Мета: працювати над вдосконаленням виразного читання за особами; розмірковувати над стосунками героїв казки; розкрити сутність алегоричних образів твору; розгадувати загадки Маленького принца; виховувати бажання працювати над собою.
Обладнання: ілюстрації до казки.
Тип уроку: формування й вдосконалення вмінь, навичок.
Встав уранці, умився, привів
себе до ладу — й одразу ж
упорядкуй свою планету.
А. де Сент-Екзюпері
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань
1. Опитування
Дайте визначення:
– притчі;
– алегорії;
– казки.
2. Перевірка домашнього завдання
Учні усно відповідають на запитання: «Хто з героїв Екзюпері міг повторити його слова: “Звідки я родом? Я родом з дитинства, як з якої-небудь країни”».
(Повторити слова Екзюпері, звичайно, міг би льотчик-оповідач. Він так і не став дорослим, вимушений жити у світі дорослих і пристосовуватися до нього. Сум за дитинством відчувається у багатьох його фразах. Промовити ці слова міг би й Маленький принц, який є втіленням дитячого, безпосереднього, чистого світосприйняття.)
II. Мотивація навчальної діяльності
Словесне малювання
Якби у вас була власна планета, як би вона виглядала? Хто б на ній жив? Опишіть вашу планету.
III. Робота над темою уроку
Робота з текстом
1) Читання V розділу «Загадки Маленького принца» (в групах)
Чому Маленькому принцові потрібно було виполювати паростки баобабів? (Щоб вони не виросли, не захопили всю планету й не розірвали її.)
Що означають баобаби і планета, якій вони загрожують? (Кожна група висловлює свою думку.)
Можливі відповіді
— Баобаби — шкідливе, жахливе сім’я. Це зло, що оселяється у душі людини. Якщо не працювати над собою, не «виполювати» паростки зла у своїй душі, то воно розростеться, заполонить усю душу, серце людини і може розірвати його. Пригадайте вислови «лопнути від злості», «сійте розумне, добре, вічне».
Як зрозуміти вислів «Встав уранці, умився, привів себе до ладу — й одразу ж упорядкуй свою планету»? (У прямому значенні — людині потрібно стежити як за чистотою, так і за порядком на своїй планеті. Треба не смітити, вчасно прибирати, захищати її, стежити за екологічним станом рідної землі. У переносному значенні — не можна забувати про чистоту духовну, треба берегти свою душу від паростків зла. Духовна чистота не менш важлива за фізичну.)
2) Читання VII розділу за особами
Чому посварилися льотчик і Маленький принц? (Оповідач прагнув відремонтувати літак, а хлопчик хотів з’ясувати, навіщо троянді колючки.)
Як сприймалася ця ситуація з точки зору дорослого? (Він хотів урятуватися, повернутися додому, а Маленький принц не міг йому допомогти, тільки заважав своїми запитаннями.)
Чому Маленького принца так хвилювало, «навіщо троянді колючки»?(На його планеті жила Троянда, і хлопчик не хотів, щоб баранець її з’їв. Він хотів зберегти і квітку, і баранця, але не знав як.)
Хто з героїв вивищується над особистими проблемами до глобальних, а хто ні? (Льотчик зараз думає тільки про порятунок свого життя, все інше для нього — неважливе, Маленький принц, стривожений власною проблемою, замислюється над «вічними» питаннями: «Мільйони років у квітів ростуть колючки. І мільйони років баранці все одно їдять квіти. Можливо, це не важливо — зрозуміти, навіщо вони з усіх сил намагаються відростити колючки, якщо від них немає ніякої користі? Невже це не важливо, що баранці і квіти воюють одне з одним?»)
3)Читання VIII, IX розділів за особами
Розкажіть про характер Троянди. (Горда, вередлива, кокетлива, уразлива)
Як склалися стосунки Маленького принца і Троянди? (Маленький принц піклувався про квітку, а вона весь час вередувала.)
Чому Маленький принц вирішив залишити свою планету? (Він страждав через непорозуміння з квіткою. Під час прощання Троянда зізналася Маленькому принцеві, що кохає його, але він вже прийняв рішення і не захотів змінити його.)
В образі Троянди ми бачимо жінку, прекрасну, кохану, але вередливу, горду, егоїстичну.
Яких висновків дійшов герой казки? («Нічого я тоді не розумів. Треба було судити не за словами, а за справами. Вона дарувала мені свій аромат, осявала моє життя, мов сонце»; «Я не повинен був тікати. За цими нелукавими хитрощами я повинен був відчути ніжність. Квіти такі непослідовні! Та я був ще дуже молодий, я ще не вмів любити».)
Як ви розумієте останні слова хлопчика: «Та я був ще дуже молодий, я ще не вмів любити»? Що означає любити? (Розуміти, підтримувати, прощати…)
IV. Підбиття підсумків уроку
V. Домашнє завдання
Дібрати підписи-цитати до малюнків з розділів VII–IX.