В. Голобородько «З дитинства: дощ», «Я вплетений…». Основний пафос поезій

Мета: продовжити знайомити школярів з творчістю В. Голобородька, зокрема проаналізувати ідейно-художній зміст його програмних поезій, з’ясувати їх спрямованість, пояснити власне розуміння образу дощу; розвивати естетичне відчуття і смак, культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, увагу, спостережливість; формувати життєстверджуючі, оптимістичні настрої; виховувати почуття любові до рідного краю, відповідальність за збереження довкілля, творців прекрасного. 
Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.
Обладнання: портрет В. Голобородька, виставка його книжок, учнівські малюнки, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Огляд учнівських малюнків з відповідним коментарем до поетичних творів В. Голобородька «З дитинства: Дощ», «Я вплетений…»
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Літературний диктант «Відомий В. Голобородько»
• З якої родини походить В. Голобородько? (Селянської)
• Назва села, де народився письменник. (Адріянопіль)
• Кореспонденту якого журналу В. Голобородько розповідав про початок свого дорослого життя? («Україна»)
• Рік, коли Василь Іванович вступив до Київського університету
ім. Т. Шевченка. (1964)
• Хто порадив В. Денисенку запросити на навчання до театрального інституту в режисерську групу В. Голобородька? (С. Параджанов)
• Де продовжував отримувати вищу освіту Василь Іванович з 1966 р.? (У Донецькому університеті)
• Автор забороненої праці, яку пропагував В. Голобородько серед студентів. (І. Дзюба «Інтернаціоналізм чи русифікація?»)
• Місто, де була видана книга В. Голобородька, заборонена на батьківщині. (Париж)
• Країна, в якій у 1983 році була видана антологія світової поезії під назвою «Від Рабіндраната Тагора до Василя Голобородька». (Югославія)
• Де працював письменник після того, як його відрахували з університету? (На шахті, у радгоспі)
• Назва першої збірки В. Голобородька. («Зелен день»)
• Рік видання збірки письменника «Ікар на метеликових крилах». (1990)
Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.
ІV. Оголошення теми, мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності школярів
V. Основний зміст уроку
Дощ у пору — золото.
Народне прислів’я
1. Ідейно-художній аналіз поезії В. Голобородька «З дитинства: Дощ»
1.1. Виразне і усвідомлене читання твору.
1.2. Тема: звернення ліричного героя до дощика, щоб той його не намочив.
1.3. Ідея: возвеличення прагнення хлопчика порозумітися з дощиком.
1.4. Основна думка: з раннього дитинства кожна людина повинна осмислено сприймати будь-яке явище природи.
1.5. Жанр: поезія зі спогадів дитинства поета, поезія-замовляння.
1.6. Художні особливості твору.
Повтори: «дощику, дощику», «щоб ти…», «я тобі…».
Метафори: «дощик ловив.., розкидав.., ходив.., розчісував».
1.7. Бесіда за питаннями.
• Що вам відомо про замовляння? З якою метою їх використовують у народі?
• Яким буває дощ у природі? Чи завжди він є вчасним?
• З яким настроєм звертається герой твору до дощика? Про що це свідчить?
• Доберіть з поезії дієслова, які характеризують дощик як живу істоту. (Ловив, розкидав, стукав, їв, ходив, розчісував, йшов).
• Як герой твору розуміється з природою?
• Дощик для хлопчика необхідність чи випадковість? Свою думку вмотивуйте.
• Чи боїться герой твору дощика? Чим це пояснити?
• Як, на ваш погляд, поставиться дощик до замовлянь героя?
• Що ви відчували, коли потрапляли під дощ?
• Які ви знаєте прикмети, загадки, прислів’я, приказки про дощ?
1.8. Додатковий матеріал про дощ як явище природи.
1.8.1. Прислів’я.
• Від дощу не у воду, а від вогню не в полум’я.
• Добре дивитися на дощ, стоячи під дахом.
• Дощ у жнива — як п’яте колесо до воза.
• Дощ іде, а гість їде.
• Чоловік — не глина, а дощ — не дубина, не розмочить і не поб’є.
• Дощ вимочить, сонечко висушить, буйні вітри голову розчешуть.
• Коробом сонце, а ситом дощ.
• Люди дякують дощеві, а подорожні лають.
• На дощі змокнеш і в плащі.
• Чоловік не з солі, від дощу не розтопиться.
• Як нема дощу в час, то нема і хліба в нас.
• Як сіно косять, то дощів не просять: самі йдуть.
1.8.2. Загадки.
• Коли нема — чекають
Коли прийду — тікають.
• Мене частенько просять, ждуть,
А тільки покажусь —
Ховатися почнуть.
• Довго нема мене — усе в’яне,
А як пройду — знов оживає.
• Він скрізь: у полі і в саду,
А в дім не попаде;
І я тоді лиш з дому йду,
Коли вже він не йде.
• Сонце вкрилося хмарами,
Хтось невидимий в імлі
Небо сірими нитками
Пришиває до землі.
2. Робота над поезією В. Голобородька «Я вплетений весь до нитки»
2.1. Виразне і вдумливе читання твору.
2.2. Тема: відтворення настрою ліричного героя, який разом із оточуючим світом отримує насолоду від теплого дощу.
2.3. Ідея: уславлення дощу, який надає цілющої сили всьому живому.
2.4. Основна думка: нічого немає кращого за домівку, «наповнену теплом, як гніздо».
2.5. Жанр: пейзажна лірика.
2.6. Проблематика вірша:
• людина і довкілля;
• значення дощу в природі;
• рідна хата для кожної людини.
2.7. Художні засоби у творі.
Епітет: «зелене волосся дощу».
Метафори: «вплетена дорога… хата… прямокутники дерев… річка… стадо корів… небо», «небо плете».
Порівняння: «хата, як гніздо».
Повторення: «вплетений…», «хто…».
2.8. Бесіда за питаннями:
• Що вам відомо про дощ як природне явище? Яка користь або шкода може бути від нього?
• Які твори художньої літератури про дощ вам відомі? (Л. Костенко «Дощ»…)
• Через що ліричний герой вплетений у зелене волосся дощу?
• Який колір переважає у творі? Про що це свідчить?
• Що намагався відтворити у вірші В. Голобородько? Як він сам сприймає дощ?
• Чому волосся у дощу зелене?
• Що можна побачити, відчути під час читання вірша?
• Щоб ви порадили тим, хто потрапив під дощ?
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
1. Проведення тестового опитування
а) «З дитинства: Дощ».
1. Що хоче подарувати герой твору дощику?
а) Найулюбленішу іграшку; б) бамбукове вудилище.
в) цікаву книжку про різноманітні природні явища.
2. Хлопчик пропонує дощику:
а) луску розкидати по городу;
б) полити нива; в) розчесати липовий гай.
3. Якої ягоди буде нарвано дощику?
а) Сливи; б) вишні; в) абрикоси.
4. Кісточками з ягід дощ:
а) захищатиметься від вітру; б) стукатиме у вікно;
в) вистеле доріжку до лісу.
5. Сільськогосподарське знаряддя праці, яке згадується в поезії:
а) граблі; б) сапа; в) мотика.
6. Дощик буде розчісувати волосся в:
а) гаю; б) лісі; в) траві.
7. Герой просить дощика, щоб той:
а) не поливав тієї стежки, по якій він йшов;
б) гарненько промочив колгоспну ниву;
в) не заважав йому збирати суниці.
8. Чим займався хлопчик під час спілкування з дощиком?
а) Випасав овець; б) ніс батькові їжу в поле;
в) обкопував дерева біля двору.
9. У що буде збирати ягоди герой твору для дощика?
а) Горщик; б) глечик; в) миску.
10. Хлопчик до дощика:
а) біжить підстрибуючи; б) звертається із замовлянням;
в) висловлює претензії.
11. Поезія побудована як:
а) монолог ліричного героя; б) діалог між героєм і дощем;
в) сповідь перед дощем.
12. Яку дію не просив виконувати герой дощика?
а) Танцювати; б) ловити; в) стукати.
Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.
«Я вплетений весь до нитки»
1. Волосся у дощу:
а) сріблясте; б) покуйовджене; в) зелене.
2. Ліричний герой під час дощу йшов по:
а) дорозі; б) лісовій стежці; в) бруківці.
3. Горб, на якому знаходиться хата, порівнюється з:
а) велетнем; б) птахом; в) чаклуном.
4. На думку автора, дощ плете:
а) темна хмара; б) водяна фея; в) небо.
5. Якою у вірші зображена річка?
а) Широкою; б) невеличкою; в) глибокою.
6. Що відчувають оточуючі від дощу?
а) Радість; б) незадоволення; в) тепло.
7. Яким чином ліричний герой вплетений у волосся дощу?
а) Весь до нитки; б) тільки взуття; в) тільки верхній одяг.
8. Усі знають, що дощ:
а) приносить щастя; б) перестане;
в) допоможе отримати гарний урожай.
9. Хата, наповнена теплом, нагадує:
а) райський куточок; б) гніздо; в) колискову немовля.
10. Річка у творі порівнюється із:
а) стрічкою; б) дзигою; в) сонячним променем.
11. Продовжіть рядок: «Хто на горбі, той…»:
а) належиться; б) насидиться; в) напасеться.
12. Дощем вплетені прямокутники:
а) хат; б) дерев; в) птахоферм.
Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.
2. Робота на картках
Картка № 1
1. Вмотивуйте, через що герой поезії В. Голобородька «З дитинства: Дощ» звертається до дощика як до живої істоти. Відповідаючи, посилайтеся на текст твору.
2. Дослідіть, як автор у вірші «Я вплетений…» сприймає дощ? Свої спостереження обгрунтуйте.
3. Якого кольору були корови, які потрапили під дощ (В. Голобородько «Я вплетений…»)?
а) Рябі; б) руді; в) чорні.
Картка № 2
1. З чим асоціюється образ дощу з вірша В. Голобородька «Я вплетений…»? Чи нагадує дощ павука? Свої уявлення прокоментуйте з відповідною мотивацією.
2. Як, на ваш погляд, чи дослухається дощ до замовлянь хлопчика з твору В. Голобородька «З дитинства: Дощ»? Власні міркування обгрунтуйте.
3. Що витеше хлопчик для дощика (В. Голобородько «З дитинства: Дощ»)?
а) Зубки; б) кілочки; в) брусочки.
Картка № 3
1. Охарактеризуйте ліричного героя поезії В. Голобородька «З дитинства: Дощ». Про що свідчить його замовляння?
2. Надайте поради тій людині, яка потрапила під дощ. Вмотивуйте, на підставі чого вони будуть ґрунтуватися.
3. Які дерева згадуються у вірші В. Голобородька «Я вплетений»?
а) Ясені; б) тополі; в) дуби.
Картка № 4
1. Висловіть свої думки стосовно того, кого письменник вважає під словом «хто» з поезії «Я вплетений…»? Чим зумовлені ці обгрунтування?
2. Чому, на ваш погляд, В. Голобородько згадував із свого дитинства замовляння дощу («З дитинства: Дощ»)? З чим асоціюється дощ?
3. Що пропонується покуштувати дощику (В. Голобородько «З дитинства: Дощ»)?
а) Гриби; б) ягоди; в) горіхи.
Картка № 5
1. Порівняйте ідейно-художній зміст поезії В. Голобородька «З дитинства: Дощ» і «Я весь вплетений…». Зробіть висновок.
2. Вмотивуйте, як ви ставитеся до рідної домівки. З чим би ви могли її порівняти?
3. Батько хлопчика, ліричного героя поезії В. Голобородька «З дитинства: Дощ», працював у:
а) кузні; б) полі; в) пекарні.
Картка № 6
1. Дослідіть, з чим пов’язано те, як герой твору В. Голобородька «З дитинства: Дощ» хотів віддячити дощику? Чи щирими були обіцянки хлопчика? Відповідь вмотивуйте.
2. Відтворіть словесну картину на тему «Добрий дядько дощ», застосовуючи ідейно-художній зміст поезії В. Голобородька.
3. Вудилище, яке хлопчик хотів подарувати дощику, було:
а) металеве; б) березове; в) бамбукове.
VІІ. Підсумок уроку
VІІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності
ІХ. Домашнє завдання
Підготувати інформацію про лелеку; зробити малюнки на тему «Мої улюблені птахи»; опрацювати ідейно-художній зміст фрагменту поеми В. Голобородька «Лелека».



Залишити коментар


два × = 6