Л. Костенко «Пісенька про космічного гостя», «Дощ полив»

Мета: продовжити знайомство з поетичною творчістю Л. Костенко, аналізуючи її вірші «Пісенька про космічного гостя», «Дощ полив», виявляючи в цих творах уявне, фантастичне, реальне; визначити їхні основні мотиви; розвивати культуру зв’язного мовлення, пам’ять, творчу уяву, логічне мислення; вміння грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження; формувати кругозір, світогляд; виховувати почуття пошани, поваги, любові до творчості Л. Костенко, її героїв; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: бібліотечка її творів, учнівські малюнки на тему «Фантастичне у творах поетеси»; дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).
ПЕРЕБІГ УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
III. Перевірка домашнього завдання
1. Розгляд малюнків із відповідним коментарем на тему «Фантастичне у творах Л. Костенко».
2. Демонстрація виробів кольорових мишат, що підготували учні. Визначення переможців на кращий малюнок, виріб.
IV. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
V. Основний зміст уроку
1. Робота над поезією Л. Костенко «Пісенька про космічного гостя»
1.1. Виразне читання твору.
1.2. Тема: відтворення фантастичної мрії ліричного героя про приліт космічного гостя; налагодження дружніх стосунків із ним.
1.3. Ідея: возвеличення почуття доброти, щирості, привітливості, гостинності, поваги до будь-якого гостя, навіть і до космічного.
1.4. Основна думка: вміння зустріти гостя характеризується ставленням до нього господарів; акцент на значимості дружби.
1.5. Жанр: фантастична пісенька.
1.6. Композиція.

Поезія побудована у формі монологу ліричного героя, який давно спілкується з космічним гостем.
Експозиція: опис краси осінньої пори, очікування ліричним героєм приліту гостя з космосу.
Зав’язка: уявний приліт гостя, розмова ліричного героя з ним.
Кульмінація: «Хай посіє в себе на планеті жменьку слів із нашої землі».
Розв’язка: відліт гостя. Обіцянка ліричного героя завітати в гості до космосу.
1.7. Обговорення змісту твору за питаннями:

Кого очікує ліричний герой?
Яким ви уявляєте гостя з космосу?
Про що намагається розпитати герой твору у гостя?
Чому гостя в поезії названо дивним?
Що свідчить про гостинність людей під час зустрічі? А як ви зустрічаєте гостей?
Поясніть обряд привітання гостей хлібом-сіллю.
Що вам відомо про життя на інших планетах?
Як мотив дружніх стосунків прослідковується протягом твору?
Якою буває дружба? Чи маєте ви справжніх друзів? Як випробовується друг?
Які прислів’я, приказки про дружбу вам відомі? Що народні творці намагалися в них підкреслити?
1.8. Художні особливості поезії:
1.9. Додатковий матеріал. Приказки, прислів’я про дружбу.
Нема товариша — шукай, а знайшов — бережи.
Вірний приятель — то найбільший скарб.
Не обгороджуй себе огорожею, а приятелями.
Друга шукай, а найдеш — тримай.
Не май сто рублів, а одного друга.
Чи є що краще, лучче в світі, як у купі жити!
Не так тії сто братів, як сто друзів.
Пробуй золото вогнем, а дружбу грішми.
Поміч у свій час, як дощ у посуху.
Не той друг, що лащиться, а той, що печалиться.
2. Опрацювання поезії Л. Костенко «Дощ полив…»

2.1. Виразне читання твору.
2.2. Тема: зображення змін у природі внаслідок дощу, який її оновив і омолодив.
2.3. Ідея: уславлення дощу як життєдайної, цілющої сили.
2.4. Основна думка: необхідність дощу як головної умови для розвитку природи.
2.5. Обговорення змісту твору за питаннями:

А чи стежили ви, коли йде дощ? Який настрій у вас під час дощової погоди?
Для чого потрібен дощ?
Хто може розказати про дощ як природне явище? Пригадайте, що вам відомо про дощ як міфічне явище з 5-го класу?
Які рослини в поезії поетеса зображує живими? Чому?
На підставі даної поезії відтворіть усний малюнок, намагаючись передати всю красу природи.
Чому, на вашу думку, після дощу люди як нові?
Творче завдання. Зважаючи на власний досвід, якими рядками ви б доповнили цю поезію? (Веселка, сонячна погода, спів пташок…)
2.6. Художні особливості вірша:
2.7. Додатковий матеріал.
2.7.1. Народні прислів’я про дощ:

Від дощу не у воду, а від огню не в полум’я. Добре дивитися на дощ, стоячи під дахом. Дощ у пору — золото. Дощ у жнива — як п’яте колесо до воза. Дощ іде, а гість їде. Чоловік — не глина, а дощ — не дубина, не розмочить і не поб’є. Дощ вимочить, сонечко висушить, буйні вітри голову розчешуть.
2.7.2. Загадки про дощ.

Коли нема — чекають,
Коли прийду — тікають.
Мене частенько просять, ждуть,
А тільки покажусь —
Ховатися почнуть.
Довго нема мене — усе в’яне,
А як пройду — знов оживає.
Він скрізь: у полі і в саду,
А в дім не попаде;
І я тоді лиш з дому йду,
Коли вже він не йде.
Сонце вкрилося хмарками,
Хтось невидимий в імлі
Неба сірими нитками
Прошиває до землі.

VI. Розв’язування тестових завдань та робота за картками
VII. Підсумок уроку
Мікрофон: «Чим мене вразили поетичні твори Л. Костенко?».
VIII. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів
IX. Домашнє завдання

Підготувати малюнок до твору Є. Гуцала «Олень Август»; дібрати матеріал для характеристики образу Жені.



Залишити коментар


− шість = 0