Мета: допомогти учням осягнути велич краси та сили людського серця, справжньої дружби; розвивати образне та логічне мислення, уміння визначати головний конфлікт казки та способи його розв’язання; розвивати уміння висловлювати власну думку, зіставляти фантастику й реальність; виховувати щирість, вірність у дружбі, почуття відповідальності за свої вчинки.
Обладнання: портрет письменника, різні видання казки «Снігова королева», ілюстрації художників до неї та учнівські роботи.
Теорія літератури: літературна казка, герої (образи, персонажі) художнього
твору, реальне та фантастичне, смішне і сумне, антитеза.
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
— У казках добро традиційно асоціюється з красою, а зло — з потворністю.
Тому конфлікт (тобто зіткнення різних, часто протилежних сил, протиборство
героїв, понять і думок) між красивим і некрасивим цілком зрозумілий. Але в реальному житті часто буває так, що за зовнішньою красою прихована внутрішня
потворність. Саме такий конфлікт між красою справжньою та несправжньою
спостерігаємо в казці Андерсена «Снігова королева».
Розібратися в цьому, а також відкрити секрети художньої майстерності автора ми й спробуємо на сьогоднішньому уроці.
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
Пригадаємо маршрут Герди, яка шукала Кая. Заповніть схему назвами зупинок, які дівчинка робила під час подорожі.
Місто; річка; сад чарівниці; палац королівни; замок розбійників; хата фінки; хата лапландки; палац Снігової королеви.
IV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
1. Слово вчителя
— Казка «Снігова королева» була улюбленою і для самого Г. К. Андерсена. Він згадував: «Із задоволенням писав свою останню казку “Снігова королева”. Я до того захопився нею, що вона, ніби танцюючи, вилилася на папері».
У дитинстві він дружив із дівчинкою Лісбет. «Із кухні був вихід на горище. Під
вікном горища, на водостічному жолобі, що знаходився між нашим і сусіднім
будинками, стояв ящик, набитий землею, у ньому росли цибуля і петрушка; це
був город моєї матері. Він і тепер ще цвіте в моїй казці “Снігова королева”»,—
розповідав у спогадах письменник. А ще вони з Лісбет, сидячи біля вікна, любили прикладати монетки до розмальованого морозом скла й дивитися на вулицю. Колись маленькому Гансові привиділися обриси льодяної жінки. Ось у його
творах реальне переплелося з чарівним.
2. Робота з таблицею (в парах)
Реальне | Фантастичне |
Життя міста;
бідність багатьох героїв казки; побут сім’ї; зміна пір року; зимові розваги дітей; побут принців та принцес (у Данії й до цього часу є титул короля, королеви) |
Троль, його учні;
чарівне дзеркало, що спотворює світ; перетворення серця на крижину; Снігова королева; бабуся-чарівниця; звірі, птахи, що говорять; сни, що блукають у палаці; сніжинки-кури |
3. Виконання пошуково-дослідницьких завдань,
розв’язання проблемних питань
Інтерактивна вправа «Займи позицію»
Хто є головною героїнею казки «Снігова королева» — Снігова королева чи
Герда? Чому?
Безперечно, і Герда, і Снігова королева — сильні особистості. У чому сила
кожної із них? Порівняйте їх, знайдіть спільне та відмінне.
Маленька розбійниця, побачивши Кая, сказала: «От, пройдисвіт!.. Не знаю,
чи ти вартий того, щоб за тобою бігали аж на край світу!»
Міні-диспут: «Чи вартий Кай того, щоб заради нього пройти стільки
випробувань?»
• У казках Андерсена постійно йде боротьба між добром і злом, красою
і потворністю, живим і неживим, «гарячим» серцем та «крижаним». Це такий
літературний прийом, засіб, який називається антитезою.
Запис до літературознавчих словничків
Антитеза — це протиставлення цілком різних життєвих явищ, понять, почуттів, думок чи характерів.
Антитеза надає творові більшої виразності, робить його напруженішим, динамічним.
Наведіть приклади антитези в казці Андерсена «Снігова королева». (Троль —
Бог, сніжинки — троянди, холодне — гаряче, Герда — Снігова королева та ін.)
4. Самостійна робота з підручником
Прочитайте статтю в підручнику про антитезу, дайте відповіді на питання.
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Ознайомтеся з цим списком і скажіть, про що він свідчить:
Україна — О. Зуєв, мюзикл «Снігова королева»;
Україна — Г. Сасько, фортепіанна мініатюра «Крижаний танок Снігової королеви»;
Україна — Ж. Колодуб, балет «Снігова королева»;
Росія — Б. Астаф’єв, опера «Снігова королева»;
Росія — Д. Ледньов, опера «Снігова королева»;
Росія — М. Раухвергер, балет «Снігова королева».
(Це свідчить про велику популярність казки у світі мистецтва.)
VI. Домашнє завдання
Підготувати коротку інсценівку за одним із уривків із казки Андерсена «Снігова королева» (групами); характеристику улюбленого героя (кожен окремо).
VII. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Учням пропонується закінчити речення:
«Хочу подякувати… (…учневі за цікаву думку, учителеві, казкареві та ін.)».