Мета: допомогти учням усвідомити зміст і значення розділів повісті «Мауглі», їх морально-етичні настанови; розвивати навички виразного читання, аналізу образів та художніх прийомів, стислого й детального переказу; виховувати найкращі людські якості.
Обладнання: портрет письменника, різні видання повісті, ілюстрації до неї.
Теорія літератури: повість-казка, основна думка, образи-персонажі, художні засоби.
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
— Природа — дім людини, тому природу необхідно берегти, жити в злагоді
з навколишнім світом. Якщо ж людина намагатиметься змінити закони природи, нерозумно втручатися в них, то може бути жорстоко покарана. Отже, про
те, чим відрізняються закони джунглів і закони людей, ми й говоритимемо на
сьогоднішньому уроці.
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
Рольова гра
Завдання. Перечитайте ще раз мовчки (або пригадайте) епізод, у якому князівський анкас убивав людей; підготуйтеся до рольової гри.
Учасники гри: прокурор (обвинувачувач), захисник, підсудний, свідки
(слон, пантера, Мауглі).
Орієнтовний сценарій рольової гри
С у д д я. Встати, суд іде! Слухається справа про жорстоке вбивство князівським анкасом шістьох людей. Слово надається обвинувачу (прокуророві).
П р о к у р о р. Анкас — це палиця, якою поганяють слонів. Князівський анкас, про який ідеться, прикрашений бірюзою та рубінами, і це коштовне каміння спокушало людей, вони намагалися володіти ним, навіть убивали одне
одного. Мауглі в чесному поєдинку переміг кобру Білий Клобук, охоронницю
скарбу, і забрав анкас заради цікавості. Попереджений Білим Клобуком та Багірою, він викинув анкас. Його підібрав Велика Нога. Його перестрів мисливець із племені гондів Маленька Нога і вбив, відібравши анкас. Гонду зустрілися четверо чоловіків у черевиках і вбили його, але той заздалегідь підсипав
своїм убивцям в їжу отруту. Усі померли. Отже, коштовний анкас пробуджував природну жадібність людей і спокушав їх до злочину. Вимагаю для нього
найвищої кари!
П р о к у р о р. Слово надається свідкам.
С в і д о к с л о н Х а т і. Цей анкас жорстокий від природи. Він бив нас, знущався з нас. У мене й моїх синів на шкурі шрами від його ударів.
С в і д о к п а н т е р а Б а г і р а. Я народилася в князівських клітках в Удейпурі і знаю, що заради цього червоного каменя, який є на кінці анкаса, багато
людей убили одне одного.
С в і д о к М а у г л і. Мати Кобр попереджала мене, що ця штука — смерть,
що вона може вбити й мене. Я не повірив їй, але згодом переконався в цьому.
С у д д я. Оголошується вирок: повернути анкас Матері Кобр, укинувши його
в підземну печеру, щоб жодна людина його ніколи не знайшла.
IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Виразне читання розділу повісті-казки Дж. Р. Кіплінга «Руді собаки»
(с. 171–180 — за підручником Ю. І . Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко;
за підручником Є. Волощук дочитати уривки до кінця, а відповідний
розділ — за повним текстом)
2. Словникова робота за запитаннями учнів
3. Обмін враженнями про прочитане, евристична бесіда
Що найбільше вас вразило в розділі «Руді собаки»? Чому?
Які факти з життя Мауглі свідчать, що він дотримувався Закону Джунглів?
(Він ніс Акелі, який постарів і зробився слабким, половину оленя, бо згідно із
Законом, слабшим необхідно допомагати, ділитися з ними здобиччю.)
А що свідчить про те, що руді собаки, дхолі, не дотримувалися Закону Джунглів? (Закон Джунглів говорить, що вбивати можна лише для їжі; руді собаки вбивали всіх поспіль.)
Який план придумав Мауглі разом із друзями, щоб покарати рудих собак?
(Він привернув їхню увагу до себе, щоб собаки погналися за ним, і привів
зграю до чорних диких бджіл, потім — до річки; поодиноких собак, які залишились, добила зграя вовків.)
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Допишіть слово з останнього висловлювання Акели і поясніть його.
(Мауглі — напівлюдина-напіввовк за своїм вихованням. Акела сказав, що
людське в ньому все одно переможе, і порадив йому йти до людей. Адже коли б
не Мауглі, зграя вовків просто б утекла від рудих собак; він же як розумна людина сприяв перемозі над ворогами.)
VI. Домашнє завдання
Навчитися виразно читати, переказувати розділ «Руді собаки», характеризувати героїв та висловлювати свою думку про них.
VII. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Учням пропонується закінчити одне з речень:
«Найбільш переконливим, на мій погляд, був виступ…»;
«Мені запам’яталося…»;
«Хотілося б продовжити розмову про…».