Г. К. Андерсен «Снігова королева». Перемога щирих людських стосунків над багатствами Снігової королеви

Мета: допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст казки, сприйняти її моральні настанови; розвивати образне мислення, навички виразного читання, переказу, аналізу образів, художнього тексту; виховувати цілеспрямованість, доброту, милосердя.

Обладнання: портрет письменника, збірки казок, ілюстрації до казки «Снігова королева».

Теорія літератури: літературна казка, образи-персонажі.

Хід уроку

I. Мотивація навчальної діяльності школярів

— Казкар Ганс Крістіан Андерсен зазнав багато лиха — бідність, розчарування, невизнання таланту. Хоч він був набагато розумніший і здібніший за інших письменників, багато його сучасників не визнавали творів свого земляка,

критикували їх або замовчували. І все ж таки Андерсен не втратив віри в людей, любові до них. Він згадував: «Скільки найкращих благородних людей мого

часу пестили мене й відкривали мені свою душу! Моя віра в людей рідко була обманута».

Мабуть, тому в андерсенівських казках чітко простежується, кого й що автор схвалює, а кого або що засуджує, вважає потворним. Сьогодні ми продовжимо ознайомлення з казкою «Снігова королева» й спробуємо порівняти свою та авторську позиції стосовно зображуваних подій.

II. Оголошення теми й мети уроку

III. Актуалізація опорних знань

1. Літературний диктант

(Виконується письмово, кожна правильна відповідь — 1 бал, взаємоперевірка в парах.)

1) Де жили герої казки Кай і Герда? (У великому місті, у дешевих квартирах — у мансардах)

2) Чим розважалися діти? (Читали книжки, доглядали квіти.)

3) Які незвичайні властивості мало дзеркало троля? (Усе красиве зображувало

потворним.)

4) Хто розважався зі дзеркалом троля, доки воно не розбилося? (Учні троля)

5) Якого лиха завдавали людям скалки дивного дзеркала? (Робили їх злими)

6) Щ о трапилося з Каєм, коли якось вони з Гердою читали книжку? (Скалка

дзерала потрапила через око до хлопчикового серця, зробивши його крижаним.)

7) Як змінився Кай? (Став злим і насмішкуватим, неслухняним)

8) Скільки разів Кай зустрічався зі Сніговою королевою? (Двічі)

9) Як Снігова королева забрала Кая? (Він, розважаючись, прив’язав свої санчата до її саней.)

10) Про кого це: «Була вона дивовижно гарна й ніжна… Її очі блищали, як дві

ясні зірки, проте не було в них ані лагідності, ані тепла»? (Про Снігову королеву)

11) У кого перетворилися сніжинки, які летіли разом зі Сніговою королевою та

Каєм? (У величезних білих курей)

12) Чим стала для Кая краса Снігової королеви? (Взірцем досконалості)

2. Стислий переказ другого оповідання з казки від імені Герди, Кая, бабусі,

Снігової королеви, троля, трояндових кущів

3. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

Проблемне запитання

Який прихований алегоричний зміст першого оповідання казки?

Очікувані відповіді

Деякі люди злі й помічають в інших лише погане.

Глузування до добра не доводить.

Страшно, коли в людини холодне й байдуже до чужого горя серце.

IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Виразне коментоване читання третього та четвертого оповідань

2. Словникова робота

3. Обмін враженнями про прочитане, спостереження над текстом

Що нового ви дізналися про Герду? (Ця дівчинка смілива, рішуча, самовіддана.)

Хто був упевнений у тому, що Кай живий і що необхідно його шукати? (Сонячні промінці, ластівки)

Як можна зрозуміти, що Герда заради порятунку друга готова на все? (Вона

віддала свої нові черевички, продовжила пошуки босоніж.)

Які думки викликала у вас бабуся-чарівниця, як ви до неї ставитеся? (Вона

егоїстична; зло може бути й у привабливому вигляді, маскуватися під добро.)

Чому бабуся відіслала під землю всі трояндові кущі у своєму саду? (Щоб дівчинка не згадала про свої кущі троянд під вікном і про Кая.)

Як крук і його наречена, королевич та королівна поставилися до дівчинки?

(Зі співчуттям, прагненням допомогти)

Що викликає посмішку? (Мовлення крука)

Які нові цікаві фантастичні образи з’явилися в четвертому оповіданні? (Сни)

V. Закріплення знань, умінь та навичок

Робота за змістом твору

У казці є багато героїв. Умовно їх можна розподілити на тих, у кого гаряче

серце, і тих, у кого серце крижане. Зробіть це.

(Зобразити на дошці або прикріпити малюнки із зображеннями червоного

і синього сердець.)

Проблемне запитання: «До яких героїв належить Кай? Чому?»

VI. Домашнє завдання

Навчитись виразно читати й переказувати третє й четверте оповідання казки; характеризувати героїв; зробити ілюстрації.

VII. Підбиття підсумків уроку

Рольова гра

Учні від імені героїв казки говорять про себе, свою мету.

Наприклад

Г е р д а. Я все-таки знайду Кая!

С н і г о в а к о р о л е в а. Не отримає вона свого Кая!

Б а б у с я – ч а р і в н и ц я. От лихо, утекла-таки дівчинка! З ким же я тепер гратимусь?

К р у к. Яка сильна та смілива ця дівчинка! От якби й моя подррруга була такою!

Т р о я н д о в и й к у щ. Добре, що я нагадав дівчинці про те, куди вона повинна йти!



Залишити коментар


× п'ять = 15