Мета: ознайомити зі змістом твору, допомогти учням усвідомити логічно-причинові зв’язки подій, що відбуваються; розвивати навички виразного читання, переказу окремих епізодів, уміння працювати з текстом; виховувати доброту, прагнення допомогти ближньому.
Обладнання: портрет письменника, різні видання казки «Снігова королева», ілюстрації до неї.
Теорія літератури: літературна казка, зв’язок літератури з життям; різні види описів.
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
— Необхідно мати великий літературний талант, щоб придумати цікаву
історію про будь-що: звичайну голку, зламану іграшку, горошину. Ганс Крістіан
Андерсен володів таким даром, і це було його щастям. Він писав: «Світ
навколо нас сповнений краси, вона проявляється в найменших перелітних образах, яких часто не помічають люди. У краплині води, взятої з калюжі, вирує
цілий світ живих істот. Доба — крапля, схоплена з буденного життя, теж містить
у собі цілий світ у картинах, сповнених поезії й краси. Відкрий лише очі
і дивись. Поет повинен указувати на них іншим людям… Потім і вони звикнуть
вдивлятися, і життя всіх збагатиться, збагатиться красою…» Щастя бачити
й розуміти цю красу дарує нам письменник у казці «Снігова королева», з якою
ми сьогодні розпочинаємо знайомство.
II. Повідомлення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
1. Інтерактивна вправа «Асоціативна характеристика» з ключовим словом
А — авторитетний, активний…
Н — незграбний (трохи), ненав’язливий…
Д — добрий, довірливий…
Е — енергійний…
Р — романтичний, рішучий…
С — скромний, стриманий…
Е — етичний, елегантний…
Н — надзвичайний, нагороджений, найкращий…
2. Презентація, короткий переказ сюжету казок Г. К. Андерсена,
що учні прочитали самостійно (з обґрунтуванням вибору або оцінюванням
героїв твору)
IV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Виразне коментоване читання першого й другого оповідань казки
2. Обмін враженнями про прочитане
3. Словникова робота
Троль — чорт, однооке чудовисько з кількома головами (у скандинавській
міфології);
бути в чудовому гуморі — у чудовому настрої;
шпинат — зелена овочева рослина;
ластовиння — руді плямочки на обличчі людини, веснянки;
скалка — дрібний гострий шматочок скла, дерева й ін.;
мансарда — житлове приміщення на горищі;
ринва — труба, по якій стікає з даху дощова вода;
тріумфальна арка — дугоподібна споруда, ворота на честь перемоги;
серпанок — тонка напівпрозора тканина;
химерне — дивне;
хробаки — черв’яки;
присікувався — чіплявся;
лупа — збільшуване скло;
брама — ворота;
ратуша — будинок міської влади;
пластівці — пластинки;
зимніший — холодніший;
геть усіх — зовсім усіх;
миля — міра довжини від 0,52 до 11,2 км у різних країнах.
4. Евристична бесіда з частковим аналізом твору
Назвіть усіх героїв казки, з якими ми познайомилися під час читання
1–2 оповідань казки. (Кай, Герда, бабуся, троль, Снігова королева)
Якого приблизно віку були хлопчик і дівчинка? (Учні початкових класів — 7–8 років, бо вміли читати, знали таблицю множення.)
Як дзеркало троля і скалки з нього перетворювали навколишній світ? (Усе
красиве зображувало потворним.)
З яких родин були діти — герої казки? (З бідних)
Як розважалися діти? (Читали книжки, доглядали квіти, визирали взимку
у віконечко, каталися на санчатах.)
Чому бабуся не бажала розповідати хлопчикові про Снігову королеву? (Щоб
не накликати біди, бо вірила в існування Снігової королеви.)
Які описи зустрічаються в другому оповіданні? Знайдіть їх, прочитайте
і прокоментуйте. (Помешкання, де жили діти; Снігової королеви; сніжинки; природи, яку бачив Кай, літаючи разом із Сніговою королевою.)
Як змінилася думка Кая про Снігову королеву і чому? (Краса королеви вже
не здавалася йому холодною, він не вважав її ворогом, як раніше, тому що
його серце стало крижаним.)
Що незвичайне, на вашу думку, у побудові казки? (Вона складається з кількох оповідань.)
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Поєднайте стрілочками протилежні поняття:
троль догори
учні троля Бог
бджоли янголи
прекрасне сніжинки
донизу потворне
молитва вродлива, жива
крижана чорний
білий таблиця множення
VI. Домашнє завдання
Навчитися виразно читати перше й друге оповідання з казки Андерсена
«Снігова королева», вміти переказувати, характеризувати героїв; зробити ілюстрації.
VII. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Учням пропонується закінчити одне з речень:
«Я думаю, що і в наш час є тролі, які…»;
«Мені здається, що далі буде історія про те…»;
«На мою думку, ця казка відрізняється від попередніх, прочитаних нами, тим, що…».