Мета: навчити учнів складати вигадані пригоди казкового героя, застосовуючи при цьому знання змісту тексту і специфіку створення нового художнього твору; розвивати творчі здібності школярів, їх пам’ять, увагу, логічне й абстрактне мислення, вміння зв’язно, образно, правильно і точно висловлювати власну думку; узагальнювати, співставляти, робити виважені висновки; виховувати естетичні смаки, пошану до мистецтва літературного слова; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
Тип уроку: застосування знань і вмінь.
Обладнання: портрет І. Калинця, бібліотечка художніх творів письменника, учнівські малюнки до програмової казки.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент. Емоційна готовність учнів до уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
Міні — круглий стіл «Цей фантастичний герой»
Хто такий Ха-еФ? Чому він отримав таке ім’я?
За яких обставин фантастичний герой потрапляє в особисте життя Ганнусі, Соломійки, Богданка? Чи є він для них корисним, чи навпаки, завдає неприємностей?
Що вам відомо про життєписи, складені фігуркою?
Чим вони відрізняються між собою?
За яких обставин змінюється характер фантастичного героя? Наведіть приклади.
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація начальної діяльності
IV. Основний зміст уроку
Не все одразу дається, а потроху,
помалу, то зробим користі чимало
Народне прислів’я
1. Вступне слово вчителя
Сьогодні ми спробуємо поринути у цікавий світ фантастики. Кожний із вас зможе відчути себе письменником, творцем художнього мистецтва. Ви спробуєте написати те, чим будуть захоплюватись не тільки герої твору І. Калинця «Хлопчик-фігурка, який задоволений собою», а й багато інших школярів-ровесників. Тож вирушаємо у подорож чарівного образного слова.
2. Актуалізація суб’єктивного досвіду. Обговорення питань
Як автор ставиться до свого фантастичного героя? Наведіть переконливі аргументи, посилаючись на зміст твору.
Для чого Ха-еФ оселився у комп’ютері? Які умови він при цьому висував?
Дослідіть структуру та особливості змісту життєписів Ха-еФа. Свої спостереження узагальніть.
3. Створення асоціативного портрета фантастичного героя. Робота у парах
Які кольори ви б використали для змалювання характеру Ха-еФ? Чи будуть вони змінюватися, зважаючи на розвиток подій у творі?
4. «Мозковий штурм» (метод «Кубування»)
Давайте згадаємо все, що ми знаємо про Ха-еФа. І допоможе нам у цьому наш куб.
Грань 1
Хто такий Ха-еФ? (Фігурка, яку намалювала Ганнуся на запотілому склі вікна трамвая)
Грань 2
Як він потрапив до житла дівчинки? (Спочатку фантастичний герой перемістився до ранця Ганнусі, а потім в її альбом для малювання)
Грань 3
Який вигляд мав герой твору? (Знайдіть портрет героя у казці)
Грань 4
Чим була корисною фантастична істота для дітей? (Вона виконувала за
них домашні завдання, розважала…)
Грань 5
Як до Ха-еФа ставилися оточуючі? Відповідаючи, посилайтеся на фактичний матеріал з тексту твору.
Грань 6
Чи подобається тобі цей герой? Запропонуй аргументи «за» і «проти».
5. Рубрика «Побажаємо творчих злетів»
Для того, щоб написати пригоду, пропонується врахувати такі рекомендації:
визначити героїв, які будуть брати у ній участь;
скласти план твору, чітко визначити етапи подій;
які діалоги, монологи при цьому застосовуватимуться;
тип мовлення;
наявність художніх засобів, доречність їх застосування;
продумати сюжет і композицію;
яким чином цей творчий доробок може бути долученим до змісту казки І. Калинця.
6. Рубрика «Я письменник-фантаст»
Робота у малих групах. Учні складають нову вигадану пригоду казкового героя твору І. Калинця «Хлопчик-фігурка, який задоволений собою».
7. Прослуховування творчих звітів. Визначення найкращих робіт
V. Підсумок уроку
Мікрофон: «Якби у мене був хлопчик-фігурка, то…»
VI. Оголошення результатів начальної діяльності школярів
VIІ. Домашнє завдання
Написати міні-твір «Чи хотів би я мати власного хлопчика-фігурку?» Прочитати твір Е. Андієвської «Казка про яян».
Складання вигаданої нової пригоди казкового героя твору І. Калинця «Хлопчик-фігурка, який задоволений собою»