Мета: з’ясувати, які життєві цінності вважає головними автор казки; провести літературні паралелі; засвоїти терміни з теорії літератури; виховувати прагнення до самовдосконалення.
Обладнання: схема «Скарбничка золотих висловів», текст мініатюри Ф. Крівіна «Памяти Экзюпери» на партах; зашифрований вислів (на дошці).
Тип уроку: вдосконалення й узагальнення знань, вмінь, навичок.
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності
(На дошці — зашифрований вислів.)
ЮЦРЕС ІАН БІРТО ПЄАВУ БАДОВ
— Сьогодні ми розгадаємо останню загадку Маленького принца. Розгадайте вислів. Як ви його розумієте? (Слід читати навпаки)
(Вислів: «Вода буває потрібна і серцю» означає, що, крім звичайної спраги, існує ще й спрага духовна, що виникає, коли людині необхідне розуміння, підтримка, співпереживання… Як тіло не може довго жити без води, так і душа людини не витримає довго без дружби, любові, розуміння.)
II. Робота над темою уроку
1. Виявлення читацьких вражень учнів
– Які епізоди вразили вас, здивували? А які примусили замислитися?
– Яке ставлення виникло до героїв твору? Чому?
2. Бесіда за останніми розділами казки
– Яким настроєм перейняті останні розділи казки? (Вони сумні, тому що Маленький принц збирається залишити Землю, розлучитися зі своїми друзями. Льотчикові боляче слухати розмову хлопчика й змії, адже він хоче зберегти Маленького принца, але той все ж таки вирішив повернутися додому.)
– Як ви розумієте зникнення Маленького принца? Чому воно так схоже на смерть? Чи це і є смерть? (Маленький принц нібито повертається на свою зірку. І читачам, й оповідачеві дуже хочеться вірити, що так воно і сталося. Можливо, цей сум — від розлуки, від усвідомлення неможливості побачитися знову? Автор книги не дає однозначної відповіді на це питання. Мабуть, тому, що втрачати друзів завжди важко й сумно, навіть якщо вони залишаються жити.)
– Чого навчає казка «Маленький принц»? На яких моральних цінностях наголошує у цьому творі Екзюпері? Ми дізнаємося про це, «відкривши» «Скарбничку золотих висловів».
Висновки. Які цінності, на думку Екзюпері, найголовніші у житті? (Любов, дружба, відданість, відповідальність, праця…)
3. Застосування літературознавчих термінів
– Доведіть, що твір А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц» — філософська казка-притча.
Цей твір — …
…казка, тому що в ньому розповідається про фантастичні події;
…притча, тому що має яскраво виражений повчальний характер, має мораль;
…філософський, тому що в ньому розглядаються «вічні» проблеми — любові, дружби, життя, смерті.
4. Літературні паралелі
— Фелікс Крівін, відомий російський письменник, створив мініатюру «Пам’яті Екзюпері». Прочитайте її. (Див. Додаток на с. 140)
Бесіда
– Чому Маленький принц залишився на Землі? (Знаходилися люди, які помирали за нього.)
– З якої причини інші люди берегли життя Маленького принца? («Свічі необхідно оберігати…» Маленький принц уособлює в собі ідеал моральної чистоти, відповідальності, вірності. Якщо цей ідеал зникне, люди не зможуть нормально жити далі.)
– Які афоризми зустрічаються у цій мініатюрі? Як ви розумієте їх суть?(«Душі не старіють, вони або народжуються старими, або залишаються юними назавжди», «Кожна людина повинна прагнути до своєї планети».)
ІІI. Підбиття підсумків уроку
Слово вчителя
— Якщо ви уважно читали казку Екзюпері, замислилися над вічними проблемами життя, засвоїли нехитрі істини людського щастя, ви витратили час недаремно. Нехай образ Маленького принца залишиться з вами на все життя і допоможе вам, ставши дорослими, не забути про дитину у вашій душі.
IV. Домашнє завдання
Прочитати оповідання К. Паустовського «Теплий хліб» (до наступного уроку домашнього читання).