Мета: розширити коло читацьких інтересів учнів; працювати над вмінням визначати твори одного жанру; вдосконалювати навички текстологічного аналізу твору; виховувати культуру зв’язного мовлення, культуру відповіді: логічність, послідовність, доказовість.
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до творів.
ХІД УРОКУ
І. Мотивація пізнавальної діяльності учнів
Учитель. Наше завдання сьогодні – розширити знання про детективний жанр взагалі й оповідання А. Конан Дойла про Шерлока Холмса зокрема.
Оскільки головна ознака жанру – … (що?) (захоплююча інтрига і заплутаний сюжет), а також… (що?) (розплутування його з допомогою логічного мислення, розуму, сміливості, почуття справедливості детектива), я пропоную вам зробити наголос саме на основних фактах чи пунктирі, яким помічено шлях розшуку.
Оголошується конкурс на найкращий опис і розслідування детективного оповідання.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Вікторина (між командами – по 4-6 учнів з кожного ряду)
1) У якому оповіданні Шерлока Холмса значну роль відіграв колір волосся героя? («Спілка рудих»)
2) Де героям довелося дізнатися про висоту вже не існуючих дерев? («Обряд дому Месгрейвів»)
3) Коли знаряддя вбивства повертається до вбивці й карає його? («Строката стрічка»)
4) Де для повідомлення були використані дитячі малюнки? («Чоловічки, що танцюють»)
5) В якому оповіданні фотографія майже загрожувала спокою королівської династії? («Скандал у Богемії»)
6) Персонажами якого оповідання стали звичайнісінькі гуси? («Блакитний карбункул»)
7) На сторінках якого твору виникають шість однакових скульптурних виробів? («Шість Наполеонів»)
2. Робота з розв’язання кросворда
Мета: згадати моменти, які є пунктиром на шляху сищика до розкриття таємниці.
1) Предмет, завдяки якому Шерлок Холмс ще в Лондоні знав, що собака не легенда, а жива істота.
2) Слово з розповіді Степлтона про своє минуле, яке допомогло сищику встановити його особу.
3) Те, за допомогою чого Холмс здогадався, що автор листа – жінка?
4) Хто спочатку ледве на зруйнував плани Холмса і Степлтона?
5) Порода собаки Баскервілів.
6) Що надало собаці такого дивного, страшного вигляду?
7) Що могло стати єдиним доказом злочину Степлтона?
Відповіді
1. Черевик. 2. Учитель. 3. Парфуми. 4. Каторжник. 5. Мастиф. 6. Фосфор. 7. Напад.
ІІ. Формування нових знань, умінь і навичок
1. Розвиток мовлення
Самостійно визначити ключові слова-факти, використати їх для розкриття таємниці (за самостійно прочитаними оповіданнями Конан Дойла).
2. Конкурс на опис будь-якого героя (у тому числі і собаки Баскервілів) або події, або явища
ІІІ. Підбиття підсумків уроку
Учитель. Детективні оповідання побудовано за певними законами, за одним і тим самим принципом.
Вони цікаві для тих, хто любить логічні загадки. Детективні твори з’являються і в наші дні. Але чи є недоліки у творів детективного жанру? З точки зору образного, художнього відтворення дійсності, психології героїв, яскравості художніх засобів, детективні твори значно програють іншим жанрам.
IV. Домашнє завдання
Прочитати новелу О. Генрі «Останній листок»; підготувати повідомлення про письменника (індивідуальне завдання); підготуватися до тематичного оцінювання.