Мета: з’ясувати функцію фантастичних елементів у повісті, зробити висновки про щасливий фінал як особливість «різдвяного» оповідання; визначити особливості композиції твору; розвивати логічне мислення, зв’язне мовлення; виховувати високі моральні якості.
Обладнання: схеми, тексти повісті.
Тип уроку: комбінований.
Народ полюбляє щасливі фінали не через
слащавий оптимізм — в ньому ще жива стара
мрія про перемогу над драконом, про торжество
обранця небес.
Г. Честертон
Хід уроку
І. Оголошення теми і мети уроку
ІІ. Узагальнення й систематизація знань
1. Словникова робота
Фантастика — не існуюче в дійсності, створене фантазією, уявою.
Композиція — побудова, розташування і взаємозв’язок всіх частин твору.
2. Робота з текстом
– Знайдіть у тексті повісті описи трьох Духів. Зачитайте їх. Як ви гадаєте, чому Духи виглядають саме так? (Дух Минулого Різдва схожий на дитину і має в собі джерело незгасимого, яскравого світла — можливо, це те найкраще, що є в людях у дитинстві і що вони з часом старанно прагнуть приховати. Дух Нинішнього Різдва — життєрадісний, сильний, веселий. З усіх трьох Духів він — найенергійніший і найприємніший. Можливо, тому, що це Різдво — його, і Скрудж може змінитися на краще саме нині. Дух Майбутнього Різдва — найпохмуріша постать, невизначена, мовчазна. Він має такий вигляд, очевидно, через те, що нічого приємного показатиСкруджу не зможе. Смерть, зрада, радість людей через його загибель — всеце вражає і разом з тим зцілює душу героя.)
– Чи можна назвати образи Духів фантастичними?
– Навіщо автор використовує ці образи у творі? (Фантастичні образи трьох
Духів Різдва покликані змусити душу Скруджа здригнутися, перетворити людиноненависника на людинолюбця.)
– Які ще елементи фантастики використовує Діккенс у повісті? (Подорож у просторі й часі; образи привидів.)
Зачитайте цитати.
Висновки. Функція фантастичних елементів у творі
У «різдвяних» творах традиційно використовуються надприродні образи вихідців з того світу, грішників, приречених на вічні муки: «…до Скруджа донеслися якісь незрозумілі звуки: неясні і безладні, але невимовно жалібні плачі і стони, тяжкі зітхання розкаяння і гіркого жалю. Він побачив безліч привидів. З жалібними криками вони неспокійно носилися у повітрі туди і сюди, й усі, як і дух Марлі, були у ланцюгах». Надприродний світ, щостривожив Скруджа в Святвечір, був покликаний не стільки налякати, скільки попередити про наслідки грішного життя, життя без Бога у серці.
Лише фантастична подорож у часі і просторі могла так сильно вплинути нагероя, чия душа зачерствіла.
– У чому полягає реалістичність «Різдвяної пісні у прозі»? (В описі деталей побуту, зображенні суспільного устрою Англії, наслідків недосконалості цього устрою, що проявляється у соціальному розшаруванні суспільства, в якому люди мало не вмирають з голоду.)
3. Робота з епіграфом
– Прочитайте вислів Г. Честертона, автора однієї з найкращих книг проДіккенса, написаних на його батьківщині.
– Поясніть, чому Діккенс використовує щасливий фінал у своєму творі. (Пo–перше, це особливість «різдвяного» твору, по-друге, так виявляється віраписьменника у силу добра, у здатність людини переродитися.)
– З якими творами зближує щасливий фінал «Різдвяну пісню у прозі»? (З народними і літературними казками, тому що щасливий фінал — неодміннаприкмета казки.)
4. Спостереження за композицією твору
«Різдвяна пісня у прозі» має підзаголовок «Святвечірнє оповідання з привидами». Оскільки вона названа у заголовку «піснею», автор і розділи твору називає відповідно «строфами».
Діккенс намагався надати гармонійної стрункості композиції твору — реальні побутові картини першої і п’ятої строф немовби облямовують три центральні розділи, сповнені фантастичних образів і видінь, що являються уві сніголовному персонажу — старому скнарі Скруджу.
III. Підбиття підсумків уроку
Слово вчителя
– Закінчити наш урок я вважаю доречним читанням вірша О. Яшина
«Спешите делать добрые дела».
Спешите делать добрые дела
Мне с отчимом невесело жилось,
Все ж он меня растил —
И оттого
Порой жалею, что не довелось
Хоть чем-нибудь порадовать его.
Когда он слег и тихо умирал,—
Рассказывает мать,—
День ото дня
Все чаще вспоминал меня и ждал:
«Вот Шурку бы… Уж он бы спас меня!»
Бездомной бабушке в селе родном
Я говорил: мол, так ее люблю,
Что подрасту и сам срублю ей дом,
Дров наготовлю,
Хлеба воз куплю.
Мечтал о многом,
Много обещал…
В блокаде ленинградской старика
От смерти б спас,
Да на день опоздал,
И дня того не возвратят века.
Теперь прошел я тысячи дорог —
Купить воз хлеба, дом срубить бы мог…
Нет отчима,
И бабка умерла…
Спешите делать добрые дела!
ІV. Домашнє завдання
Письмово відповісти на запитання: «Які уроки я виніс із повісті Ч. Діккенса “Різдвяна пісня у прозі”».