Дж. Р. Кіплінг «Мауглі». Основні персонажі казки та їх характеристика

Мета: допомогти учням усвідомити багатство й різноманітність життєвого простору, відображеного у творі Кіплінга; розвивати навички виразного читання, переказу прозового твору, визначення головних епізодів, цілісного сприйняття великого за обсягом тексту; виховувати прагнення до пізнання закономірностей світобудови й сенсу життя, почуття справедливості.

Обладнання: портрет письменника, різні видання повісті-казки, ілюстрації до неї.

Теорія літератури: повість-казка, характеристики героїв.

Хід уроку

I. Мотивація навчальної діяльності школярів

— Індійське народне прислів’я говорить: «Сила людини в її друзях». І це

справді так. Маленьке, слабке, ніжне людське дитинча знайшло в джунглях

друзів-звірів, які стали йому і батьками, і наставниками, і охоронцями та рятівниками. Історія Мауглі казкова, але допомагає нам, людям, поглянути на

себе збоку, зрозуміти свої сильні й слабкі сторони, свої вади. Ми продовжимо

знайомство з головним героєм, його друзями та ворогами й намагатимемося засвоїти моральні уроки повісті-казки Дж. Р. Кіплінга «Мауглі».

II. Оголошення теми й мети уроку

III. Актуалізація опорних знань

Рольова гра «Я — редактор»

У ч и т е л ь. Один хлопчик готував домашнє завдання із зарубіжної літератури.

Він сів перед телевізором, коли транслювали цікавий мультфільм «Родина Адамсів», щоб не нудно було, слухав через навушники музику і читав розділи повісті-казки «Мауглі». Наступного дня ось що він розповів на уроці, коли його попросили переказати прочитане. Уважно прослухайте та знайдіть помилки й правильні

факти в розповіді хлопчика. (Приблизно 10 помилок і 3 правильні факти)

У Мауглі був давній ворог — тигр Шер-Хан, який постійно його перекривляв, дражнив, не хотів ділитися здобиччю. Мужній хлопчик вирішив викликати тигра на чесний бій. Секундантами були з його боку Сірий Брат, а з боку

Шер-Хана — шакал Табакі. Битва була запеклою. Спочатку тигр перемагав Мауглі, а потім той зібрав усі сили й скрутив свого ворога в баранячий ріг. Потім зідрав з Тигра шкуру й приніс показати її Вільному Племені вовків.

Назвіть друзів і ворогів Мауглі.

IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Виразне читання розділу повісті «Вранішня пісня джунглів»

(с. 157–171 — за підручником Ю. І . Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко;

с. 144–146 — за підручником Є. Волощук)

2. Словникова робота за запитаннями учнів

3. Обмін враженнями про прочитане, евристична бесіда, виконання

завдань пошуково-дослідницького характеру

Чому люди села хотіли вбити Мессуа та її чоловіка? (Бо подружжя жило заможно і надало притулок Мауглі, який посварився з мисливцем-хвальком

та чаклуном.)

Як міг помститися Мауглі і як помстився за матір? (Напустив на село звірів із джунглів, щоб люди покинули цей край; міг би влаштувати кровопролиття, але не захотів.)

Що таке анкас і чому він ніс людям смерть? (Палиця, якою поганяли слонів;

вона була оздоблена коштовним камінням; люди, які хотіли нею заволодіти, убивали одне одного.)

Що вам найбільше запам’яталося з розділу? Чому?

Прокоментуйте уривок: «Чоловік Мессуа стояв <…> в куточку хатини і копав землю.

— Там у нього трохи грошей,— відповіла Мессуа.— Ми більше нічого не

зможемо взяти з собою.

— Ах, так… Гроші… речі, які переходять із рук у руки і ніколи не теплішають. Невже ці штучки потрібні і в інших місцях? — запитав Мауглі».

(Мауглі не розумів, для чого призначені гроші, вони в його світі — найнепотрібніша річ.)

V. Закріплення знань, умінь та навичок

Хто це, чий це портрет?

VI. Домашнє завдання

Навчитися виразно читати, переказувати розділи повісті «Вранішня пісня

джунглів» та «Князівський анкас», виділяти головні епізоди та основну думку,

характеризувати героїв.

VII. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Учням пропонується закінчити одне з речень:

«Мауглі, хоч і виріс серед звірів, мав такі людські риси…»;

«Мауглі виріс серед звірів, тому мав такі риси…»;

«Добре, коли в тебе є…».



Залишити коментар


п'ять + 7 =