Мета: викликати в учнів інтерес до читання художньої літератури, творів Дж. Р. Кіплінга; розвивати навички самостійного опрацювання літератури, переказу творів, визначення їх теми та основної думки; уміння складати інсценівки та діалоги, представляти їх; виховувати любов до художньої літератури, прагнення до пізнання світу, найкращі моральні якості.
Обладнання: книги Дж. Р. Кіплінга, ілюстрації до них, портрет письменника.
Теорія літератури: повість-казка, образи твору, художні засоби.
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
— Багато людей люблять подорожувати, дізнаватися детально про природу,
історію, характер, звичаї людей, які живуть у різних куточках землі, побачити все особисто й відчути їхню красу. Це можна зробити також за допомогою
художніх книг. Довірившись письменникові, його таланту й творчій уяві, ми
відчуваємо гарячий подих пустелі й аромат квітучого степу, бачимо розкішну
зелень тропіків і сувору тайгу, зустрічаємо різних звірів. Цінність книг полягає
не лише в тому, що вони надають нам можливість пізнавати розмаїття світу зовнішнього, а й у тому, що допомагають зрозуміти внутрішній світ людини, ті
одвічні моральні цінності, до яких люди прагнули в усі віки. Сьогодні ми ознайомимося з розділами повісті-казки Дж. Р. Кіплінга, які не ввійшли до підручника, а також покажемо знання твору за допомогою інсценівок.
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Формування й розвиток навчальних умінь та навичок
1. Виразне читання початку розділу «Як страх прийшов»
з повісті-казки «Мауглі»
«”Закон Джунглів”, що набагато старіший за всі інші закони світу, передбачає всі несподіванки, які можуть спіткати мешканців Джунглів. Він і досі
такий довершений, яким має бути закон, створений часом і звичаями».
2. Переказ підготовленими учнями розділу «Як страх прийшов»
за планом
1) Дикобраз Сагі попереджає Мауглі про посуху; хлопець не сприймає його слова всерйоз.
2) Велика спека і голод.
3) Оголошення Водного Перемир’я.
4) Друзі турбуються про Мауглі.
5) Р озмова звірів біля Скелі Миру.
6) Тигр Шер-Хан хвалиться, що вбив людину заради розваги, бо це — його день.
7) Слон розповідає легенду про того, хто в джунглях учинив перше вбивство
і чому люди та звірі стали ворогувати; чому тигр смугастий і плямистий.
3. Евристична бесіда
Які нові риси характеру головного героя виявляються в цьому розділі? (Легковажність, насмішкуватість, уміння пристосуватися до обставин)
Що засуджується в цьому розділі твору? (Убивство заради розваги, ворожнеча, страх бути підступно вбитим)
4. Інсценування, самостійно підготовлені учнями
Діалог Балу і Багі ри
Б а л у. Людське дитинча — це Людське дитинча, і воно повинне вивчити всі
Закони Джунглів. Краще нехай я з любові до нього наставлю йому синців, аніж
воно постраждає коли-небудь через своє неуцтво. Я навчаю дитинча Владичного
Слова Джунглів, яке захистить його від птахів, гадюк і всіх чотириногих мисливців, крім його власної Зграї. Якщо тільки він запам’ятає ці слова, то зможе
зажадати захисту в кожної істоти в Джунглях. Хіба це не варте легенького стусана?
Б а г і р а. Ну, гаразд, але гляди ж не вбий Людське дитинча. А що то за Владичні слова? (З гордістю розглядає свої сталеві пазурі.)
Б а л у. Я покличу Мауглі, і він тобі їх скаже, якщо схоче. Йди сюди, Братику! Повтори Багірі Владичні слова Джунглів, яких я навчив тебе сьогодні.
М а у г л і. Ми з вами однієї крові — ви і я.
Б а л у. Добре. Це по-ведмежому. А тепер — мовою Птахів та Зміїного Племені. Єдине, про що тебе прошу — не розмовляй із Мавпячим Племенем, бо воно
не дотримується жодних законів і може бути небезпечним для тебе.
5. Усний твір
Теми творів
1) Мауглі — мій улюблений казковий герой.
2) «Мауглі» Дж. Р. Кіплінга — моя улюблена літературна казка.
3) Чого навчає повість-казка Дж. Р . Кіплінга «Мауглі»?
4) Закони Джунглів і закони та цінності людського життя.
IV. Закріплення знань, умінь та навичок
Інтерактивна вправа «Займи позицію»
— Казка Дж. Р . Кіплінга дає конкретні моральні настанови нам, сучасним людям.
V. Домашнє завдання
Підготуватися до контрольної роботи.
VI. Підбиття підсумків уроку