Мета: допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст казки, зацікавити твором, спонукати до самостійного вдумливого читання; розвивати уяву, логічне та образне мислення, вміння переказувати, вибирати головне, висловлювати власні судження; виховувати доброту і людяність.
Тип уроку: узагальнення та систематизації знань.
Обладнання: портрет письменника, збірки його творів, ілюстрацій до них, набір карток із завданнями.
Теорія літератури: казка, докази, аргументи, факти, висновки, головні та другорядні герої.
Хід уроку
І.Повідомлення теми й мети уроку
II. Мотивація учбової діяльності
III. Актуалізація опорних знань
1. Слово вчителя. Ми ознайомилися зі зміс¬том казки Г. Андерсена «Снігова Королева». Твір
має цікавий, захоплюючий сюжет, містить багато несподіванок, інтриг.
Отож, пропоную гру «Детективи». Для початку перевіримо ваші здібності до цієї справи.
Умови гри: учень-асистент пише на аркуші ім’я одного з героїв казки і не показує його. Інші учні задають йому три питання, на які він може відповісти лише «так» чи «ні».
1. Це людина? (ні) Вона жіночої статі? (так) Ця дійова особа красива, могутня? (так)
(Снігова Королева)
2. Це хлопчик? (ні) Цей персонаж багато мандрував? (так) Ця дійова особа досягла своєї мети? (так)
(Герба)
3. Цей герой жив у місті; в будинку? (ні)
Він злий? (так)
Це головний герой? (ні)
(Троль)
4. Це дівчинка? (ні)
У нього були друзі? (так)
Він страждав? (так)
(Кап)
5. Це людина похилого віку? (так) Вона мала сад? (так)
Вона розповідала казки? (ні) ;
(Бабуся-чарівниця)
6. Батьки цього героя були злочинцями? (так)
Це особа чоловічої статі? (ні)
Цей персонаж їздить на коні? (так)
(Маленька розбійниця)
7. Це людина? (ні) Це зла істота? (ні) Вона має пару? (так)
(Ворона)
Обираються три учні, які найкраще відгадува¬ли за Головних Детективів.
IV. Основний зміст роботи
1. Учитель. У детективне агентство подано три заяви: про зникнення хлопчика Кая, зникнен-ня дівчинки Герди та про дивну поведінку лю¬дей під впливом якоїсь невидимої речовини чи навіть зброї. Наші детективи й займуться роз¬слідуванням цих справ.
Детектив 1-й з’ясовуватиме обставини зникнення хлопчика, Детектив 2-й — дівчинки, а Детек¬тив 3-й розслідуватиме причини дивної поведін¬ки людей, які стали бачити все навиворіт, їм необхідно опитати свідків, зробити висновки. Клас ділиться на три групи свідків (для кожного детектива). У межах груп розподіляються ролі.
Для Детектива 1-го: діти на майдані, Герда, го¬луби, білі кури-сніжинки.
Для Детектива 2-го: бабуся-чарівниця, Короле¬вич і Королівна, Крук, Ворона, маленька розбій¬ниця, північний Олень, Лапландка, Фінка.
Для Детектива 3-го: Герда, Кай, бабуся, жителі міста, Снігова Королева, янголи небесні.
2. Учні по черзі розповідають від імені своїх ге¬роїв, що вони знають з даної справи, Детективи задають навідні питання і роблять висновки. Детектив 1-й: що Кая тримає в заручниках Сні¬гова Королева. Детектив 2-й: що Герда пішла на розшуки свого
названого брата.
Детектив 3-й: що учні злого троля розбили дзер¬кало, яке все спотворювало, і скалки потрапи-ли до ока або, навіть, у серця людей. Через це люди бачили все лише погане й ставали безсер¬дечними, злими та байдужими.
3. Щоб завершити справи, Детективам потрібно: 1-му (разом з групою): розшифрувати слово, яке розіб’є чари Снігової Королеви. Для цього слід закреслити десять літер:
двеісячтьнлітсетрь
(Відгадка: слід закреслити букви, які скла¬дають слова «десять літер» і залишиться слово «Вічність».)
2-му (разом з групою): дотримуючись сюжету, знайти правильний шлях Герди:
Герда – Фінка – Бабуся-чарівниця — Маленька розбійниця – Річка – Крук і Ворона -Королівна і Королевич -Лапландка – Північний Олень – Палац Снігової Королеви
Учитель. Залишається визначити рейтинг Детективів. Для цього потрібно виконати кілька завдань на професійну уважність (місця визначаються за кількістю набраних балів) виконується письмово на аркушах або на дошці, якщо є можливість відокремити учасників).
У швидкому темпі:
1) Які квіти нагадали Герді про Кая? (Троянди)
2) Хто був «злючий-презлючий, наче сам чорт»?(Троль)
3) Хто віз санчата Кая? (білі кури)
4) Що Герда пообіцяла подарувати річці за те, що вона скаже, де Кай? (червоні черевички)
5) Чиє обличчя — привітне, миле, кругленьке і рожеве, як троянда? (Герди)
6) У кого «прекрасне, розумне, вродливе обличчя»? (у Снігової Королеви)
7) Що Кай робив у Снігової Королеви вночі, а що вдень?
(Вночі дивився на місяць, удень спав)
8) Що Снігова Королева обіцяла подарувати Каєві, якщо він складе слово «Вічність»?
(свободу й нові ковзани)
9) На кого Герда подумала, що це її брат? (на Королевича)
10) Хто любив дратувати звірів і птахів? (Маленька розбійниця)
11) Хто про кого сказав: «Хіба ти не бачиш, яка велика її сила? Хіба не бачиш, як підкоря-ються їй люди і тварини?»(Фінка про Герду)
12) Хто допоміг Герді подолати військо Сніго¬вої Королеви? (грізні янголи)
(Цю ж роботу можуть одночасно виконувати й інші учні за партами. Кращі отримують оцінки.)
V. Закріплення знань, умінь і навичок.
1. Учитель (проблемні питання).
— Г. Андерсен сказав: «Саме з дійсності й виростає найдивніша казка!» Про яку дійсність тут може йти мова?
— Як ви думаєте, чому люди бувають злими? Як, на ваш погляд, їм допомогти позбутися «скалки із дзеркала злого троля»?
(Можна використати інтерактивну вправу «Мікрофон».)
VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання
Північний Олень, прийшовши до хатинки лапландки, «розповів усю історію Герди, але спочатку свою власну, — вона здавалася йому набагато важливішою». Вигадайте історію Оленя і розкажіть її в художній формі.