Мета: познайомити з новим жанром – літературним детективом та його особливостями на прикладі «Собаки Баскервілів»; вдосконалювати вміння працювати над текстологічним аналізом твору; виховувати культуру зв’язного мовлення, культуру відповіді: логічність, послідовність, доказовість, емоційність.
Обладнання: «експонати музею» Конан Дойла.
ХІД УРОКУ
І. Мотивація пізнавальної діяльності учнів
(Учитель пропонує кілька будь-яких предметів і просить клас визначити, якій людини вони належать і що можуть розповісти про свого хазяїна.)
Учитель. Якими методами ми користувалися? Хто і в якому творі так робить?
Чи можемо ми сказати, що сищиком, детективом може бути тільки неординарна людина з неабиякими розумовими здібностями, логічним мисленням, вмінням швидко реагувати на події?
А якими ще якостями йому потрібно володіти? (Не забути про почуття справедливості, бажання захистити безвинно скривдженого, непідкупність.)
– Сьогодні ми знайомимося з новим жанром – детективом. Тож наша мета – побачити, як відбувається пошук злочинця, як людина вступає в боротьбу зі злом, спробувати пояснити причини всесвітньої популярності славетного Шерлока Холмса.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Доповідь про життя та творчість А. Конан Дойла
2. Розвиток зв’язного мовлення. Екскурсія до незвичайного музею
(Учитель демонструє «експонати», а учні намагаються сказати про них кілька слів, у тому числі – і з гумором.)
1) Фотографія таблички на дверях:
«М-р Шерлок Холмс,
доктор Ватсон,
сер Артур Конан Дойл» (Автор живе разом зі своїми героями)
2) Закрита скляна пляшка з димом. (Дим з люльки Ш. Холмса)
3) Фотографія маленької білої собачки веселої вдачі. (Це пра-пра-пра-пра-праонука жахливо відомої собаки Баскервілів)
4) Звичайний сухар. (Залишок пудингу, який не встигли з’їсти Шерлок Холмс і Доктор Ватсон, бо поспішали у справах.)
5) Кавове зернятко. (Можливо, ця чашка кави підбадьорила детектива, допомагаючи відпрацьовувати ще одну версію.)
Учитель. Спробуйте поповнити музей своїми експонатами…
3. Перевірка знання тексту
Розкласти у потрібному порядку картки, на яких записано окремі епізоди з твору А. Конан Дойла «Собака Баскервілів».
Відповідь: 2, 3, 1, 5, 4, 8, 6, 7, 13, 10, 12, 11, 9, 14.
4. Бліц-опитування
1) Які версії одразу почав відпрацьовувати Шерлок Холмс?
2) Чи можна вважати, що він дарма це зробив?
3) Чому Шерлок Холмс навіть не спробував переконати Генрі Баскервіля жити у Девонширі?
4) Який, на вашу думку, найцікавіший хід Шерлока Холмса на початку розслідування справи?
ІІІ. Формування нових знань, умінь та навичок
1. Розвиток зв’язного мовлення. Рольова гра
Від імені доктора Мортимера, сера Генрі Баскервіля і доктора Ватсона розповісти про смерть сера Чарльза Баскервіля та перші дні перебування сера Генрі в Девонширі.
Учитель. На що ми весь час звертали увагу? Кого намагалися наслідувати?
Спробуємо сформулювати визначення детектива як літературного жанру.
2. Запис у зошити
Детектив – літературний жанр, який описує розкриття злочину або складної, заплутаної таємниці засобами логічного аналізу.
Тому детективному жанру притаманна захоплююча інтрига.
IV. Підбиття підсумків уроку
Детективний жанр присвячений розкриттю таємниці або злочину засобом логічного аналізу. Детективний твір не буває без захоплюючої інтриги, заплутаного сюжету, де всі таємниці розкриваються тільки наприкінці.
Справжньому детективу притаманні такі риси характеру, як…
V. Домашнє завдання
1) Дочитати оповідання до кінця.
2) Дати письмову відповідь з доказами на таке запитання:
Є два методи логічного аналізу: індукція (роздум від конкретного випадку -до загального) і дедукція (від загального – до конкретного). Яким з них, на вашу думку, найчастіше користується Шерлок Холмс?
2) Факультативно: виготовити експонати для «музею Шерлока Холмса».