Мета: продовжити роботу над змістом твору; показати, як побудо¬вано захоплюючу інтригу; удосконалювати роботу над текстологічним аналізом твору; виховувати культуру зв’язного мовлення, культуру відповіді: логічність, послідовність, аргументованість.
Обладнання: ілюстрації до твору, «пазли».
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань
1. Розвиток зв’язного мовлення
Розповідь про вигаданий експонат «музею Шерлока Холмса».
2. Гра «Так чи не так?»
• Шерлок Холмс не міг негайно приїхати до Девонширу, тому що в нього були справи у Лондоні. {Він приїхав таємно і сховався)
• Доктор Ватсон намагався весь час бути поруч із сером Генрі. (Так)
• Беррімор та його дружина виманювали з болота вогником свічки собаку Баскервілів, щоб сер Генрі злякався і поїхав із Баскервіль-холла і залишив їх тут самих. (Брата дружини, каторжника)
• Серу Генрі дуже сподобався старий будинок, особливо світла, затишна їдальня. (Не сподобався; темна їдальня)
• Брат і сестра Степлтони були дуже схожими. (Були різними зовні)
• Степлтон дуже зрадів, дізнавшись, що сер Генрі закохався в його сестру, і поспішав з одруженням. (Лютував, відштовхував від сестри)
• Доктор Ватсон щодня телефонував у Лондон і повідомляв інформацію Шерлокові Холмсу про розвиток подій. (Писав докладні листи)
• Беррімор домовився із сером Генрі, що вони разом допомагатимуть утікачеві-каторжнику Селдону. (Розповів, коли сер Генрі примусив)
• Сер Чарльз Баскервіль перед смертю пішов на побачення з жінкою. (Так)
• Лаура Лайонс запізнилася на побачення. (Не з’явилася)
• Незнайомець, який ховався на болотах у печері, служив у поліції. (Це був Шерлок Холмс)
• Шерлок Холмс, побачивши доктора Ватсона біля своєї схованки, вирішив налякати його. (Тихо покликав друга)
3. Перевірка письмової відповіді:
«Методом індукції чи дедукції найчастіше користується Шерлок Холмс?»
4. Прийом «Пазли»
Слово вчителя
— Ви, звісно, знаєте, як з маленьких пазлів складають цілу картину, коли незрозуміла на шматочку паперу риска або кольорова пляма на цілісному по¬лотні набуває конкретності.
Спробуємо за допомогою Шерлока Холмса або доктора Ватсона пояснити де¬які факти для того, щоб заплутаний сюжет став зрозумілим.
5. Бесіда
• Ми побачили з вами справжніх співробітників з розшуку, так би мовити, класичний детективний дует. Як розподіляються в ньому ролі? (Читання початку глави XIV про характер Шерлока Холмса, який любив керувати..)
• А яку важливу роль відведено докторові Ватсону? (Він потім усе описує)
• Що сказав Шерлок Холмс докторові Ватсону, коли вони зустрілися на боло-ті, про їхню спільну роботу щодо розшуку злочинця і розгадану таємницю? («Ми з вами, очевидно, йшли паралельним курсом»)
• Як це характеризує доктора Ватсона? Як Шерлок Холмс оцінив роботу док-тора Ватсона в розслідуванні цієї справи і як пояснив своє бажання бути відсутнім? («Ваша допомога для мене безцінна», «Якби я був разом із сером Генрі і з вами, моя точка зору ні в чому не відрізнялася б від вашої», «Завзя-тість і спостережливість, яку ви виявили в такій складній справі, гідні будь-якої похвали»)
II. Підсумки уроку
— Закон детективного жанру полягає в тому, щоб розплутати заплутану ін-тригу, зробити вое зрозумілим, покарати винуватців, довести перемогу логічно¬го мислення над підступністю злочинців.
Співдружність Шерлока Холмса і доктора Ватсона можна коротко проілю-струвати прислів’ям: «Одна голова добре, а дві голови краще».
III. Домашнє завдання
Поповнити «Музей Шерлока Холмса» експонатами; прочитати оповідання Конан Дойла (за власним вибором), накреслити шлях розшуку, спираючись на окремі факти.
Автор: Гонтарук Оксана Дмитрівна