Навчальний усний твір-опис природи на основі особистих вражень

Метаудосконалити мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати тему й основну думку,  логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам’ятовувати конкретні факти, послідовність  викладу матеріалу; розвивати  мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати  змістово-композиційний і  мовний аналіз художнього  тексту з елементами опису, сприймати письмовий текст,  розуміти його,  створювати власні  твори-описи природи в художньому стилі  на основі особистих вражень.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення шестикласників з темою, метою й завданнями уроку

ІІІ. Колективна робота з текстом

  • Прочитати текст. Звернути увагу на особливості опису природи. Визначити стиль і тип мовлення тексту. Аргументувати свою думку.

ВЕРЕСНЕВА ТИША

Настояна на терпких травахснується вереснева, лагідна тиша. Рання осінь уже починає прясти сріблясте павутиння, губить білі пасма на левадах.

Небесна блакить стає ніжно-шовковою, здіймається все вище й вище, і по ній вже пролітають ранніми ранками журавлині ключі.

Зацвітають квіти осені, уже запалали червоні кострища жоржин побіля хат, майорять розмаїттям по-дівочому соромливі айстри, палахкотить ніжним жаром пелюсток вогниста сальвія, ще квітують рожеві і пурпурові мальви на високих стеблах, виграючи своїми дзвіночками тихий реквієм літу.

У густій кроні кленів уже хтось бризнув ніжною позолотою, але вони ще не здаються осені, киплять зеленим соком. Задумливі берези вплітають у свої ніжні коси жовтогарячі кісники. Тільки сосни стоять зелені, тисячами, мільйонами голочок прошиваю чи небесний шовк, розливаючи терпкий запах живиці.

Вереснева благодать. Чудова пора зрілості. Ясна прозорість. Заколихана тиша. Услід за нею починається пора тихої зажури, пора бабиного літа (За І. Цюпою, 134 сл.).

Післятекстові запитання:

1. Що особливо вразило вас в описові вересневої тиші?

2. Як ви розумієте виділені слова? Пояснити їхнє лексичне значення.

3. Назвати стильові ознаки поданого тексту.

4. Які художні засоби використав автор, описуючи красу осінньої природи?

Навести приклади цитатами з тексту.

5. Чим би ви могли доповнити поданий опис? Доповнити його.

ІV. Формування практичних навичок опису природи

  • Прочитати описи природи. Знайти ознаки, характерні для кожної пори року. Доповнити власними, яких, на вашу думку, бракує.

1. Радісна, гомінка і пахуча весна. Дзвінко співають птахи, дзюркочуть попід деревами весняні струмочки. Смолою пахнуть на бубнявілі бруньки.

Теплий вітер пробігає у верховітті. Скоро, скоро вдягнеться ліс у листя, зацвіте на узліссях черемха, защебечуть над струмками дзвінкоголосі соловейки… (За І. Соколовим-Микитовим). 2. Вечір видався казковим. На зоряному небі яскраво світив місяць. Скрізь лежав яскраво-білий сніг, що мерехтів від сяйва зі рок. Він здавався різнокольоровим: і білим, і фіолетовим, і рожевим, і золотистим. Мороз був тріскучий і колючий, але водночас приємний і радісний. Дерева — високі, стрункі, обліплені снігом — стіною стояли вздовж дороги… (З журналу). 3. Отже, усе прокинулося, ожило і почало розвиватися, набиратися нових сил. І під чистим небом, гарячим сонцем усе набирається нової, пишної, ароматної чарівності, бо мчить літо із своїм шаленим ритмом життя. Літо — це відпочинок, сонце, море… (З часопису).

  • З’ясувати лексичне значення незрозумілих слів. У разі потреби скористатися словником.

Творчі завдання

  • Дібрати епітети до ключових слів.

Дерева і кущі (багряні, жовто-зелені, мідно-червоні, червоно-гарячі, жовтогарячі, позолочені, казкові, прекрасні); небо (високе, чисте, блакитне, привітне); повітря (прохолодне, запашне, приємне).

  • Продовжити речення у формі порівнянь.

1. Дерева стоять, мов… . 2. Вода в озері, як… . 3. Сонце усміхається, наче… . 4. Повітря лине, ніби… .

  • Вставити пропущені слова, попередньо відновивши їх за контекстом.

У наше місто завітала … осінь. Могутні дерева-велетні одяглись у … вбрання. Не відстали від них і кущі в парках і скверах, тепер вони … . Легенький вітерець зриває з дерев … листя. Воно спокійно кружляє, опускається на землю і вкриває її … килимом.

  • Використовуючи подану нижче пам’ятку, усно скласти твір-опис природи в художньому стилі на тему «Осінь у моєму місті».

V. Робота з пам’яткою

Колективне опрацювання пам’ятки

Як працювати над створенням власного твору

1. Добре подумай над темою майбутнього твору, визнач, який обсяг матеріалу він охоплює, не пиши зайвого.

2. Визнач основну думку свого твору й намагайся провести її через усю роботу.

3. Склади повний і чіткий план, дотримуйся його у процесі написання творчої роботи.

4. Тему розкривай глибоко і всебічно.

5. Дотримуйся послідовності у викладі думок.

6. Висловлюй своє ставлення до того, про що пишеш, роби власні висновки, узагальнення.

7. Дотримуйся пропорційності частин твору.

8. Пиши охайно, акуратно, грамотно, не забувай про абзаци.

9. Бажано, щоб до твору був дібраний епіграф.

VI. Узагальнення зробленого на уроці

VII. Домашнє завдання

Явити ситуацію, що вам з однокласниками випала нагода здійснити подорож до Карпат. Там ви мали змогу спостерігати за зимовою природою, яка вразила вас. Скласти твір-опис побаченої зимової природи в художньому стилі.



Залишити коментар


× вісім = 32