Мета: навчати учнів складати план твору, визначати основні його частини; писати твір-роздум за даною темою.
Тип уроку: урок розвитку мовлення.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання
Читання письмових відповідей на запитання: «Чи врятує краса світ?»
ІІ. Підготовка до написання твору
1. Слово вчителя
— Краса може врятувати світ. Але хто врятує красу? Герої новели «Усмішка» вже втратили людські риси і схожі на варварів, для яких немає нічого святого.
Пригадайте: «Якби Леонардо да Вінчі малював Мону Лізу сьогодні, вона б плакала…». Як зберегти Мону Лізу, її посмішку сьогодні? Що необхідно зробити, аби врятувати наш світ від бездуховності, жорстокості, від перспективи майбутнього, зображеного в новелі Р. Бредбері «Усмішка»? (Слід берегти природу, покращувати екологічний стан Землі, стежити за тим, щоб ідеалом людей були вічні, справжні цінності, а не їхні сурогати, виховувати в собі почуття поваги до прекрасного.)
2. Складання плану твору-роздуму на тему «Як урятувати Мону Лізу?»
План
І. Вступ.
«Мона Ліза» — героїня новели Р. Бредбері «Усмішка».
ІІ. Основна частина.
Що врятує Мону Лізу?
1. Екологічний захист Землі.
2. Духовний розвиток людей.
3. Любов до прекрасного.
ІІІ. Висновки.
Порятунок людству потрібен уже сьогодні.
3. Коментар вчителя
— Сьогодні ми пишемо твір-роздум, тобто в основу його будуть покладені ваші думки, розмірковування з теми, яка буде назвою твору. Мета — відповісти на запитання, яке поставлене перед вами, не відхиляючись від теми.
У вступній частині, невеликій за обсягом, потрібно зазначити, що «Мона Ліза» — героїня не тільки всесвітньо відомої картини Леонардо да Вінчі, а й новели Р. Бредбері «Усмішка».
Наприклад:
«Мона Ліза». Усі люди на світі знають її ім’я. Так називається прекрасна
картина геніального Леонардо до Вінчі. Та не тільки. «Мона Ліза» — це й героїня новели Рея Бредбері «Усмішка», в якій розповідається про страшне майбутнє Землі, коли люди стануть схожими на варварів, втратять людську подобу.
В основній частині необхідно накреслити шляхи виходу людства з небезпечної ситуації, в якій воно опинилося. Один з них — екологічний захист планети, другий — духовне вдосконалення людства, третій — відродження вміння бачити прекрасне й захоплюватися ним. Наприклад:
Як же врятувати Мону Лізу? Більшість мистецтвознавців вважає, що в образі красивої жінки художник хотів показати саму Природу. Якщо так, то треба рятувати саме її. Зробити це можна, посиливши екологічний захист нашої планети, оберігаючи природу, як не дивно, від самих людей. Зробити свій внесок у цю «дорослу» справу можуть і діти: достатньо не смітити навколо себе, не знищувати квіти та дерева, не знущатися над тваринами, захищати їх.
Ніколи не кине на землю трамвайний квиток чи обгортку від цукерки добре вихована людина. Їй не треба замислюватися про забруднення навколишнього середовища — вона це робить за звичкою. А тим, для кого стало звичкою забруднювати довкілля, ображати людей, віддавати перевагу матеріальним цінностям, потрібно подумати про духовне самовдосконалення. Тільки людині притаманна любов до прекрасного. Милуючись красивим краєвидом, слухаючи чудову мелодію, ми переживаємо почуття, які дозволяють душі здригнутися, зрадіти, очиститися від усілякого «цивілізаційного мулу». Якщо для нас це буде неважливим, ми станемо «глухими», байдужими до людської радості й горя, до долі планети й усього живого на ній.
У висновку потрібно наголосити на тому, що допомога людству необхідна вже сьогодні.
Наприклад:
Від людей, що зараз живуть на Землі, залежить, яким буде майбутнє планети і чи буде воно взагалі. Якщо люди збагнуть, наскільки необхідні вічні цінності, збережуть здатність відчувати естетичну насолоду, не допустять екологічної катастрофи, то Мона Ліза посміхатиметься і наступним поколінням. А думати про це варто вже сьогодні.
ІІІ. Написання творів на чернетках
IV. Підбиття підсумків уроку
«Продовжте речення»
Сьогодні на уроці я:
– звернув (-ла) увагу на…
– замислився (-лась) над…
– вирішив (-ла)…
V. Домашнє завдання
Переписати твори у зошити.