Мета: стисло ознайомитися з життєвою і творчою долею С. Чернілевського, проаналізувати його програмові поезії, а саме: визначити ідейно-тематичне спрямування, художні особливості, з’ясувати їх значення; розвивати культуру зв’язного мовлення учнів, їх мовну грамотність; вміння виразно і усвідомлено читати вірші; прокоментувати відчуття, висловлені в цих творах, співвіднести їх із власними, пережитими особисто; виховувати почуття поваги, любові до творчості С. Чернілевського, батьків, рідної оселі, близької людини, рідного краю; прищеплювати пізнавальний інтерес до наслідків власної праці.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет С. Чернілевського, малюнки учнів, бібліотека творів письменника, дидактичний матеріал.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань. Бесіда за питаннями
Дайте визначення поезії як літературному жанру. (Поезія (від гр. рoіlo — роблю, творю) — особлива організація художньої мови, яка відзначається ритмом і римою — віршовою формою. Почасти термін «поезія» вживається у значенні «твори різних жанрів у віршах»).
Які жанри мають поетичні ліричні твори? (Пейзажна, інтимна, громадянська, філософська)
Чим ви зобов’язані своїм батькам?
Де ви полюбляєте відпочивати під час літніх канікул? Якщо в бабусі з дідусем, то чому?
Яка роль батьківського дому в житті кожної людини? Відповідь обґрунтуйте.
III. Перевірка домашнього завдання
Розгляд художніх творів-малюнків учнів на теми: «Моя оселя» і «Відпочинок у бабусі» з відповідним коментарем.
Звертається увага учнів на застосування цих малюнків під час обговорення змісту поезій С. Чернілевського.
IV. Оголошення теми, мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності учнів
V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Життєва доля С. Чернілевського
СТАНІСЛАВ ЧЕРНІЛЕВСЬКИЙ (Народився 1950 року)
Поет, кіносценарист. Народився в с. Жвані на Вінниччині. Дуже рано втратив батька, який був комбайнером. Багатодітна родина залишилася без годувальника. Середню освіту здобував у школах-інтернатах. Закінчив Вінницький педагогічний інститут. Працював учителем, але недовго. Річ у тому, що з дитинства марив кіномистецтвом. Самотужки долаючи перешкоди, він таки вступив на факультет кінорежисури Київського театрального інституту імені І. Карпенка-Карого. Працював на Київській кіностудії художніх фільмів імені О. Довженка. Писав кіносценарії. Однак у його житті є ще одна притягальна оаза — поезія. Ще учнем четвертого класу надрукував у районній газеті свій перший вірш про Тараса Шевченка.
А перша поетична збірка «Рушник землі» (1984), до якої він ішов досить довго і відповідально, засвідчила про зрілість його непересічного таланту. Є лауреатом премії імені Василя Симоненка.
2. Д. Павличко про С. Чернілевського
З його дитячих мук, з тужби за мамою, перших стражденних почувань народжувалися його вимогливі поняття людини і світу, емоційні хвилі душі, котрі проносилися через усе дитинство й молодість, щоб ударити нині гучним прибоєм поетичного слова.
Д. Павличко. Новозначима борозна // С. Чернілевський. Рушники землі. — К., 1984. — С.7)
3. Опрацювання поетичних творів С. Чернілевського
3.1. «Теплота родинного інтиму».
3.1.1. Виразне читання поезії.
3.1.2. Тема: згадування письменником про рідну хату, власне дитинство, матір, її доброту, щирість душі.
3.1.3. Ідея: уславлення найсвятішого для кожної людини — материнської любові, батьківської хати, щасливих років дитинства.
3.1.4. Основна думка: кожна людина ніколи не забуде і пам’ятатиме те рідне місце, де вона народилася, теплоту батьківської оселі, чарівне дитинство.
3.1.5. Обговорення змісту поезії за питаннями:
Яке значення має мати для кожної людини? Чим ми їй зобов’язані?
Поясніть слова з поезії С. Чернілевського: «Встала мати. Мотузочком диму хату прив’язала до небес».
Що символізує вогонь у батьківській оселі? Яка легенда про вогонь вам відома з 5-го класу?
З якими почуттями згадує поет власне дитинство?
Чи можна вважати поезію автобіографічною? Доведіть це.
Від чого у ліричного героя твору «душа світліє»?
Чому, на ваш погляд, поетові найбільше з дитинства запам’ятався досвітній ранок рідної оселі?
3.1.6. Художні особливості твору:
метафора: «досвіток не скрес», «полум’я гуляє по гіллю», «гіркотина зникає», «печія не катує серце», «душа світає»;
епітет: «світанковий вогонь».
3.2. «Забула внучка в баби черевички».
3.2.1. Виразне читання поезії.
3.2.2. Тема: зображення суму бабусі за внучкою, яка, від’їжджаючи, забула свої черевички.
3.2.3. Ідея: уславлення любові, щирості, доброти бабусі до своєї внучки.
3.2.4. Основна думка: бабуся — це та людина, яка здатна на все заради щасливого дитячого сміху, здоров’я для своєї внучки.
3.2.5. Обговорення змісту твору за питаннями:
Чому внучка приїжджала до своєї бабусі?
А чи відвідуєте ви своїх дідусів, бабусь? Чи допомагаєте їм?
Як виявляється любов старших до вас? Що про це свідчить?
Через що бабуся плакала, коли від’їжджала внучка?
Чому хата в поезії названа спорожнілою?
Що свідчить про велику любов бабусі до своєї внучки?
Яке значення у творі приділяється черевичкам?
З чим пов’язаний від’їзд внучки?
Про що свідчать забуті черевички?
3.2.6. Художні особливості поезії.
епітет: «спорожніла хата», «зорі жаровички»;
метафора: «літо перекотилось», «курява вляглась», «вийшли в небо зорі», «осінь опустила … листок».
VI. Розв’язування тестових завдань та робота за картками
VII. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів
VIII. Домашнє завдання
Знати ідейно — художній зміст твору Л. Костенко «Кольорові миші», дібрати інформацію про творчість поетеси.