Навчальний письмовий твір-опис приміщення на основі особистих вражень у науковому стилі

Мета: ознайомити учнів із вимогами до написання твору-опису в науковому стилі; на основі загального уявлення про структуру, зміст, мовні особливості описів; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння складати твори-описи приміщень на основі особистих вражень у науковому стилі; підвищувати мовну й мовленнєву культуру шестикласників.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданням уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

Подумати і дати відповіді на запитання:

1. Які характерні ознаки мають тексти наукового стилю?

2. Чим опис відрізняється від розповіді та роздуму?

IV. Мотивація навчальної діяльності шестикласників

Робота з текстом

  • Прочитати текст. Визначити його тему й основну думку, тип і стиль мовлення. Дібрати заголовок.

На самому краї села, од вигону, стояла невеличка хатка, вікнами на широкий шлях. З-за хатки виглядали невеличкі хлівці, повіточки; трохи далі — тік; за током — огород; а все кругом обнесено низенькою ліскою. Зразу видно було, що то плець не дуже заможного хазяїна. Не достатки, а тяжка праця кидалась у вічі. Хата хоч старенька, та чепурна, біла, — видно, біля неї ходили хазяйські руки; двір виметений, а ворота дощані, хрещаті (Панас

Мирний).

  • Перебудувати текст в опис наукового стилю.
  • Визначити будову складеного тексту, засоби зв’язку в ньому.

Коментар учителя про вимоги до написання творів-описів та їх структури

Твір-опис має таку структуру:

Речення у творі-описі мають перебувати у відношенні одночасності.

План наукового опису

1. Як називають предмет?

2. Матеріал, з якого він зроблений.

3. Форма, розмір, колір.

4. Із яких частин складається?

5. Для чого використовують?

V. Виконання ситуативного завдання, побудованого на основі спеціально створеної мовленнєвої ситуації (робота в мікрогрупах)

  • Прочитати початки учнівських творів-описів. Дібрати заголовки. З’ясувати, що вони виражають — тему чи основну думку. Продовжити описи приміщень у науковому стилі.

Текст для першої групи. Шкільна їдальня — приміщення для прийому їжі учнями та вчителями. Вона збудована із силікатної цегли, яка зберігає тепло взимку, а прохолоду — улітку. Їдальня має форму звичайного прямокутника розміром 12х16 м2…

Текст для другої групи. Музей історії школи — приміщення, що збирає, вивчає, виставляє для огляду та зберігає відомості про видатних випускників і вчителів навчального закладу. Приміщення музею, збудоване 1985 року із силікатної цегли, має форму квадрата розміром 15х15 м2…

VI. Самостійне складання твору-опису приміщення на основі особистих вражень у науковому стилі

  • Скласти твір-опис приміщення (шкільної майстерні, кабінету малювання, актової зали, медпункту).

У висловлюванні використати слова і словосполучення знаходитися(розміщуватися) біля (поряд); підлога; стеля; панелі пофарбовані (обшиті, оздоблені); на стінах стенди; розставлено прилади; прямокутні столи; дерев’яна блискуча підлога; уздовж стін; по кутках.

VІІ. Підсумок уроку

VIII. Домашнє завдання

Продовжити роботу, розпочату в класі, з написання твору-опису приміщення на основі особистих вражень у науковому стилі.



Залишити коментар


5 × сім =