Мета: ознайомити учнів із вимогами до написання твору-опису в науковому стилі; на основі загального уявлення про структуру, зміст, мовні особливості описів; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння складати твори-описи приміщень на основі особистих вражень у науковому стилі; підвищувати мовну й мовленнєву культуру шестикласників.
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданням уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
Подумати і дати відповіді на запитання:
1. Які характерні ознаки мають тексти наукового стилю?
2. Чим опис відрізняється від розповіді та роздуму?
IV. Мотивація навчальної діяльності шестикласників
Робота з текстом
- Прочитати текст. Визначити його тему й основну думку, тип і стиль мовлення. Дібрати заголовок.
На самому краї села, од вигону, стояла невеличка хатка, вікнами на широкий шлях. З-за хатки виглядали невеличкі хлівці, повіточки; трохи далі — тік; за током — огород; а все кругом обнесено низенькою ліскою. Зразу видно було, що то плець не дуже заможного хазяїна. Не достатки, а тяжка праця кидалась у вічі. Хата хоч старенька, та чепурна, біла, — видно, біля неї ходили хазяйські руки; двір виметений, а ворота дощані, хрещаті (Панас
Мирний).
- Перебудувати текст в опис наукового стилю.
- Визначити будову складеного тексту, засоби зв’язку в ньому.
Коментар учителя про вимоги до написання творів-описів та їх структури
Твір-опис має таку структуру:
Речення у творі-описі мають перебувати у відношенні одночасності.
План наукового опису
1. Як називають предмет?
2. Матеріал, з якого він зроблений.
3. Форма, розмір, колір.
4. Із яких частин складається?
5. Для чого використовують?
V. Виконання ситуативного завдання, побудованого на основі спеціально створеної мовленнєвої ситуації (робота в мікрогрупах)
- Прочитати початки учнівських творів-описів. Дібрати заголовки. З’ясувати, що вони виражають — тему чи основну думку. Продовжити описи приміщень у науковому стилі.
Текст для першої групи. Шкільна їдальня — приміщення для прийому їжі учнями та вчителями. Вона збудована із силікатної цегли, яка зберігає тепло взимку, а прохолоду — улітку. Їдальня має форму звичайного прямокутника розміром 12х16 м2…
Текст для другої групи. Музей історії школи — приміщення, що збирає, вивчає, виставляє для огляду та зберігає відомості про видатних випускників і вчителів навчального закладу. Приміщення музею, збудоване 1985 року із силікатної цегли, має форму квадрата розміром 15х15 м2…
VI. Самостійне складання твору-опису приміщення на основі особистих вражень у науковому стилі
- Скласти твір-опис приміщення (шкільної майстерні, кабінету малювання, актової зали, медпункту).
У висловлюванні використати слова і словосполучення знаходитися(розміщуватися) біля (поряд); підлога; стеля; панелі пофарбовані (обшиті, оздоблені); на стінах стенди; розставлено прилади; прямокутні столи; дерев’яна блискуча підлога; уздовж стін; по кутках.
VІІ. Підсумок уроку
VIII. Домашнє завдання
Продовжити роботу, розпочату в класі, з написання твору-опису приміщення на основі особистих вражень у науковому стилі.