Любов і дружба в казці-притчі А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц»

Мета: продовжити читання казки; розкрити поняття «любов» і «дружба» й те, як їх розуміють герої казки та учні; розгадувати загадки героїв казки; виховувати повагу до справжніх життєвих цінностей.

Обладнання: епіграфи (на дошці).

Тип уроку: вдосконалення вмінь, навичок.

Добре, якщо є друг, навіть якщо

треба померти.

А. де Сент-Екзюпері

Любити — це не означає дивитися

одне на одного, любити означає

дивитися в одному напрямі.

А. де Сент-Екзюпері

Хід уроку

I. Мотивація навчальної діяльності

— Антуан де Сент-Екзюпері в душі назавжди залишився дитиною. У своєму житті він здійснив чимало таких вчинків, які викликають і подив, і захоплення.

–  Коли його друг Гійоме розбився в Кордильєрах, він день за днем кружляв на своєму літакові над мертвими гірськими верхівками, сягаючи самого дна льодяних ущелин.

— Лежачи в снігу, я тебе бачив, але ти мене не помічав,— говорив потім дивом урятований Гійоме.

— Як же ти міг знати, що це я тебе шукаю?

— Хто б ще відважився літати так низько у цих горах? — відповів Гійоме.

–   Які риси характеру притаманні Екзюпері? (Мужність, сміливість, відповідальність, чуйність, доброта…)

–   Як ви гадаєте, чи був письменник справжнім другом, чи вмів він любити? (Так, бо він прагнув прийти на допомогу іншим людям, проявляв чуйність і доброту.)

II. Вивчення нового матеріалу

1. «Продовжте речення»

–   Який зміст ви вкладаєте в слова дружба, любов? Що означає для вас дружити, любити?

Дружити — це… (допомагати, ділитися, підтримувати, цікавитися…)

Любити — це… (піклуватися, радіти, співчувати…)

2. Робота з епіграфами

–   Поясніть значення епіграфів до уроку. Чи погоджуєтесь ви з цими думками?

3. Робота з текстом

1) Читання за особами розділів XVII, XX

–  Що означають слова змії: «Я можу віднести тебе далі, ніж будь-який корабель?» (Змія — невелика істота, але могутня, тому що може позбавити життя кого завгодно. Вона співчуває Маленькому принцу, але пропонує йому свою «допомогу» на той випадок, якщо вона йому знадобиться.)

–  Як ви розумієте слова змії: «Серед людей теж самотньо»? (Можна почуватися самотньо навіть у натовпі людей, якщо не маєш друзів, однодумців, близьких за духом людей. Яскравий приклад — оповідач, якому було самотньо у світі дорослих і який зустрів духовно споріднену душу в пустелі, за тисячі миль від людського житла.)

–  Чому заплакав Маленький принц, побачивши троянди на Землі? (Тільки тепер він дізнався, що його квітка — звичайна троянда, а не виняткова, загадкова рослина, подібної до якої немає у Всесвіті.)

2) Читання за особами розділу XXI

–   Що означає «приручити»? Чи ви кого-небудь приручали? («Приручити» означає відчувати сильну прихильність до когось, ніжність, любов, почуття відповідальності.)

–   Як зміниться життя Лиса після приручення? («Якщо ти мене приручиш, моє життя немов сонцем освітиться. Твої кроки я буду відрізняти від тисячі інших. Почувши кроки людей, я завжди тікаю і ховаюсь. Та твоя хода покличе мене, мов музика, і я вийду зі своєї схованки. І ще — дивись! Бачиш, он там, у полях, колоситься пшениця? Я не їм хліба. Колосся мені не потрібне. Поля пшениці мені ні про що не говорять. І це сумно. А ти маєш золоте волосся. І як чудово буде, коли ти мене приручиш! Золота пшениця буде нагадувати мені про тебе. І я полюблю шелест колосся від вітру…»)

–   У чому суть діалогу Маленького принца і Лиса?

«Настав час прощання.

— Я буду плакати за тобою,— зітхнув Лис.

— Ти сам винний,— сказав Маленький принц.

— Я не хотів, щоб тобі було боляче, ти сам побажав, щоб я тебе приручив…

— Так, звісно,— сказав Лис.

— Але ти будеш плакати!

— Так, звісно.

— Отже, тобі від цього погано.

— Ні, мені добре,— заперечив Лис.

— Пригадай, що я говорив про золоте колосся».

(Лис буде страждати від розлуки з Маленьким принцом. Але ж ще гірше для нього було б не мати друга взагалі. Лис буде згадувати про Маленького принца, дивлячись на золоте колосся пшениці, і пам’ятати, що колись у нього був друг, який його приручив.)

–  Які секрети відкриває Лис Маленькому принцові? («Бачить одне лиш серце. Найголовнішого очима не побачиш»; «Ти назавжди відповідальний за всіх, кого приручив».)

–  Як ви розумієте ці слова? (Треба довіряти своєму серцеві, діяти, як воно підказує. Відчувати відповідальність за людей, які стали тобі близькими, піклуватися про них, підтримувати в складних життєвих ситуаціях. Слово «назавжди» в Екзюпері підкреслює неможливість зради, розриву стосунків між близькими людьми. Так повинно бути, на думку письменника. Так не завжди буває, на жаль. Чи не тому так багато нещасних людей у світі?)

–   Чи зрозумів хлопчик слова Лиса? (Так, він повертається додому, щоб зберегти свою квітку, бо вона — єдина й неповторна, хоча й дуже схожа на всі інші троянди. «Ви красиві, але пусті. Заради вас не захочеться померти… Мені вона одна дорожча. Це її, а не вас я поливав кожного дня. Її, а не вас накривав скляним ковпаком… Я слухав, як вона жалілася і як вихвалялася, я прислухався до неї, навіть, коли вона замовкла. Вона — моя».)

–   У чому суть алегоричного образу Лиса? (Лис — друг)

III. Підбиття підсумків уроку

Рефлексія

–  Що зрозумів і чого навчився Маленький принц під час перебування на Землі? (Він зрозумів, що таке справжня дружба і любов; почав цінувати свою вередливу, але прекрасну Троянду; знайшов на Землі друзів — Лиса та льотчика.)

IV. Домашнє завдання

Дочитати казку А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц».



Залишити коментар


4 × дев'ять =