Мета: викликати інтерес учнів до твору-детективу; перевірити знання тексту повісті «Золотий жук» в ігровій формі; провести літературні паралелі; розвивати допитливість, спостережливість; виховувати прагнення постійно розвивати свої інтелектуальні здібності.
Обладнання: текст повісті Е. По «Золотий жук», картки з ключовими словами, зашифрована тема, картки для редагування; фотографія жука-скарабея; зображення обкладинок книжок Е. По.
Тип уроку: урок розвитку мовлення; комбінований.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
— Вдома ви прочитали повість Е. По «Золотий жук». Сьогодні ми проведемо урок-бесіду за змістом цього твору. Але ми не можемо розпочати розмову, не знаючи її теми, бо її зашифровано. Хто зможе розгадати цю загадку?
А тепер розташуйте аркуші на дошці так, щоб тему було добре видно (опустіть нижче аркуші зі складами). Отже, тема уроку звучить так: «Таємниці золотого жука». А метою нашого уроку буде розгадування всього, що приховував золотий жук.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Ознайомлення з біографічними відомостями про Е. По
2. Бесіда
– Які факти з життя письменника вам відомі?
– Не зазнав слави за життя.
– Не був щасливим в особистому житті, був бідним.
– В США існує премія імені Е. По, яку присуджують за найкраще детективне оповідання року.
– Іменем Е. По відкривається історія літератури США.
– Засновником яких жанрів став Е. По? (Детективного, містичного)
– Чи лише прозу писав Е. По? (Ні. Його перу належать також і поезії.)
3. Читання підготовленим учнем вірша Е. По «Ельдорадо»
Словникова робота
Ельдорадо — легендарна країна золота й коштовного каміння, яку шукали в Америці іспанські завойовники.
– Як ви вважаєте, чи знайшов своє Ельдорадо письменник? (Ні, на відміну від головного героя його повісті «Золотий жук».)
4. Виявлення читацьких вражень учнів
– Ваші враження від прочитаної повісті.
– Які герої сподобалися? Чому?
– Які ситуації викликали посмішку?
– Що вразило вас у прочитаному?
5. «Чи уважний ти читач?» (перевірка знання тексту)
1) «Виправ помилку»
(Учні отримують картки із завданням. Працюють у парах.)
Картка № 1
Головний герой оповідання «Золотий жук» — Генрі Легран |
Картка № 2
Легран оселився на Салівеновому острові по- близу Чарльстона у штаті Північна Кароліна |
Картка № 3
Джупітер вірно служив своєму хазяїнові тому, що той йому добре платив |
Картка № 4
Легран захворів, бо жук укусив його в голову |
Картка № 5
Оповідач дуже добре розумів Леграна, на відміну від Джупітера |
Картка № 6
Героям не вдалося відразу знайти скарб, тому що оповідач переплутав праве око з лівим |
Картка № 8
Джупітер був найспокійніший з усіх героїв, коли вони побачили скарби |
Картка № 7
Оповідач кинувся було танцювати, коли зрозумів, у чому його помилка |
Картка № 9
Легран першим помітив, що намальова- ний жук схожий на череп |
Картка № 10
Знаки на пергаменті були зроблені синім чорнилом |
Картка № 11
«Чортове сідало» — це висока скеля біля тюльпанового дерева |
Картка № 12
«Єпископів заїзд» — це шинок поблизу острова |
Картка № 13
«Добре скло» — це марка красивого скляного посуду |
Картка № 14
Колекції комах Леграна позаздрив би сам Швемербек |
Картка № 15
Біля скарбу шукачі пригод знайшли чотири скелети |
Картка № 16
У важкій залізній скрині було коштовнос- тей на мільйон доларів |
– Відредагуйте речення з фактичними помилками. Аналізування виконаного завдання
2) «Побудуй ланцюжок»
Виправте помилки в існуючому ланцюжку (поміняйте картки місцями), дайте пояснення.
Відповідь: жук — пергамент — вогонь — череп — кіт — тепла вода — сковорідка — криптограма.
6. Робота над назвою твору
– Як ви гадаєте, чому повість має таку назву?
– Знайдіть опис цієї комахи у творі, зачитайте. (Відповіді учнів.)
Виступ учня-«біолога» про жука сімейства Scarabaeidae
Висновок. Жук у повісті Е. По вигаданий, хоча й дуже схожий на знаменитого скарабея.
7. Бесіда
– Навіщо письменникові потрібно було вигадувати такого жука?
– Якими словами ви охарактеризували б цього героя?
– Які означення ви б виділили як основні? Чому?
– Як пов’язані ці поняття між собою та з повістю «Золотий жук»?
– Який художній засіб використано у назві твору? Яке значення має слово «золотий» на початку твору і якого значення він набуває з огляду на фінал історії?
– Що дозволило Легранові знайти скарби?
ІІI. Підбиття підсумків уроку
Продовжте речення
Сьогодні на уроці я…
– дізнався…
– був вражений…
– замислився… .
IV. Домашнє завдання
Підготуватися до контрольної роботи.