Мета: зацікавити учнів біографією і творчістю Р. Бредбері; ознайомитися з відомостями про Леонардо да Вінчі та його картину «Джоконда»; повідомити про особливості жанру новели; працювати над виразним читанням; розвивати почуття прекрасного; виховувати повагу до шедеврів як вищих проявів людського духу.
Обладнання: фотопортрет Р. Бредбері, виставка книг письменника, репродукція картини «Джоконда», портрет Леонардо да Вінчі.
Тип уроку: первинне ознайомлення з матеріалом; рольва гра.
Красота врятує світ.
Ф. Достоєвський
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
— Що таке шедевр?
У словнику ми прочитаємо: «Шедевр — винятковий за своїми достоїнствами витвір мистецтва». Російський письменник К. Паустовський вважав, що «кожна зустріч з будь-яким шедевром — це прорив у великий світ людського генія. Вона викликає здивування і радість».
Сьогодні на нас чекає саме така зустріч.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Знайомство з картиною «Джоконда» та її автором
1 – й у ч е н ь – « м и с т е ц т в о з н а в е ц ь ». Леонардо да Вінчі — геній доби Відродження. Художник, скульптор, архітектор, співець, музикант, поет, філософ, біолог, анатом, геолог, математик, фізик, механік-винахідник, астроном — це все про Леонардо да Вінчі. Йому належать винайдені й складені схеми зброї, машин, гелікоптерів, парашутів, блочних будинків! Розшифрувати 6 тисяч записів да Вінчі під силу хіба що секретним службам. Вони зроблені у дзеркальному відображенні і зправа наліво.
2 – й у ч е н ь – « м и с т е ц т в о з н а в е ц ь ». Перед нами шедевр живопису, картина Леонардо да Вінчі «Мона Ліза», або «Джоконда» (1503 р.). Історія створення цієї картини така. Франческо ді Бартоломео дель Джокондо замовив великому художнику портрет своєї дружини, 24-річної Мони Лізи. Писав його да Вінчі чотири роки. З невідомої причини Франческо дель Джокондо не викупив картину, а Леонардо до кінця життя не розлучався з нею. Після смерті художника вона перейшла до короля Франції Франциско І і зараз зберігається в Луврі.
3 – й у ч е н ь – « м и с т е ц т в о з н а в е ц ь ». У чому ж таємниця привабливості цієї картини? Мона Ліза вражає глядача своєю ледь помітною посмішкою, іронічним поглядом, що ніби зазирає у вашу душу. Складається враження, що не ми, а нас вивчає Джоконда, яка є втіленням образу матері Природи.
2. Розповідь учителя про Р. Бредбері
3. Інсценізація учнями-«акторами» інтерв’ю Р. Бредбері журналісту «Комсомольської правди» 1992 р.
Ж у р н а л і с т. У серпні 1992 р. вам виповнюється 72 роки. Що ви можете назвати найбільшим успіхом у вашому житті і що — невдачею?
Б р е д б е р і. Я прожив чудове, дивне життя і, чесне слово, шкодувати мені не має за чим. Мій найбільший успіх — моя творчість. Я написав 25 книг, 300 оповідань, підготував 60 телесеріалів… Я й зараз не можу і не хочу кидати писати. У травні, наприклад, їду до Праги на прем’єру моєї п’єси «451° за Фаренгейтом»… А невдач було небагато.
Ж у р н а л і с т. Чи змінилася людина з часу народження Христа, за останні століття і за останні 25 років?
Б р е д б е р і. Думаю, людина стала кращою. Та чи стала вона розумнішою? Аж ніяк! Як влаштовувала війни невідомо для чого, так і продовжує. Навіть якщо заздалегідь знає, що війну програє.
Ж у р н а л і с т. Що ви читаєте, окрім фантастики?
Б р е д б е р і. Я закоханий у фантастику, бо виріс, читаючи Уеллса. Обожнюю Айзека Азімова, Жуля Верна. Подобаються Чарльз Діккенс, Джордж Бернард Шоу, Лев Толстой, Федір Достоєвський. Із задоволенням читаю п’єси Мольєра, Шекспіра.
Ж у р н а л і с т. Ви віруюча людина?
Б р е д б е р і. Я вірю у Всесвіт. У його непізнану непередбачуваність. Навіть його існування є фактом нелогічним і надзвичайним. Він неможливий, але він існує. Ви можете своїм інтелектом усвідомити це? Я — ні. І не вірте тій самозакоханій людині, яка скаже, що зможе.
Ж у р н а л і с т. Де, на вашу думку, варто шукати найспокійніше місце у цьому «шаленому» світі?
Б р е д б е р і. Всередині самого себе. Ви можете глухнути від реву моторів у центрі Москви чи Лос-Анджелеса й відчувати абсолютний душевний спокій і рівновагу. І, навпаки, якщо ваша голова розколюється від безлічі проблем, вас не врятує навіть безлюдний острів, що знаходиться у декількох сотнях миль на південь від Гавайських островів.
Ж у р н а л і с т. Яку подію ХХ століття ви вважаєте найфантастичнішою?
Б р е д б е р і. Без сумніву, приземлення астронавтів на Місяці 1969 року. Ми думали, що не зможемо цього зробити. Всі думали, що ми не зможемо! А ми зробили. І, я впевнений, не пройде й 30-ти років, як ми висадимося на Марсі. Я ані хвилини не сумніваюсь, що так і буде. Запам’ятайте мої слова. Збережіть екземпляр газети з цим інтерв’ю і покажіть його десь 2017 року вашому синові. Він оцінить справедливість мого прогнозу.
4. Робота з літературознавчими термінами
Новела — невеликий прозовий твір з несподіваним фіналом.
Фантастичні твори — літературні твори, в яких описуються події або явища нереальні, такі, що насправді не існують.
5. Читання новели Р. Бредбері «Усмішка»
6. Виявлення читацьких вражень учнів
– Що ви відчули під час читання новели? Поясніть свої почуття.
– Які запитання у вас виникли під час читання твору? Над чим ви замислились?
ІII. Підбиття підсумків уроку
Слово вчителя
— Сьогодні на уроці ми познайомилися з шедевром живопису «Джоконда», довідалися про життя і творчість відомого фантаста Рея Бредбері, прочитали вражаючу новелу «Усмішка».
IV. Домашнє завдання
Вивчити визначення новели, фантастичних творів, підготувати стислий переказ твору Р. Бредбері «Усмішка».