Г. К. Андерсен «Снігова королева». Велич краси людського серця. Антитеза

Мета: допомогти учням осягнути велич краси та сили людського серця, справжньої дружби; розвивати образне та логічне мислення, уміння визначати головний конфлікт казки та способи його розв’язання; розвивати уміння висловлювати власну думку, зіставляти фантастику й реальність; виховувати щирість, вірність у дружбі, почуття відповідальності за свої вчинки.

Обладнання: портрет письменника, різні видання казки «Снігова королева», ілюстрації художників до неї та учнівські роботи.

Теорія літератури: літературна казка, герої (образи, персонажі) художнього

твору, реальне та фантастичне, смішне і сумне, антитеза.

Хід уроку

I. Мотивація навчальної діяльності школярів

— У казках добро традиційно асоціюється з красою, а зло — з потворністю.

Тому конфлікт (тобто зіткнення різних, часто протилежних сил, протиборство

героїв, понять і думок) між красивим і некрасивим цілком зрозумілий. Але в реальному житті часто буває так, що за зовнішньою красою прихована внутрішня

потворність. Саме такий конфлікт між красою справжньою та несправжньою

спостерігаємо в казці Андерсена «Снігова королева».

Розібратися в цьому, а також відкрити секрети художньої майстерності автора ми й спробуємо на сьогоднішньому уроці.

II. Оголошення теми й мети уроку

III. Актуалізація опорних знань

Пригадаємо маршрут Герди, яка шукала Кая. Заповніть схему назвами зупинок, які дівчинка робила під час подорожі.

Місто; річка; сад чарівниці; палац королівни; замок розбійників; хата фінки; хата лапландки; палац Снігової королеви.

IV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

1. Слово вчителя

— Казка «Снігова королева» була улюбленою і для самого Г. К. Андерсена. Він згадував: «Із задоволенням писав свою останню казку “Снігова королева”. Я до того захопився нею, що вона, ніби танцюючи, вилилася на папері».

У дитинстві він дружив із дівчинкою Лісбет. «Із кухні був вихід на горище. Під

вікном горища, на водостічному жолобі, що знаходився між нашим і сусіднім

будинками, стояв ящик, набитий землею, у ньому росли цибуля і петрушка; це

був город моєї матері. Він і тепер ще цвіте в моїй казці “Снігова королева”»,—

розповідав у спогадах письменник. А ще вони з Лісбет, сидячи біля вікна, любили прикладати монетки до розмальованого морозом скла й дивитися на вулицю. Колись маленькому Гансові привиділися обриси льодяної жінки. Ось у його

творах реальне переплелося з чарівним.

2. Робота з таблицею (в парах)

Реальне Фантастичне
Життя міста;

бідність багатьох героїв казки;

побут сім’ї;

зміна пір року;

зимові розваги дітей;

побут принців та принцес (у Данії й до

цього часу є титул короля, королеви)

 Троль, його учні;

чарівне дзеркало, що спотворює світ;

перетворення серця на крижину;

Снігова королева;

бабуся-чарівниця;

звірі, птахи, що говорять;

сни, що блукають у палаці;

сніжинки-кури

 

3. Виконання пошуково-дослідницьких завдань,

розв’язання проблемних питань

Інтерактивна вправа «Займи позицію»

Хто є головною героїнею казки «Снігова королева» — Снігова королева чи

Герда? Чому?

Безперечно, і Герда, і Снігова королева — сильні особистості. У чому сила

кожної із них? Порівняйте їх, знайдіть спільне та відмінне.

Маленька розбійниця, побачивши Кая, сказала: «От, пройдисвіт!.. Не знаю,

чи ти вартий того, щоб за тобою бігали аж на край світу!»

Міні-диспут: «Чи вартий Кай того, щоб заради нього пройти стільки

випробувань?»

• У казках Андерсена постійно йде боротьба між добром і злом, красою

і потворністю, живим і неживим, «гарячим» серцем та «крижаним». Це такий

літературний прийом, засіб, який називається антитезою.

Запис до літературознавчих словничків

Антитеза — це протиставлення цілком різних життєвих явищ, понять, почуттів, думок чи характерів.

Антитеза надає творові більшої виразності, робить його напруженішим, динамічним.

Наведіть приклади антитези в казці Андерсена «Снігова королева». (Троль —

Бог, сніжинки — троянди, холодне — гаряче, Герда — Снігова королева та ін.)

4. Самостійна робота з підручником

Прочитайте статтю в підручнику про антитезу, дайте відповіді на питання.

V. Закріплення знань, умінь та навичок

Ознайомтеся з цим списком і скажіть, про що він свідчить:

Україна — О. Зуєв, мюзикл «Снігова королева»;

Україна — Г. Сасько, фортепіанна мініатюра «Крижаний танок Снігової королеви»;

Україна — Ж. Колодуб, балет «Снігова королева»;

Росія — Б. Астаф’єв, опера «Снігова королева»;

Росія — Д. Ледньов, опера «Снігова королева»;

Росія — М. Раухвергер, балет «Снігова королева».

(Це свідчить про велику популярність казки у світі мистецтва.)

VI. Домашнє завдання

Підготувати коротку інсценівку за одним із уривків із казки Андерсена «Снігова королева» (групами); характеристику улюбленого героя (кожен окремо).

VII. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Учням пропонується закінчити речення:

«Хочу подякувати… (…учневі за цікаву думку, учителеві, казкареві та ін.)».



Залишити коментар


п'ять + = 11