Мета: продовжити читання казки; розкрити поняття «любов» і «дружба» й те, як їх розуміють герої казки та учні; розгадувати загадки героїв казки; виховувати повагу до справжніх життєвих цінностей.
Обладнання: епіграфи (на дошці).
Тип уроку: вдосконалення вмінь, навичок.
Добре, якщо є друг, навіть якщо
треба померти.
А. де Сент-Екзюпері
Любити — це не означає дивитися
одне на одного, любити означає
дивитися в одному напрямі.
А. де Сент-Екзюпері
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності
— Антуан де Сент-Екзюпері в душі назавжди залишився дитиною. У своєму житті він здійснив чимало таких вчинків, які викликають і подив, і захоплення.
– Коли його друг Гійоме розбився в Кордильєрах, він день за днем кружляв на своєму літакові над мертвими гірськими верхівками, сягаючи самого дна льодяних ущелин.
— Лежачи в снігу, я тебе бачив, але ти мене не помічав,— говорив потім дивом урятований Гійоме.
— Як же ти міг знати, що це я тебе шукаю?
— Хто б ще відважився літати так низько у цих горах? — відповів Гійоме.
– Які риси характеру притаманні Екзюпері? (Мужність, сміливість, відповідальність, чуйність, доброта…)
– Як ви гадаєте, чи був письменник справжнім другом, чи вмів він любити? (Так, бо він прагнув прийти на допомогу іншим людям, проявляв чуйність і доброту.)
II. Вивчення нового матеріалу
1. «Продовжте речення»
– Який зміст ви вкладаєте в слова дружба, любов? Що означає для вас дружити, любити?
Дружити — це… (допомагати, ділитися, підтримувати, цікавитися…)
Любити — це… (піклуватися, радіти, співчувати…)
2. Робота з епіграфами
– Поясніть значення епіграфів до уроку. Чи погоджуєтесь ви з цими думками?
3. Робота з текстом
1) Читання за особами розділів XVII, XX
– Що означають слова змії: «Я можу віднести тебе далі, ніж будь-який корабель?» (Змія — невелика істота, але могутня, тому що може позбавити життя кого завгодно. Вона співчуває Маленькому принцу, але пропонує йому свою «допомогу» на той випадок, якщо вона йому знадобиться.)
– Як ви розумієте слова змії: «Серед людей теж самотньо»? (Можна почуватися самотньо навіть у натовпі людей, якщо не маєш друзів, однодумців, близьких за духом людей. Яскравий приклад — оповідач, якому було самотньо у світі дорослих і який зустрів духовно споріднену душу в пустелі, за тисячі миль від людського житла.)
– Чому заплакав Маленький принц, побачивши троянди на Землі? (Тільки тепер він дізнався, що його квітка — звичайна троянда, а не виняткова, загадкова рослина, подібної до якої немає у Всесвіті.)
2) Читання за особами розділу XXI
– Що означає «приручити»? Чи ви кого-небудь приручали? («Приручити» означає відчувати сильну прихильність до когось, ніжність, любов, почуття відповідальності.)
– Як зміниться життя Лиса після приручення? («Якщо ти мене приручиш, моє життя немов сонцем освітиться. Твої кроки я буду відрізняти від тисячі інших. Почувши кроки людей, я завжди тікаю і ховаюсь. Та твоя хода покличе мене, мов музика, і я вийду зі своєї схованки. І ще — дивись! Бачиш, он там, у полях, колоситься пшениця? Я не їм хліба. Колосся мені не потрібне. Поля пшениці мені ні про що не говорять. І це сумно. А ти маєш золоте волосся. І як чудово буде, коли ти мене приручиш! Золота пшениця буде нагадувати мені про тебе. І я полюблю шелест колосся від вітру…»)
– У чому суть діалогу Маленького принца і Лиса?
«Настав час прощання.
— Я буду плакати за тобою,— зітхнув Лис.
— Ти сам винний,— сказав Маленький принц.
— Я не хотів, щоб тобі було боляче, ти сам побажав, щоб я тебе приручив…
— Так, звісно,— сказав Лис.
— Але ти будеш плакати!
— Так, звісно.
— Отже, тобі від цього погано.
— Ні, мені добре,— заперечив Лис.
— Пригадай, що я говорив про золоте колосся».
(Лис буде страждати від розлуки з Маленьким принцом. Але ж ще гірше для нього було б не мати друга взагалі. Лис буде згадувати про Маленького принца, дивлячись на золоте колосся пшениці, і пам’ятати, що колись у нього був друг, який його приручив.)
– Які секрети відкриває Лис Маленькому принцові? («Бачить одне лиш серце. Найголовнішого очима не побачиш»; «Ти назавжди відповідальний за всіх, кого приручив».)
– Як ви розумієте ці слова? (Треба довіряти своєму серцеві, діяти, як воно підказує. Відчувати відповідальність за людей, які стали тобі близькими, піклуватися про них, підтримувати в складних життєвих ситуаціях. Слово «назавжди» в Екзюпері підкреслює неможливість зради, розриву стосунків між близькими людьми. Так повинно бути, на думку письменника. Так не завжди буває, на жаль. Чи не тому так багато нещасних людей у світі?)
– Чи зрозумів хлопчик слова Лиса? (Так, він повертається додому, щоб зберегти свою квітку, бо вона — єдина й неповторна, хоча й дуже схожа на всі інші троянди. «Ви красиві, але пусті. Заради вас не захочеться померти… Мені вона одна дорожча. Це її, а не вас я поливав кожного дня. Її, а не вас накривав скляним ковпаком… Я слухав, як вона жалілася і як вихвалялася, я прислухався до неї, навіть, коли вона замовкла. Вона — моя».)
– У чому суть алегоричного образу Лиса? (Лис — друг)
III. Підбиття підсумків уроку
Рефлексія
– Що зрозумів і чого навчився Маленький принц під час перебування на Землі? (Він зрозумів, що таке справжня дружба і любов; почав цінувати свою вередливу, але прекрасну Троянду; знайшов на Землі друзів — Лиса та льотчика.)
IV. Домашнє завдання
Дочитати казку А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц».