Г. К. Андерсен «Снігова королева». Авторська оцінка героїв твору

Мета: допомогти учням сприйняти великий за обсягом твір цілісно; з’ясувати його ідейно-художні особливості; розвивати навички виразного читання, аналізу художнього твору, образне та логічне мислення; виховувати силу волі, цілеспрямованість, вірність у дружбі, людяність.

Обладнання: портрет письменника, різні видання казки «Снігова королева», ілюстрації до них.

Теорія літератури: літературна казка, образи-персонажі твору, композиція.

Хід уроку

I. Мотивація навчальної діяльності школярів

— Триває наша мандрівка разом із маленькою Гердою, яка шукає свого

друга Кая. Ми бачимо, що дівчинці зустрічаються недобрі, егоїстичні істоти та

доброзичливі герої, завжди готові допомогти, поспівчувати іншому. Активну

участь у долі дітей бере навіть природа — сонячні промінці й ластівка переконують Герду, що Кай живий, троянди нагадують дівчинці про її обов’язок, крук

та його наречена допомагають зустрітися з королевичем та королівною, осінній

сад сумує, передчуваючи, як важко Герді буде досягти мети.

Цікаво, чи зможе маленька дівчинка перемогти сильну, розумну Снігову

королеву? І чого може навчити ця казка нас? Про це й буде наша розмова на

сьогоднішньому уроці.

II. Оголошення теми й мети уроку

III. Актуалізація опорних знань

Міні-вікторина

Відгадайте, кого або що описує автор.

«…Вона припливла до великого вишневого саду, в якому стояв маленький

будиночок під солом’яною стріхою з чудернацькими червоними й блакитними віконцями». (Житло бабусі-чарівниці)

«З хатини, спираючись на костур, вийшла… у великому солом’яному капелюсі, на якому були намальовані чудові квіти». (Бабусю-чарівницю)

«…Бабуся золотим гребінцем розчісувала їй волосся, що кучерявилось

й огортало золотим сяйвом її личко — привітне, миле, кругленьке і рожеве,

як троянда». (Портрет Герди)

«Як холодно й вогко було навколо! Туман великими краплинами сідав на

пожовкле листя і, наче дощ, стікав на землю. Листя опадало й опадало. Самий лише терен стояв рясно вкритий ягодами, але які ж вони були терпкі!»

(Природу, коли Герда втекла від чарівниці.)

«Її склепіння нагадувало верхівку величезної пальми з коштовним кришталевим листям. Із самої середини стелі спускалася товста золота стеблина, на

якій висіли два ліжечка, що мали форму лілеї». (Спальню королівни)

IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Коментоване читання п’ятого, шостого і сьомого оповідань казки

Г. К. Андерсена «Снігова королева»

2. Словникова робота

Свавільна — людина, яка робить, що захоче; жорстока;

приштрикнуть — заріжуть ножем;

порішу — вб’ю;

бульдоги — порода собак;

шинка — сало з м’ясом;

ґиґнути — загинути;

вимітайся — біжи, швидко виходь;

сувій — згорнутий у трубочку папір (або тканина);

не мати гадки — не знати, не думати;

відпустка — документ, що засвідчує особисту свободу людини;

підострожила — ударила острогою, підігнала, щоб їздова тварина рушала

чи бігла швидше.

3. Обмін враженнями про прочитане, евристична бесіда, виконання

завдань пошуково-дослідницького характеру

Що найбільше вразило вас у прочитаному? Чому?

Доведіть, що маленька розбійниця була жорстокою, грубою, вередливою.

Чому маленька розбійниця вирішила допомогти Герді?

Знайдіть у шостому оповіданні слова, які пояснюють, чому фінка відмовилася додавати сили Герді і в чому — сила дівчинки. Прокоментуйте їх.

Хто допоміг Герді подолати сніжинок — передові лави війська Снігової королеви? Чому?

V. Закріплення знань, умінь та навичок

Розгадайте кросворд, у якому ключовим буде слово, яке складав Кай у палаці Снігової королеви.

1. Одна з головних героїнь казки Г. К. Андерсена. (Снігова королева)

2. «Свавільна й дика» дівчинка. (Розбійниця)

3. Перша дорога річ, яку Герда віддала, щоб урятувати Кая. (Черевички)

4. Мудра жінка, яка сказала, що Герда така сильна, що їй підкоряються

«і люди, і тварини». (Фінка)

5. Воїни Снігової королеви, її вірні слуги. (Сніжинки)

6. Р іч, яка перетворила гаряче серце Кая на крижане. (Скалка)

7. Р іч, яку лапландка використала як папір для листа. (Рибина — тріска)

8. Герой, який дуже любив свій рідний край і мріяв про нього в неволі у маленької розбійниці. (Олень)

VI. Домашнє завдання

Виразно читати з п’ятого до сьомого оповідання, переказувати їх від імені

різних персонажів, характеризувати героїв казки.

VII. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Учням пропонується закінчити одне з речень:

«Я рада (радий), що…»;

«Мені сумно, тому що…»;

«Казка змусила мене замислитися над тим,…».



Залишити коментар


9 − = один