Мета: допомогти учням сприйняти великий за обсягом твір цілісно; з’ясувати його ідейно-художні особливості; розвивати навички виразного читання, аналізу художнього твору, образне та логічне мислення; виховувати силу волі, цілеспрямованість, вірність у дружбі, людяність.
Обладнання: портрет письменника, різні видання казки «Снігова королева», ілюстрації до них.
Теорія літератури: літературна казка, образи-персонажі твору, композиція.
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
— Триває наша мандрівка разом із маленькою Гердою, яка шукає свого
друга Кая. Ми бачимо, що дівчинці зустрічаються недобрі, егоїстичні істоти та
доброзичливі герої, завжди готові допомогти, поспівчувати іншому. Активну
участь у долі дітей бере навіть природа — сонячні промінці й ластівка переконують Герду, що Кай живий, троянди нагадують дівчинці про її обов’язок, крук
та його наречена допомагають зустрітися з королевичем та королівною, осінній
сад сумує, передчуваючи, як важко Герді буде досягти мети.
Цікаво, чи зможе маленька дівчинка перемогти сильну, розумну Снігову
королеву? І чого може навчити ця казка нас? Про це й буде наша розмова на
сьогоднішньому уроці.
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
Міні-вікторина
Відгадайте, кого або що описує автор.
«…Вона припливла до великого вишневого саду, в якому стояв маленький
будиночок під солом’яною стріхою з чудернацькими червоними й блакитними віконцями». (Житло бабусі-чарівниці)
«З хатини, спираючись на костур, вийшла… у великому солом’яному капелюсі, на якому були намальовані чудові квіти». (Бабусю-чарівницю)
«…Бабуся золотим гребінцем розчісувала їй волосся, що кучерявилось
й огортало золотим сяйвом її личко — привітне, миле, кругленьке і рожеве,
як троянда». (Портрет Герди)
«Як холодно й вогко було навколо! Туман великими краплинами сідав на
пожовкле листя і, наче дощ, стікав на землю. Листя опадало й опадало. Самий лише терен стояв рясно вкритий ягодами, але які ж вони були терпкі!»
(Природу, коли Герда втекла від чарівниці.)
«Її склепіння нагадувало верхівку величезної пальми з коштовним кришталевим листям. Із самої середини стелі спускалася товста золота стеблина, на
якій висіли два ліжечка, що мали форму лілеї». (Спальню королівни)
IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Коментоване читання п’ятого, шостого і сьомого оповідань казки
Г. К. Андерсена «Снігова королева»
2. Словникова робота
Свавільна — людина, яка робить, що захоче; жорстока;
приштрикнуть — заріжуть ножем;
порішу — вб’ю;
бульдоги — порода собак;
шинка — сало з м’ясом;
ґиґнути — загинути;
вимітайся — біжи, швидко виходь;
сувій — згорнутий у трубочку папір (або тканина);
не мати гадки — не знати, не думати;
відпустка — документ, що засвідчує особисту свободу людини;
підострожила — ударила острогою, підігнала, щоб їздова тварина рушала
чи бігла швидше.
3. Обмін враженнями про прочитане, евристична бесіда, виконання
завдань пошуково-дослідницького характеру
Що найбільше вразило вас у прочитаному? Чому?
Доведіть, що маленька розбійниця була жорстокою, грубою, вередливою.
Чому маленька розбійниця вирішила допомогти Герді?
Знайдіть у шостому оповіданні слова, які пояснюють, чому фінка відмовилася додавати сили Герді і в чому — сила дівчинки. Прокоментуйте їх.
Хто допоміг Герді подолати сніжинок — передові лави війська Снігової королеви? Чому?
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Розгадайте кросворд, у якому ключовим буде слово, яке складав Кай у палаці Снігової королеви.
1. Одна з головних героїнь казки Г. К. Андерсена. (Снігова королева)
2. «Свавільна й дика» дівчинка. (Розбійниця)
3. Перша дорога річ, яку Герда віддала, щоб урятувати Кая. (Черевички)
4. Мудра жінка, яка сказала, що Герда така сильна, що їй підкоряються
«і люди, і тварини». (Фінка)
5. Воїни Снігової королеви, її вірні слуги. (Сніжинки)
6. Р іч, яка перетворила гаряче серце Кая на крижане. (Скалка)
7. Р іч, яку лапландка використала як папір для листа. (Рибина — тріска)
8. Герой, який дуже любив свій рідний край і мріяв про нього в неволі у маленької розбійниці. (Олень)
VI. Домашнє завдання
Виразно читати з п’ятого до сьомого оповідання, переказувати їх від імені
різних персонажів, характеризувати героїв казки.
VII. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Учням пропонується закінчити одне з речень:
«Я рада (радий), що…»;
«Мені сумно, тому що…»;
«Казка змусила мене замислитися над тим,…».