Історія Мауглі в інших розділах повісті-казки «Мауглі» Дж. Р . Кіплінга (додаткове читання)

Мета: викликати в учнів інтерес до читання художньої літератури, творів Дж. Р. Кіплінга; розвивати навички самостійного опрацювання літератури, переказу творів, визначення їх теми та основної думки; уміння складати інсценівки та діалоги, представляти їх; виховувати любов до художньої літератури, прагнення до пізнання світу, найкращі моральні якості.

Обладнання: книги Дж. Р. Кіплінга, ілюстрації до них, портрет письменника.

Теорія літератури: повість-казка, образи твору, художні засоби.

Хід уроку

I. Мотивація навчальної діяльності школярів

— Багато людей люблять подорожувати, дізнаватися детально про природу,

історію, характер, звичаї людей, які живуть у різних куточках землі, побачити все особисто й відчути їхню красу. Це можна зробити також за допомогою

художніх книг. Довірившись письменникові, його таланту й творчій уяві, ми

відчуваємо гарячий подих пустелі й аромат квітучого степу, бачимо розкішну

зелень тропіків і сувору тайгу, зустрічаємо різних звірів. Цінність книг полягає

не лише в тому, що вони надають нам можливість пізнавати розмаїття світу зовнішнього, а й у тому, що допомагають зрозуміти внутрішній світ людини, ті

одвічні моральні цінності, до яких люди прагнули в усі віки. Сьогодні ми ознайомимося з розділами повісті-казки Дж. Р. Кіплінга, які не ввійшли до підручника, а також покажемо знання твору за допомогою інсценівок.

II. Оголошення теми й мети уроку

III. Формування й розвиток навчальних умінь та навичок

1. Виразне читання початку розділу «Як страх прийшов»

з повісті-казки «Мауглі»

«”Закон Джунглів”, що набагато старіший за всі інші закони світу, передбачає всі несподіванки, які можуть спіткати мешканців Джунглів. Він і досі

такий довершений, яким має бути закон, створений часом і звичаями».

2. Переказ підготовленими учнями розділу «Як страх прийшов»

за планом

1) Дикобраз Сагі попереджає Мауглі про посуху; хлопець не сприймає його слова всерйоз.

2) Велика спека і голод.

3) Оголошення Водного Перемир’я.

4) Друзі турбуються про Мауглі.

5) Р озмова звірів біля Скелі Миру.

6) Тигр Шер-Хан хвалиться, що вбив людину заради розваги, бо це — його день.

7) Слон розповідає легенду про того, хто в джунглях учинив перше вбивство

і чому люди та звірі стали ворогувати; чому тигр смугастий і плямистий.

3. Евристична бесіда

Які нові риси характеру головного героя виявляються в цьому розділі? (Легковажність, насмішкуватість, уміння пристосуватися до обставин)

Що засуджується в цьому розділі твору? (Убивство заради розваги, ворожнеча, страх бути підступно вбитим)

4. Інсценування, самостійно підготовлені учнями

Діалог Балу і Багі ри

Б а л у. Людське дитинча — це Людське дитинча, і воно повинне вивчити всі

Закони Джунглів. Краще нехай я з любові до нього наставлю йому синців, аніж

воно постраждає коли-небудь через своє неуцтво. Я навчаю дитинча Владичного

Слова Джунглів, яке захистить його від птахів, гадюк і всіх чотириногих мисливців, крім його власної Зграї. Якщо тільки він запам’ятає ці слова, то зможе

зажадати захисту в кожної істоти в Джунглях. Хіба це не варте легенького стусана?

Б а г і р а. Ну, гаразд, але гляди ж не вбий Людське дитинча. А що то за Владичні слова? (З гордістю розглядає свої сталеві пазурі.)

Б а л у. Я покличу Мауглі, і він тобі їх скаже, якщо схоче. Йди сюди, Братику! Повтори Багірі Владичні слова Джунглів, яких я навчив тебе сьогодні.

М а у г л і. Ми з вами однієї крові — ви і я.

Б а л у. Добре. Це по-ведмежому. А тепер — мовою Птахів та Зміїного Племені. Єдине, про що тебе прошу — не розмовляй із Мавпячим Племенем, бо воно

не дотримується жодних законів і може бути небезпечним для тебе.

5. Усний твір

Теми творів

1) Мауглі — мій улюблений казковий герой.

2) «Мауглі» Дж. Р. Кіплінга — моя улюблена літературна казка.

3) Чого навчає повість-казка Дж. Р . Кіплінга «Мауглі»?

4) Закони Джунглів і закони та цінності людського життя.

IV. Закріплення знань, умінь та навичок

Інтерактивна вправа «Займи позицію»

— Казка Дж. Р . Кіплінга дає конкретні моральні настанови нам, сучасним людям.

V. Домашнє завдання

Підготуватися до контрольної роботи.

VI. Підбиття підсумків уроку



Залишити коментар


9 + = тринадцять