Твір-роздум за оповіданням С. Черкасенка «Малий горбань»

Мета: вчити учнів писати твори-роздуми на визначену тему, яка охоплює знання учнями змісту вже вивченого програмового твору художньої літератури, а також їх власний досвід; розвивати культуру зв’язного мовлення, пам’ять, увагу, творчі здібності шестикласників, їх уміння систематизувати й узагальнювати отримані знання, висловлювати власне бачення на проблему; вмотивовувати свої судження; виховувати пошану до мистецтва літературного слова, культури рідного краю, прищеплювати любов до краси, яка робить людину багатою духовно і морально.
Тип уроку: застосування знань і вмінь.
Обладнання: портрет С. Черкасенка, бібліотечка-виставка його художніх творів, учнівські малюнки до змісту оповідання «Малий горбань», наочність щодо особливостей написання твору-роздуму.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент. Емоційна готовність учнів до уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Бесіда в салоні краси. Обговорення питань
Що таке краса? Доберіть синоніми до цього поняття.
Від чого вона залежить? Чому люди її сприймають кожний по-своєму?
Чи можна красу вважати поняттям одвічним?
Яким чином люди розуміють зв’язок краси зовнішньої і внутрішньої? Наведіть приклади з власного життя, досвіду.
Що може бути красивим у світі?
Про кого говорять: «У нього красива душа»?
Чи можна виховати духовно красиву людину? Відповідь умотивуйте.
2. Рубрика «Відчуй красу і насолоду від неї»
Мікрофон
психолога: «Яким чином відбуваються зміни у душі людини із відчуттям (баченням) краси?»
естета: «Чим вражають вас красиві манери поведінки»?
краєзнавця: «У чому полягає краса рідного краю»?
живописця: «Яка картина, на ваш погляд, варта краси»?
ІІІ. Актуалізація досвіду
Робота у парах
Скласти міні -діалог «Що є головним у людині — краса душі чи зовнішності?»
IV. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
V. Основний зміст уроку
1. Підготовча робота до написання твору-роздуму
1.1. Яким повинно бути мовлення?
Змістовним — підпорядковуйте своє висловлювання темі, основній думці, не пишіть зайвого.
Послідовним — стежте за порядком викладу думок.
Багатим — уживайте різноманітні слова і речення: намагайтесь не повторювати тих самих слів і однакових речень.
Точним — використовуйте найбільш точні слова.
Виразним — добирайте слова і вирази, які найбільш яскраво передають основну думку.
Правильним — грамотно пишіть слова, правильно будуйте речення, зазначайте розділові знаки.
1.2. Таблиця «Роздум як тип мовлення».
Мовлення Основна функція На яке питання дається відповідь у висловлюванні
Будова висловлювання
Роздум Доведення або пояснення чогось
Чому предмет чи особа такі? Які причини подій?
Теза, аргумент, висновки
1.3. Поради щодо написання твору-роздуму.
Зрозумійте, осмисліть тему майбутнього твору-роздуму.
На підставі заголовку до твору визначте його проблему. Це й буде зміст роботи.
Сформулюйте тезу, яка б відображала основну думку твору.
Проілюструйте тезу необхідними прикладами або доказами.
З’ясуйте послідовність наведення аргументів (доказів).
Уживайте вставні слова і словосполучення: на мою думку, до речі, на жаль, по-моєму, отже, наприклад, таким чином; речення: « Я вважаю», «Мені здається», які виступають засобами зв’язку між частинами роздуму.
Висновки, аргументи (докази) намагайтеся виділяти в окремі абзаци.
Перевірте написане, виправте помилки.
2. Написання учнями твору-роздуму. Зразок творчої роботи
ПАВЛИК — УОСОБЛЕННЯ КРАСИ ЛЮДСЬКОЇ ДУШІ
(за оповіданням С. Черкасенка «Малий горбань»)
Найвища краса — краса вірності
О. Гончар.
Краса духовна… Що означає це поняття?
Чим воно вимірюється? Я вважаю, що так говорять, коли характеризують внутрішні почуття людини, які прикрашають кожного із нас і роблять багатими — доброта, справедливість, милосердя, гуманізм, здатність співчувати та співпереживати, шанувати дружбу і допомогу.
Головний герой твору С. Черкасенка «Малий горбань» — Павлик, хлопчик — каліка, що живе в убогій шахтарській халупі разом із матір’ю — вдовою і дідом. Він тягнеться до дітей, хоче з ними гратися, ділитися своїми радощами, але зазнає від своїх ровесників лише зневагу і знущання. «Через його страшний горб товариші цурались його, й він звик бути здебільшого самотнім, на самоті зі своїми думками, жив ними, тішився, розважався ними», — так
говорить автор про свого улюбленця. Дійсно, на мою думку, С. Черкасенко дуже любить свого героя, співчуває йому, але водночас вирізняє його серед інших красою духовною. Павлик тягнеться до природи, захищає її від хлопців, які «розбивали пташині яєчка або скручували голови горобенятам», навіть за це був битий Захарком. Маленький горбань умів спілкуватися з дітьми, які «слухали його поважну, навчальну мову, коли він щось розповідав їм або роз’яснюючи, як треба гратись, або розказував довгу заплутану казочку».
Казки матінки також виховували у нього доброту і лагідність, а «серце чуле до всяких пригод, що траплялися створінням малим та беззахисним». Павлик не відповідає на своє приниження злом. Він не ображається на Захарку, а навпаки, запрошує його погратися у крем’яхи. Тяжко переживає хлопчик своє каліцтво, але життя не озлоблює дитину, він прагне кожному добра, щирості, милосердя… Саме ці риси підносять людину, роблять її духовно красивою.
Отже, у майбутньому, я впевнений, герой С. Черкасенка зможе подолати будь-які життєві труднощі, незважаючи на власну фізичну ваду і залишитися людиною духовно багатою і красивою. Шануйте і оберігайте цю красу!
VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання
Закінчити написання твору; підготувати малюнки на тему «Відпочинок у бабусі» або «Моя оселя»; проаналізувати програмові поезії С. Чернілевського.



Залишити коментар


вісім × = 72