Мета: закріпити знання учнями термінів із теорії літератури; працювати над виразним читанням; учити аналізувати прочитаний текст, складати схеми; розвивати логічне мислення, усне мовлення; виховувати прагнення до самовдосконалення.
Обладнання: схеми; тексти оповідань; ілюстрації до розповіді; зображення хамелеона.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Опитування
– Дайте визначення оповідання.
– Розкажіть про види комічного (гумор, іронія, сатира).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Прочитайте визначення гумору Ф. Кривіна.
«Гумор — це соломинка, яка нікого не рятує. Проте коли хапаєшся за неї, робиш рух, який допомагає утримуватися на воді». – Чи згодні ви з цією думкою? Навіщо потрібен гумор? (Він допомагає жити, діяти, змінювати недосконалий світ.)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Підготовка до сприймання тексту
— Щоб зрозуміти, чому Чехов так назвав своє оповідання, потрібно дізнатися, у чому особливість цієї тварини хамелеона.
Виступ учнів-«біологів» із повідомленням про хамелеона
2. Словникова робота
Городовик — посада в поліцейській охороні міста. Розглядає незначні справи, встановлює мир між сторонами, що сперечаються.
Мировий — суддя, пов’язаний із розбором дрібних цивільних і кримінальних справ.
Лягаві — порода мисливських собак.
3. Історія створення оповідання
Слово учителя
— Оповідання «Хамелеон» з’явилося в 36 номері журналу «Осколки» в 1884р. із підзаголовком «Сценка».
Вісімдесяті роки були для Чехова дуже плідними — у цей час він написав найкращі оповідання. Чимало творів він присвятив темі чиновництва: життю чиновників, відносинам між ними, їх психології, вчинкам. Часто матеріал для своїх оповідань він брав із життя.
4. Читання оповідання «Хамелеон» учителем
5. Бесіда
– Де відбувається дія оповідання? (На базарній площі, біля складу купця Пічугіна.)
– У чому суть конфлікту, покладеного в основу історії? (Щеня вкусило ювеліра Хрюкіна; Очумєлов повинен розібратися в ситуації й покарати винних.)
– Знайдіть опис винуватця скандалу — хортеня. («У центрі натовпу, розчепіривши передні лапи і тремтячи всім тілом, сидить сам винуватець скандалу — біле гостроморде хортеня з жовтою плямою на спині. У сльозових очах у нього вираз туги й жаху».)
– Яке враження справляє на читача цей опис? Які почуття викликає? (Щеня, маленьке, жалюгідне, перелякане, викликає почуття жалю; не зрозуміло, як могло нешкідливе щеня зчинити стільки галасу.)
– Чому Хрюкін вимагає компенсації за нанесену травму?(Постраждалий пояснює це тим, що в нього, ювеліра, тонка робота, і тепер він не зможе її виконувати.)
6. Складання схеми № 1
Очумєлову потрібно розібратися в ситуації. Простежимо його «шлях до істини».
– Скільки разів змінює свою думку Очумєлов? Чому це відбувається?(Думказмінюється залежно від того, кому належить собака.)
7. Складання схеми № 2
– Згадайте, хто така Феміда? (Давньогрецька богиня справедливості і правосуддя) З яким символом її зображують і чому? (З терезами, на яких зважують всі «за» і «проти» для прийняття справедливого рішення.)
– Що зважує на терезах Очумєлов? (Хто важливіший: Хрюкін або собака?На перший погляд, важливіше людина, але в даній ситуації включаються соціальні механізми: важливішим є той, хто стоїть вище на соціальній драбині.
Це правило поширюється навіть на собак: якщо собака бездомна, то «переважує» Хрюкін, якщо генеральська, то «правда» на її боці.)
8. Складання схеми № 3
«Ніжна тварюка або бродяча худоба?»
— Ставлення Очумелова до собаки в процесі з’ясування обставин змінюється кілька разів. Давайте прослідкуємо, які слова використовує поліцейськийнаглядач при цьому.
9. Творче завдання (робота в парах)
– Уявіть, що вам потрібно розслідувати цю справу і з’ясувати, хто правий, а хто винен.
Можлива відповідь
Уважно вивчивши всі обставини справи, можна припустити, що Хрюкін, золотих справ майстер, у нетверезому стані тикав цуценяті в ніс цигарку (що підтверджується очевидцями). Щеня у відповідь вкусило кривдника за палець.
Це не спричинило б істотної шкоди іншій людині, але, враховуючи професію потерпілого, можна зрозуміти його обурення. Однак вимоги Хрюкіна про моральну компенсацію безпідставні, тому що він власне і є причиною конфлікту.
Рішення: Хрюкіна за жорстоке поводження з тваринами оштрафувати, собаку повернути господарям.
IV. Підбиття підсумків уроку
«Мікрофон»
Сьогодні на уроці ми:
– прочитали розповідь «Хамелеон»;
– дізналися про тварин-хамелеонів;
– з’ясували, хто з героїв оповідання постраждалий, а хто винуватець.
V. Домашнє завдання
Підготуватися до читання оповідання за особами; довести, що твір Чехова
«Хамелеон» — оповідання.