Мета: простежити шлях Маленького принца у Всесвіті; зрозуміти сенс цієї подорожі; розкрити сутність алегоричних образів; розвивати й вдосконалювати навички виразного читання; виховувати здатність критично ставитися до явищ навколишнього світу.
Обладнання: схема «Подорож Маленького Принца»; карта зоряного неба.
Тип уроку: розвиток й вдосконалення вмінь, навичок.
Хід уроку
I. Перевірка домашнього завдання
Цитати-підписи до малюнків Екзюпері
1) «Маленький принц не міг стримати захоплення:
— Яка ви прекрасна!»
2) «А коли він востаннє полив чудову квітку і збирався накрити її ковпаком, йому навіть захотілося плакати».
3)«Останнього ранку він старанніше, ніж звичайно, прибрав свою планету. Він дбайливо прочистив діючі вулкани… Крім того, у нього був ще один згаслий вулкан… Він прочистив і згаслий вулкан також».
II. Мотивація навчальної діяльності
— Чи хотіли б ви помандрувати Всесвітом, побувати на інших планетах? Ми зробимо це разом із Маленьким принцом і намалюємо карту Всесвіту Маленького принца.
III. Робота над темою уроку
1. Робота з картою зоряного неба
Подорож Маленького принца
2. Читання розділу X за особами
– Яке враження справив на Маленького принца король? (Дивна людина, король без підданих)
– Чи можна назвати короля розумним? (І так, і ні. Безглузді ідеї короля викликають сумнів щодо його мудрості.)
Яку рису характеру уособлює в собі король? (Владолюбство) На карті зоряного неба розміщується зображення планети короля.
3. Читання розділу XI
– Хто жив на другій планеті? (Честолюбець)
– У чому полягав сенс його життя? (Викликати захоплення, пошану до своєї особи: «Визнавати, що на цій планеті я найкрасивіший, найошатніший, найбагатший і найрозумніший») Що здивувало хлопчика у розмірковуваннях честолюбця? (Честолюбця зовсім не хвилювало, що його ні з ким порівнювати, він не прагнув чогось досягти, щоб викликати справжнє захоплення.)
Яка домінуюча риса цього героя? (Честолюбність) На карті зоряного неба розміщується зображення планети честолюбця.
4. Читання розділу XII
– Який герой жив на третій планеті? (П’яничка)
– Що здивувало Маленького принца у поясненнях цього героя? (Нелогічність учинків героя, відсутність спроб розірвати це замкнене коло, змінити своє життя на краще.)
Які риси характеру переважають в образі п’янички? (Нелогічність, слабкодухість) На карті зоряного неба розташовується зображення планети п’янички.
5. Читання розділу XIII
– Кому належала четверта планета? (Ділкові)
– Чим зайнята ця людина? (Він рахує зірки і «кладе» їх у банк; вважає цю справу серйозною.)
– Доведіть, що ділок — неромантична людина. (Увесь час працює, рахує зірки, але ніколи не милується їхньою красою, навіть не пам’ятає, як вони називаються; багатство потрібне йому для збагачення, а не для радощів.)
– Чому у Маленького принца виникають сумніви щодо володіння зірками ділком? («І моїм вулканам, і моїй квітці є користь з того, що я ними володію. А зіркам від тебе немає ніякої користі…»)
Яку рису характеру уособлює ділок? (Любов до багатства, неромантичність) На карті зоряного неба розташовується зображення планети ділка.
6. Читання розділу XIV
– Хто жив на п’ятій планеті? (Ліхтарник)
– Які почуття він викликав у Маленького принца? Чому? (Ліхтарник єдиний, хто викликав у Маленького принца повагу.)
Які риси характеру уособлює цей герой? (Вірність слову, не егоїстичність)На карті зоряного неба розташовується зображення планети ліхтарника.
7. Читання розділу XV
– Кому належала шоста планета? (Географові)
– Чому Маленький принц був розчарований після розмови з географом? (Житель планети, який зайнятий «серйозними» справами, навіть не знає, чи є гори і океани на його астероїді. Він вважає себе надто важливою особою для того, щоб робити «живу» справу, її він замінив на «паперову».)
Які риси характеру є головними в образі географа? (Відсутність бажання розвиватися — «ми пишемо про речі вічні й незмінні», не допитливість) На карті зоряного неба розташовується зображення планети географа.
IV. Підбиття підсумків уроку
Слово вчителя
— Майже після кожної розмови з жителями астероїдів Маленький принц промовляє такі слова: «Що за дивний народ ці дорослі!». Недоліки, що втілюють у собі ці герої, настільки очевидні для хлопчика, наскільки непомітні для них самих. Маленький принц, вирушаючи у подорож, мріяв пошукати собі заняття та навчитися чого-небудь. Поки що повчитися він міг лише у ліхтарника: його вірності своєму слову та не егоїстичності.
V. Домашнє завдання
Розповідати про сутність алегоричних образів жителів астероїдів, використовуючи схему «Подорож Маленького принца»