Мета: допомогти учням цілісно сприйняти історію вихованця джунглів Мауглі, навчити розрізняти реальне та фантастичне в ній, визначати закономірності життя природи та людини; розвивати навички виразного читання, переказу твору, образного та логічного мислення, характеристики героїв; виховувати гуманність, милосердя, почуття справедливості, любов до природи.
Обладнання: портрет письменника, різні видання твору, ілюстрації до нього.
Теорія літератури: повість-казка, герої (образи, персонажі) твору, основна думка.
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
— Людські закони не дозволяють ані вбивати, ані кривдити собі подібних.
У джунглях полювання дозволяється, але лише заради харчування. Інші закони звірині й людські — схожі: до слабким — піклування; малечі — захист; матері — повага й допомога; батько — годувальник і захисник родини; сила громади — в одному, сила одного — у громаді. Тож і співається у вранішній пісні джунглів:
«Спочинку доброго усім,
Хто наш Закон шанує!»
Хоч повість Кіплінга «Мауглі» — казка, але «звірині закони», «Закон Джунглів
» казки нагадують нам про необхідність дотримуватись законів людських та
виконувати обов’язки, які ми маємо. І це робить твір цікавим та повчальним.
Отже, чим завершується історія Мауглі? Про це — на сьогоднішньому уроці.
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
Пригадайте й запишіть по пам’яті основні епізоди розділу «Руді собаки»
у вигляді плану або сюжетного ланцюжка.
Наприклад:
IV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Бесіда
Як ви вважаєте, чим закінчиться твір? (Гіпотези учнів)
2. Виразне читання розділу «Весняний гін» повісті-казки Дж. Р . Кіплінга
«Мауглі» (с. 180–187 — за підручником Ю. І. Ковбасенка,
Л. В. Ковбасенко; за підручником Є. Волощук — за повним текстом)
3. Словникова робота за запитаннями учнів
4. Обмін враженнями про прочитане
Чи справдилися ваші сподівання?
Які почуття виникли у вас, коли закінчили читати твір: радість, смуток,
байдужість, цікавість, розчарування?.. Чому?
Який настрій був у Мауглі навесні? (То радісний, то сумний; кожен з його
друзів був заклопотаний своїми справами.)
Як Мессуа впізнала в Мауглі свого сина? (Вона запитала, яким іменем називала його під час першої зустрічі, і він відповів: «Нату».)
Що сказав Балу Мауглі, коли той прощався із Джунглями? (Щоб повертався до свого племені, створив сім’ю, а його друзі з Джунглів завжди будуть
готові допомогти.)
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Упишіть у клітинки слова, якими віталися у Джунглях.
(Доброго полювання)
Упишіть у клітинки Закон Джунглів, Владичне Слово Джунглів, яке захищає від птахів, гадюк і всіх чотириногих мисливців.
(«Ми з тобою однієї крові — ти і я»)
VI. Домашнє завдання
Навчитися виразно читати, переказувати розділ «Веселий гін», повторити
зміст усього твору, уміти характеризувати героїв, знаходити приклади.
VII. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Учням пропонується закінчити одне з речень:
«Мене схвилювало…»;
«Мене зацікавило…»;
«Мені хочеться…».