Планета Маленького принца

Мета: працювати над вдосконаленням виразного читання за особами; розмірковувати над стосунками героїв казки; розкрити сутність алегоричних образів твору; розгадувати загадки Маленького принца; виховувати бажання працювати над собою.

Обладнання: ілюстрації до казки.

Тип уроку: формування й вдосконалення вмінь, навичок.

Встав уранці, умився, привів

себе до ладу — й одразу ж

упорядкуй свою планету.

А. де Сент-Екзюпері

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань

1. Опитування

Дайте визначення:

–   притчі;

–   алегорії;

–  казки.

2. Перевірка домашнього завдання

Учні усно відповідають на запитання: «Хто з героїв Екзюпері міг повторити його слова: “Звідки я родом? Я родом з дитинства, як з якої-небудь країни”».

(Повторити слова Екзюпері, звичайно, міг би льотчик-оповідач. Він так і не став дорослим, вимушений жити у світі дорослих і пристосовуватися до нього. Сум за дитинством відчувається у багатьох його фразах. Промовити ці слова міг би й Маленький принц, який є втіленням дитячого, безпосереднього, чистого світосприйняття.)

II. Мотивація навчальної діяльності

Словесне малювання

Якби у вас була власна планета, як би вона виглядала? Хто б на ній жив? Опишіть вашу планету.

III. Робота над темою уроку

Робота з текстом

1)      Читання V розділу «Загадки Маленького принца» (в групах)

Чому Маленькому принцові потрібно було виполювати паростки баобабів? (Щоб вони не виросли, не захопили всю планету й не розірвали її.)

Що означають баобаби і планета, якій вони загрожують? (Кожна група висловлює свою думку.)

Можливі відповіді

— Баобаби — шкідливе, жахливе сім’я. Це зло, що оселяється у душі людини. Якщо не працювати над собою, не «виполювати» паростки зла у своїй душі, то воно розростеться, заполонить усю душу, серце людини і може розірвати його. Пригадайте вислови «лопнути від злості», «сійте розумне, добре, вічне».

Як зрозуміти вислів «Встав уранці, умився, привів себе до ладу — й одразу ж упорядкуй свою планету»? (У прямому значенні — людині потрібно стежити як за чистотою, так і за порядком на своїй планеті. Треба не смітити, вчасно прибирати, захищати її, стежити за екологічним станом рідної землі. У переносному значенні — не можна забувати про чистоту духовну, треба берегти свою душу від паростків зла. Духовна чистота не менш важлива за фізичну.)

2) Читання VII розділу за особами

Чому посварилися льотчик і Маленький принц? (Оповідач прагнув відремонтувати літак, а хлопчик хотів з’ясувати, навіщо троянді колючки.)

Як сприймалася ця ситуація з точки зору дорослого? (Він хотів урятуватися, повернутися додому, а Маленький принц не міг йому допомогти, тільки заважав своїми запитаннями.)

Чому Маленького принца так хвилювало, «навіщо троянді колючки»?(На його планеті жила Троянда, і хлопчик не хотів, щоб баранець її з’їв. Він хотів зберегти і квітку, і баранця, але не знав як.)

Хто з героїв вивищується над особистими проблемами до глобальних, а хто ні? (Льотчик зараз думає тільки про порятунок свого життя, все інше для нього — неважливе, Маленький принц, стривожений власною проблемою, замислюється над «вічними» питаннями: «Мільйони років у квітів ростуть колючки. І мільйони років баранці все одно їдять квіти. Можливо, це не важливо — зрозуміти, навіщо вони з усіх сил намагаються відростити колючки, якщо від них немає ніякої користі? Невже це не важливо, що баранці і квіти воюють одне з одним?»)

3)Читання VIII, IX розділів за особами

Розкажіть про характер Троянди. (Горда, вередлива, кокетлива, уразлива)

Як склалися стосунки Маленького принца і Троянди? (Маленький принц піклувався про квітку, а вона весь час вередувала.)

Чому Маленький принц вирішив залишити свою планету? (Він страждав через непорозуміння з квіткою. Під час прощання Троянда зізналася Маленькому принцеві, що кохає його, але він вже прийняв рішення і не захотів змінити його.)

В образі Троянди ми бачимо жінку, прекрасну, кохану, але вередливу, горду, егоїстичну.

Яких висновків дійшов герой казки? («Нічого я тоді не розумів. Треба було судити не за словами, а за справами. Вона дарувала мені свій аромат, осявала моє життя, мов сонце»; «Я не повинен був тікати. За цими нелукавими хитрощами я повинен був відчути ніжність. Квіти такі непослідовні! Та я був ще дуже молодий, я ще не вмів любити».)

Як ви розумієте останні слова хлопчика: «Та я був ще дуже молодий, я ще не вмів любити»? Що означає любити? (Розуміти, підтримувати, прощати…)

IV. Підбиття підсумків уроку

V. Домашнє завдання

Дібрати підписи-цитати до малюнків з розділів VII–IX.



Залишити коментар


чотири − = 2