Мета: обговорити фінальні події трагедії «Гамлет»; перевірити знання тексту IV та V дій п’єси; розвивати творчі здібності, логічне мислення; виховувати уміння співпереживати, співчувати.
Обладнання: схема; картки для завдання «Виправ помилку».
Дыши в суровом мире, чтоб мою
Поведать повесть.
В. Шекспір
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань
«Виправ помилку»
Робота в парах.
1) Клавдій відправляє Гамлета до Норвегії з листом.
2) Розенкранца та Гільденстерна визволили пірати.
3) Офелія втратила розум через смерть батька та брата.
4) Лаерт повернувся із Франції, щоб помститися за смерть сестри.
5) Король підмовляє Лаерта змастити клинка отрутою.
6) Клавдій тричі організує вбивство Гамлета.
7) Королева наливає отруту в кубок із вином.
8) Гамлет загинув від руки Клавдія.
II. Мотивація навчальної діяльності
— Ще тільки починаючи читати знаменитий твір В. Шекспіра, ми знали, чим закінчиться п’єса: загибеллю одного або декількох героїв. Такі правила давнього жанру трагедії. Страждаючи разом із героями трагедії, не можемо не замислитися — чому так? Лише один вірний друг Гамлета Гораціо залишається жити за наказом принца.
«Дыши в суровом мире, чтоб мою Поведать повесть».
III. Узагальнення та систематизація знань
1. Бесіда
– Яка справжня причина заслання принца Гамлета до Англії? (Король боїться Гамлета, розуміючи, що він щось знає про його злочин і здатний на помсту або розголошення правди про нього і брата. Смерть Полонія — лише привід для цього, що свідчить про небезпечність «божевільного» Гамлета.)
– Як король вирішив убезпечити себе від племінника? (Клавдій написав листа, згідно з яким Гамлета повинні були вбити в Англії.)
– Що врятувало Гамлета? (Його розум і випадок)
2. Складання схеми «Ланцюжок загибелі»
– Запишіть імена героїв трагедії, що загинули. (Гамлет, Королева, Король, Полоній, Офелія, Лаерт, Розенкранц, Гільденстерн)
– Створіть ланцюжок із імен героїв у хронологічній послідовності.
-Чи правий був Гамлет, коли довго розмірковував, перш ніж зважитися на вбивство? (Так, бо один злочин обов’язково потягне за собою інші. Смерть батька Гамлета стала початком трагедії з дев’яти смертей.)
«Мікрофон»
– Як би ви могли урятувати від смерті будь якого з цих героїв? Кого б ви урятували і чому?
– Які пороки втілюють у собі герої трагедії? (Полоній — підлабузництво, лицемірство; Офелія — інфантильність, неспроможність боротися за своє кохання, слабкість; Розенкранц і Гільденстерн — підлабузництво, «шпигунство», зрадництво; королева — слабкість, легковажність, зрадництво; король — підступність, зрадництво, здатність на вбивство; Лаерт — підступність, запальність.)
3. Фінал трагедії
Дати письмову розгорнуту відповідь на запитання: «Чи надає нам можливість сподіватись на поліпшення ситуації у королівстві фінал трагедії “Гамлет”?» (Можна використати прийом «Займи позицію», якщо клас пасивний і потрібно його активізувати.)
Творче завдання.
Уявіть себе кінорежисером, який знімає фільм за трагедією «Гамлет». Якими ви уявляєте фінальні кадри фільму? Опишіть їх, враховуючи зображення, музику, текст.
IV. Висновки уроку
«Продовжте речення»
Сьогодні на уроці я…
– замислився над…
– дізнався про…
– зробив висновки…
V. Домашнє завдання
Підготувати цитати до характеристики Гамлета.