Написання тексту-міркування

Мета. Закріплювати навичку правильно будувати текст-міркування. Розвивати уміння логічно і послідовно викладати думки на папері, словесно передавати свої почуття і переживання. Навчати розкривати абстрактно-загальні поняття. Виховувати поважне ставлення до книги. 

Обладнання: картки з надписами структурних частин тексту-міркування, таблиці для словникової роботи, виставка книжок.

Хід уроку

І. Організація класу до роботи.
– Привітайте гостей,
Що до нас завітали.
Хочу чути, чого б
Ви усім побажали…
(Діти) – Всім присутнім здоров’я ми зичим і добра,
А тепер до роботи нам братись пора.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Загадка.

Поля письменник-агроном
Засіяв буквами-зерном.
Отож, читачу, поспішай
Зібрати мудрий урожай. (Книга)

2. Бесіда.

– Діти, підніміть руки, кому подобається читати книги?
– А які книжки ви любите читати?
– Сьогодні ви принесли в клас свої улюблені книжки і створили цілу виставку.
– Скажіть, на які групи ви поділили б ці книги?
– Яке призначення цих книжок?

ІІІ. Робота над розкриттям теми уроку.

1. Проблемна тема. Створення ситуації успіху.

– Діти, погляньте на дошку. Там, де завжди у нас записана тема уроку, якось порожньо.
– Може, ви вже здогадались, про що ми сьогодні будемо говорити? (Про книги)
– Так, і я думаю, що ви знаєте багато прислів’їв, віршів, приказок, загадок про книги.
– Але зараз мені спав на думку ось який вислів: «Книга мовчить, а розуму навчить».
– Як ви його розумієте? (Відповіді дітей)
– Які гарні думки я почула! Молодці! Кожна ваша думка була індивідуальною і особливою.
– А яку ж розумову операцію виконав кожен з вас, висловлюючи свою думку? (Може, це була розповідь чи опис?…)
– Да, діти, ми міркували.
– А що значить «міркували»? (Доводили свою думку)
– Доведіть, що ви склали міркування. (Будова тексту-міркування)
– Що було твердженням? (Вивішую картку «Твердження»)
– Доказом? (Картка)
– Висновком? (Картка)
– А, так виходить, ми будемо говорити про книгу і повторили будову тексту-міркування…Для чого ми це зробили? Може, хтось сформулює припущення теми уроку? (Відповіді учнів)
(Відкриваю тему)
– Діти, подивіться, чи співпали ваші припущення з моїм задумом? Так! Молодці!

ІV. Колективна підготовча робота.

1. Словникова робота.

– Ви так багато знаєте про книгу, про її значення в нашому житті, що вам не буде важко довести мою наступну думку.
Книга – твій друг, без неї як без рук.
– Моя думка – це яка складова частина міркування? (Твердження)
– Воно вже готове. Тепер наша задача довести цю думку. Я пропоную вам подумати чим або ким є для вас книга?

(На дошці – 2 малюнки книги)
Проводиться добір іменників прийомом «Мозковий штурм», вчитель записує дитячі відповіді на дошці навколо першого малюнка (друг, помічник, порадник, скарбниця знань тощо).

– А чому ви вважаєте, що книга є вашим другом і порадником?
Добір дієслів(за аналогією; навчає, розважає, виховує, дає поради, заспокоює тощо)

– Спираючись на словничок на дошці і на власні знання, спробуте усно довести мою думку і зробити висновок. (Відповіді дітей)
– Це і буде доведення.
– А який можна зробити висновок з усього сказаного?

V. Самостійна робота учнів.

– Напишіть текст-міркування за поданим початком. Не забудьте кожну частину тексту починати з нового абзацу.

Самоперевірка творів.

VI. Підсумок уроку.

Заслуховування текстів-міркувань.
– Так яке ж призначення книжок?
– Я хочу, щоб ви назавжди запам’ятали сказане на уроці, а головне – ніколи не забували про важливість і значимість книжок у нашому житті. Дякую за роботу!



Залишити коментар


− п'ять = 4