Художній паралелізм композиції як основний художній принцип втілення проблематики роману Л. Толстого «Анна Кареніна»

Мета: допомогти учням усвідомити проблематику твору та її художнє втілення; розвивати навички виокремлення головного в постановці й розв’язанні автором проблем; висловлення власної думки про прочитане; уміння аналізувати великий епічний твір; виховувати високі моральні якості.

Оснащення: портрет письменника, видання його твору, ілюстрації

до нього.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної діяльності

У ч и т е л ь. Докорінно змінився і час, і люди відтоді, як був написаний Л. Толстим роман «Анна Кареніна». Проблеми також стали іншими, інколи навіть діаметрально протилежними. Але залишилися кохання, сім’я, пошуки людиною сенсу буття, свого шляху в житті. Наскільки близькою є нам проблематика твору та її художнє втілення — поміркуємо сьогодні на уроці.

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІV. Актуалізація опорних знань

1. Складання «сюжетного ланцюжка» роману Л. Толстого «Анна Кареніна»

Очікувані відповіді

Розлад, конфлікт у домі Облонських. Левін отримує відмову Кіті. Анна втрачає спокій. Вронський іде з Москви й зустрічає Анну на заметеній снігом станції → Левін сидить у своєму маєтку на самоті. Кіті мандрує курортними містечками Германії. Вронський і Анна разом. Вронський програє на кінних скачках. Анна переживає за нього й, не маючи сил приховати свої почуття, зізнається чоловікові у зраді → Анна залишається в домі Кареніна, чекає дитину. Вронський служить у полку. Левін живе в Покровському. Усі обплутані «павутиною брехні» → Анна народжує дівчинку, тяжко хворіє. Левін освідчується Кіті → Кареніна їде із Вронським в Італію. Левін одружується з Кіті й везе її в Покровське. Каренін

віддався на волю тих, хто опікується його справами → життя родини Левіна в селі. Вронський з Анною та дочкою теж їдуть у село. Будинок Облонського в селі руйнується → у Левіна народжується син; Анна, яку не приймають у світі, не знаходячи сенсу життя, під

впливом ревнощів накладає на себе руки → роздуми Левіна, його пошуки «позитивної програми».

2. Визначення основних елементів сюжету роману Л. Т олстого

«Анна Кареніна»

Очікувані відповіді

• З елементів сюжету ми визначаємо: експозицію (знайомство з героями); зав’язку першої сюжетної лінії (знайомство Анни і Вронського на вокзалі); зав’язку другої сюжетної лінії (відмова Левіну з боку Кіті); розвиток дії; кілька кульмінаційних моментів (падіння Вронського з коня та поразка його на змаганнях; признання Анни чоловікові; народження дитини і хвороба Анни; зустріч Анни із сином; освідчення Левіна); розв’язку першої сюжетної лінії (смерть Анни).

• З позасюжетних елементів наявні портрети героїв, пейзажі та різні види опису (інтер’єр, опис сну та ін.).

V. Сприйняття та засвоєння нового навчального матеріалу

1. Слово вчителя

Л. Толстой писав, що своє завдання як художника він бачить «не в тому, щоб беззаперечно розв’язати питання, а в тому, щоб змусити любити життя в нескінченних проявах, які ніколи не вичерпуються».

2. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

♦  Визначте проблематику роману «Анна Кареніна».

Очікувані відповіді

•  Сім’ї, шлюбу (роль сім’ї у життя людини («мысль семейная» (Л. Толстой); пошуки основ міцних сімейних зв’язків: «усі щасливі сім’ї схожі між собою, кожна нещаслива сім’я нещас-

на по-своєму»).

•  Кохання.

•  Взаємин батьків і дітей (право жінки/чоловіка на життя за порухами власної душі чи обов’язок перед членами своєї сім’ї, передусім дітьми — доля Сергія Кареніна та маленької Ані).

•  Місця людини в суспільстві.

•  Сенсу буття.

•  Життя та смерті.

• Обов’язку та відповідальності.

3. Виконання завдань пошуково-дослідницького характеру

У ч и т е л ь. Основним художнім принципом втілення проблематики роману «Анна Кареніна» є художній паралелізм. Доведіть цю тезу на прикладі першої зазначеної проблеми — проблеми сім’ї та шлюбу, зробіть висновки.

Висновки. І Каренін, і Анна були сиротами, не мали в дитинстві сім’ї. Вронський виховувався в Пажеському корпусі, адже мати, «світська левиця», займалася тільки собою. Отже, навички сімейного життя, сімейні традиції не були в них закладені змалку, і це не сприяло створенню міцних власних сімей. Велике значення мало також розвинене чи не дуже розвинене почуття обов’язку та багато інших факторів.

VI. Закріплення набутих знань, умінь та навичок

Бесіда

♦  Вставте у висловлювання Ф. Достоєвського пропущене слово із запропонованих і прокоментуйте: «Анна Кареніна» — сама досконалість як художній твір, що ……. так до речі, і такий, з яким не може нічого ……. в європейських літературах нинішньої епохи». (Слова для довідки: а) пропустив, побачити; б) пішов, досягнути; в) з’явився, зрівнятися; г) наблизився, поліпшити.)

VIІ. Домашнє завдання

Уміти характеризувати проблематику твору, аналізувати художні принципи, їх утілення в романі.

VІІІ. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення:

• З-поміж порушених у романі Л. Толстого «Анна Кареніна» проблем мені найбільше близька…



Залишити коментар


два × = 18