В. Королів-Старий. “Хуха-Моховинка”. Добро і зло в казці

Мета: виховувати на матеріалі казки бажання робити добро; розкрити роль перемоги добра над злом; формувати потребу уважного ставлення до ближнього, любові до нього; розвивати увагу, пам’ять, образне мислення, усне мовлення, вміння висловлювати свої думки. 
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, малюнки учнів.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Учні зачитують назви розділам, які вони підібрали.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
-Образи яких фантастичних істот згадуються в казці? (Хухи лісові, печерниці, очеретянки, бур’янки, степовички, байрачні, левадні та Хо, зокрема Хо-Суковик, Лісовик.)
– Якою Хухою є Моховинка? (Лісовою та ще й боровинкою, бо народилася і жила в бору, де і весь її рід.)
-Що таке портрет?
ІV. Оголошення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчання.
V. Основний зміст уроку.
*Добро і зло в казці.
Носії добра в казці — Хухи та Хо. Носій зла — дід, який спочатку зруйнував житло Моховинки, а потім зробив її кривою на все життя.Та Василь Королів-Старий розриває коло зла. Коли дідові потрібна була допомога, Хуха-Моховинка забула свої образи і врятувала його та ще й покликала інших лісових істот. У казці «Хуха-Моховинка» Королева-Старого добро несуть фантастичні істоти, а зло — людина. У датчанина Г. Х. Андерсена в «Сніговій Королеві» добро несе дівчинка Герда (людина), а зло — фантастична істота — Снігова Королева. У француза Ш. Перро в «Попелюшці» носіями добра і зла є люди — Попелюшка і Мачуха, а фантастична істота Фея на стороні добра — Попелюшки.
*Світлий, життєствердний погляд на світ
Казка вчить нас любити і берегти природу, тварин, людей. Засуджує тих людей, що незаконно рубають дере-ва, неуважно ставляться до тварин. Слід пам’ятати слова з Біблії про те, що на зло потрібно відповідати доб-ром. І тоді добро повернеться.
*Опис зовнішності Хухи-Моховинки. (Учні знаходять у тексті.)
«Як і всі інші Хухи, Моховинка так само мала мінливу вовничку, яка враз сама собою робилася того кольору, що й ті речі, біля яких бувають Хухи. Моховинка найчастіше була зеленою, бо рідко відбігала від своєї зеленої хатки. Але ж коли вона бігала по соснових старих глянцях, що лежали на землі, то ставала такою ж рудувато-червоною, як вони. Біля потоку була вона блакитною, як вода, на піску — жовтою, як пісок, між кущами шип-шини — рожевою, на вересі — фіалковою, на снігу ставала білою». «Була вона й сама пухка, як мох. Мала довгу вовничку, що, мов шовком, вкривало все її тільце. Сама тільки мордочка була голенька й нагадувала садову жовто-фіалкову квіточку — “братики”. Та були ще в неї голенькі зісподу, рожеві лапки». «Хухи не можуть говорити, доки бувають невидимі. Вони тільки пищать, як мишки, або муркочуть, як котики. Сили вони також не мають, бо легенькі, як пушинка, а м’якенькі, як вата».
• Як діти описували мамі Хуху? («…Щось таке, мов котик. Тільки то був не котик. Гарнесенький, м’якесенький. Мордочка, мов квіточка, а голосок, як у мишки».)
* Аналіз казки В. Королева-Старого «Хуха-Моховинка»
Тема: відображення взаємозв’язку людини, доброї «нечистої сили» і природи; уславлення справедливості, всеперемагаючої сили добра, над злом і лихом, підступністю і жорстокістю.
Ідея: засудження користі, бездушності (злий дід); возвеличення щирої дружби, взаєморозуміння зі світом природи, Г Ї гармонії з людиною.
Основна думка казки: Хухи не потребують подяки; вони роблять добро з повинності.
Жанр: літературна прозова казка з елементами фантастики.
Побудова казки.
Події у творі відбуваються протягом року (від зими до зими).
Вступ: знайомство з Моховинкою, її родиною; нещастя Хухи, в результаті якого вона вимушена була шукати нового помешкання.
Основна частина: бідкання Моховинки, її зустріч з домашніми тваринами людьми, жорстоке поводження злого діда з Хухою.
Висновок: Хухи рятують злого діда від смерті; добро перемагає над злом.
Персонажі казки: Хуха-Моховинка, її родина; домашні кози Лиска і Оришка; діти; злий дід, Лісовик, Хо-Сукович.
*Бесіда за питаннями:
-Як В. Королів-Старий описує риси характеру, якості Хухи?
– Чому Хух по-різному називали? Від чого це залежало?
– Опишіть Хуху. Знайдіть, як про це зазначено у казці?
– Через що Хух не може побачити людина?
– Чому Моховинка, яка залишалася без домівки, не могла жити з батьками або сестричками, хоча вони її за-прошували до себе?
– Як Моховинка допомогла козі Лисці?
– Які стосунки склалися між Моховинкою і дітьми? У чому це виявилося?
– Що свідчить про добре серце Моховинки, її чуйність, щирість? Наведіть приклади, посилаючись на текст твору.
– Коли люди почали вірити в існування Хух?
– Виразно прочитайте, як Хухи допомогли вижити злому діду.
– Чим дід віддячив Хусі за допомогу?
– Чи вдалося В. Королеву -Старому на прикладі цієї казки відобразити «нечисту силу» як добру, позитивну?

VІ. Підсумок уроку.
-Чого ви навчилися?
-Краще бути добрим чи злим?
-Яку пораду ви дали б діду?
VІІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів.
VІІІ. Домашнє завдання. Написати продовження казки про те, як хухи і дід стали кращими друзями, або за власною версією. Намалювати ілюстрації до продовження казки.

Автор: Оксана



Залишити коментар


один + = 7