Оповідання А. Чехова «Хамелеон»

Мета: закріпити знання учнями термінів із теорії літератури; працювати над виразним читанням; учити аналізувати прочитаний текст, складати схеми; розвивати логічне мислення, усне мовлення; виховувати прагнення до самовдосконалення.

Обладнання: схеми; тексти оповідань; ілюстрації до розповіді; зображення хамелеона.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

Опитування

– Дайте визначення оповідання.

– Розкажіть про види комічного (гумор, іронія, сатира).

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Прочитайте визначення гумору Ф. Кривіна.

«Гумор — це соломинка, яка нікого не рятує. Проте коли хапаєшся за неї, робиш рух, який допомагає утримуватися на воді». – Чи згодні ви з цією думкою? Навіщо потрібен гумор? (Він допомагає жити, діяти, змінювати недосконалий світ.)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Підготовка до сприймання тексту

— Щоб зрозуміти, чому Чехов так назвав своє оповідання, потрібно дізнатися, у чому особливість цієї тварини хамелеона.

Виступ учнів-«біологів» із повідомленням про хамелеона

2. Словникова робота

Городовик — посада в поліцейській охороні міста. Розглядає незначні справи, встановлює мир між сторонами, що сперечаються.

Мировий — суддя, пов’язаний із розбором дрібних цивільних і кримінальних справ.

Лягаві — порода мисливських собак.

3. Історія створення оповідання

Слово учителя

— Оповідання «Хамелеон» з’явилося в 36 номері журналу «Осколки» в 1884р. із підзаголовком «Сценка».

Вісімдесяті роки були для Чехова дуже плідними — у цей час він написав найкращі оповідання. Чимало творів він присвятив темі чиновництва: життю чиновників, відносинам між ними, їх психології, вчинкам. Часто матеріал для своїх оповідань він брав із життя.

4. Читання оповідання «Хамелеон» учителем

5. Бесіда

– Де відбувається дія оповідання? (На базарній площі, біля складу купця Пічугіна.)

– У чому суть конфлікту, покладеного в основу історії? (Щеня вкусило ювеліра Хрюкіна; Очумєлов повинен розібратися в ситуації й покарати винних.)

– Знайдіть опис винуватця скандалу — хортеня. («У центрі натовпу, розчепіривши передні лапи і тремтячи всім тілом, сидить сам винуватець скандалу — біле гостроморде хортеня з жовтою плямою на спині. У сльозових очах у нього вираз туги й жаху».)

– Яке враження справляє на читача цей опис? Які почуття викликає? (Щеня, маленьке, жалюгідне, перелякане, викликає почуття жалю; не зрозуміло, як могло нешкідливе щеня зчинити стільки галасу.)

– Чому Хрюкін вимагає компенсації за нанесену травму?(Постраждалий пояснює це тим, що в нього, ювеліра, тонка робота, і тепер він не зможе її виконувати.)

6. Складання схеми № 1

Очумєлову потрібно розібратися в ситуації. Простежимо його «шлях до істини».

– Скільки разів змінює свою думку Очумєлов? Чому це відбувається?(Думказмінюється залежно від того, кому належить собака.)

7. Складання схеми № 2

– Згадайте, хто така Феміда? (Давньогрецька богиня справедливості і правосуддя) З яким символом її зображують і чому? (З терезами, на яких зважують всі «за» і «проти» для прийняття справедливого рішення.)

– Що зважує на терезах Очумєлов? (Хто важливіший: Хрюкін або собака?На перший погляд, важливіше людина, але в даній ситуації включаються соціальні механізми: важливішим є той, хто стоїть вище на соціальній драбині.

Це правило поширюється навіть на собак: якщо собака бездомна, то «переважує» Хрюкін, якщо генеральська, то «правда» на її боці.)

8. Складання схеми № 3

«Ніжна тварюка або бродяча худоба?»

— Ставлення Очумелова до собаки в процесі з’ясування обставин змінюється кілька разів. Давайте прослідкуємо, які слова використовує поліцейськийнаглядач при цьому.

9. Творче завдання (робота в парах)

– Уявіть, що вам потрібно розслідувати цю справу і з’ясувати, хто правий, а хто винен.

Можлива відповідь

Уважно вивчивши всі обставини справи, можна припустити, що Хрюкін, золотих справ майстер, у нетверезому стані тикав цуценяті в ніс цигарку (що підтверджується очевидцями). Щеня у відповідь вкусило кривдника за палець.

Це не спричинило б істотної шкоди іншій людині, але, враховуючи професію потерпілого, можна зрозуміти його обурення. Однак вимоги Хрюкіна про моральну компенсацію безпідставні, тому що він власне і є причиною конфлікту.

Рішення: Хрюкіна за жорстоке поводження з тваринами оштрафувати, собаку повернути господарям.

IV. Підбиття підсумків уроку

«Мікрофон»

Сьогодні на уроці ми:

– прочитали розповідь «Хамелеон»;

–  дізналися про тварин-хамелеонів;

– з’ясували, хто з героїв оповідання постраждалий, а хто винуватець.

V. Домашнє завдання

Підготуватися до читання оповідання за особами; довести, що твір Чехова

«Хамелеон» — оповідання.



Залишити коментар


6 − = один