старших молодшими по службі.
Низькопоклонництво — рабське й улесливе схиляння перед ким-небудь абочим-небудь.
Розповідь — невеликий епічний твір, зазвичай присвячений окремій події вжитті людини.
Гумор — різновид комічного, відображення смішного в життєвих явищах ілюдських характерах, що не заперечує життєве явище, а лише усвідомлює його недосконалість.
Іронія — різновид комічного, прихована насмішка.
Сатира — різновид комічного, найбільш нещадно висміює недосконалістьсвіту, людські пороки.
3. Читання та аналіз оповідання «Товстий і тонкий»
1) Читання оповідання вчителем
2) Бесіда
– Як звуть героїв оповідання? (Михайло і Порфирій)
– Ким вони доводилися один одному? (Вони були шкільними товаришами,давно не бачилися і дуже зраділи зустрічі.)
– Доведіть, що радість героїв була щирою. («…дивилися один на одного очима, повними сліз», «Обидва були приємно здивовані», «…спитав товстий, захоплено дивлячись на друга»)
– Що було причиною зміни настрою тонкого? (Товстий розповів про те, що
дослужився до чину таємного радника.)
– Прочитайте епізод «усвідомлення новини» тонким (від слів «Тонкий раптом зблід, скам’янів» до слів «усі ґудзики свого мундира»).
– Як ви думаєте, чому змінилася поведінка тонкого? (Він не чекав такогоуспіху товариша, можливо, позаздрив йому, розгубився від усвідомлення«важливості» чину товстого.)
3) Читання оповідання за особами
4) Бесіда
– На які дві частини можна поділити оповідання «Товстий і тонкий»? (1 частина
— до повідомлення героя про свій високий чин, 2 частина — після
цього)
– Які слова повторюються в обох частинах? («Обидва були приємно здивовані», «Всі троє були приємно вражені».)
– Що змінилося в поведінці тонкого? (Він став називати товариша «вашависокість», додавати догідливе -с, став безглуздо гигикати, «на його обличчі було стільки благоговіння, солодощі й шанобливої кислоти, що товстогознудило»)
– Які назви можна дати частинам розповіді? Чому? (1 частина — «Зустрічдвох друзів», 2 частина — «Зустріч двох чинів». Спочатку колишні шкільні товариші ведуть себе як рівні, а потім — відповідно чину.)
– Подумайте, чи залишаться товстий і тонкий друзями. Чому?
– Хто з героїв, на вашу думку, веде себе більш достойно? В чому це проявляється? (Товстий, він не хвалиться високим чином, йому неприємні догідливість і приниження тонкого.)
ІІІ. Підбиття підсумків уроку
Слово вчителя з елементами бесіди
— Тема оповідання — зустріч двох друзів. Ідея розповіді — висміюваннячиношанування, низькопоклонництва і підлабузництва.
– Доведіть, що прочитаний твір є оповіданням. (Розповідається про один епізод із життя героїв.)
– Які види комічного використовує Чехов у цьому оповіданні? (Письменниквикористовує сатиру, оскільки саме цей вид комічного нещадно висміює недосконалість світу, людські пороки; автор не вірить у можливість виправлення тонкого.)
IV. Домашнє завдання
Вивчити визначення понять «розповідь», «гумор», «іронія», «сатира».
Індивідуальне завдання: учням-«біологам» підготувати повідомлення прохамелеона.