Артур Конан Дойл «Собака Баскервілів». Шерлок Холмс і доктор Ватсон – класичний детективний дует

Мета: продовжити роботу над змістом твору; показати, як побудовано захоплюючу інтригу; вдосконалювати роботу над текстологічним аналізом твору; виховувати культуру зв’язного мовлення, культуру відповіді: логічність, послідовність, доказовість.

Обладнання: ілюстрації до твору, «пазли».

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань учнів

1. Розвиток зв’язного мовлення

Розповідь про пропонований «експонат музею Шерлока Холмса».

2. Проведення гри «Так чи не так?»

1) Шерлок Холмс не зміг негайно приїхати до Девонширу, тому що у нього були справи в Лондоні.

2) Доктор Ватсон намагався весь час бути поруч із сером Генрі.

3) Беррімор та його дружина виманювали з болота вогником свічки собаку Баскервілів, щоб сер Генрі злякався і поїхав із Баскервіль-холла і залишив їх тут самих.

4) Серу Генрі дуже сподобався старий будинок, особливо світла, затишна їдальня.

5) Брат і сестра Степлтони були дуже схожими одне на одного.

6) Степлтон дуже зрадів, дізнавшись, що сер Генрі закохався в його сестру, і поспішав з одруженням.

7) Доктор Ватсон кожного дня телефонував у Лондон і повідомляв Шерлока Холмса про розвиток подій.

8) Беррімор домовився із сером Генрі, що вони удвох допомагатимуть втікачеві – каторжникові Селену.

9) Сер Чарльз Баскервіль перед смертю пішов на побачення з жінкою.

10) Лаура Лайонс запізнилася на побачення.

11) Незнайомець, який ховався на болотах у печері, служив у поліції.

12) Шерлок Холмс, побачивши доктора Ватсона біля своєї схованки, вирішив налякати його.

3. Перевірка письмової відповіді: «Методом індукції чи дедукції найчастіше користується Шерлок Холмс?»

4. Використання прийому «Пазли»

Учитель. Ви, звичайно, знаєте, як з маленьких пазлів складають цілу картину, коли незрозуміла на шматочку паперу риска або кольорова пляма на цілісному полотні набуває конкретності.

Спробуємо з допомогою Шерлока Холмса або доктора Ватсона пояснити деякі факти для того, щоб заплутаний сюжет став зрозумілим.

 

Учитель. Ми побачили з вами справжніх співробітників з розшуку, так би мовити, класичний детективний дует. Як розподіляються
в ньому ролі?

(Зачитати початок глави XIV– про характер Шерлока Холмса, який любив керувати…)

А яку важливу роль відведено доктору Ватсону? (Він все потім описує.)

Учитель. Що сказав Шерлок Холмс доктору Ватсону, коли вони зустрілися на болоті, про їхню спільну роботу щодо розшуку злочинця і розгадану таємницю?.. («Ми з вами, очевидно, йшли паралельним курсом»)

Як це характеризує доктора Ватсона?.. Як Шерлок Холмс оцінив роботу доктора Ватсона з розслідування цієї справи і як він пояснив своє бажання бути відсутнім? («Ваша допомога для мене безцінна»; «Якби я був разом із сером Генрі і з вами, моя точка зору ні в чому не відрізнялася б від вашої»; «Завзятість і спостережливість, яку ви виявили в такій складній справі, гідні будь-якої похвали»)

IV. Підбиття підсумків уроку

Учитель. Закон детективного жанру полягає у тому, щоб розплутати заплутану інтригу, зробити все зрозумілим, покарати винуватців, довести перемогу логічного мислення над підступами злочинців.

Співдружність Шерлока Холмса і доктора Ватсона можна коротко проілюструвати прислів’ям: «Одна голова добре, а дві голови краще».

V. Домашнє завдання

Поповнити «Музей Шерлока Холмса» експонатами; прочитати оповідання Конан Дойла (за власним вибором), накреслити шлях розшуку, спираючись на окремі факти.



Залишити коментар


× сім = 7