Мета: поглибити знання міфології давніх греків, перевірити розуміння міфів «Деметра і Персефона», «Нарцис», «Дедал та Ікар»,«Орфей і Еврідіка»; вчити працювати в команді; розвиватиувагу; виявляти міжпредметний і міжлітературний зв’язки.
Обладнання: учнівські ілюстрації до прочитаних міфів; рельєф з Елевсина (Деметра, що сидить на троні, зустрічає Кору з факелами); репродукція картини Дж. В. Вотерхауса «Ехо і Нарцис»; римський барельєф (Дедал та Ікар); ілюстрація до «Словника класичної античності» (Гермес веде Еврідіку й Орфея черезпідземне царство).
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань, урок-гра.
Хід уроку
І. Слово вчителя
— На попередніх уроках ми прочитали чимало міфів різних народів. Сьогодні ми продовжимо знайомство з чарівним світом давньогрецьких міфів, які дивують розмахом фантазії та захоплюють цікавими подіями.
ІІ. Літературна гра
Порядок проведення
1. Міф «Деметра і Персефона»
1) Презентація ілюстрацій до міфу (пояснення малюнків, власні враження від міфу або його епізоду)
2) Проведення вікторини для класу
Вікторина до міфу «Деметра і Персефона»
– Хто така Деметра? (Богиня родючості й хліборобства)
-Який вона мала вигляд? (Висока, ясночола, у вінку із золотого колосся й чарівних маків)
– Як звали дочку Деметри? (Персефона, Кора)
– Як пояснюється у міфі виверження вулкану на острові Трінакрія? (Під островом у кам’яному полоні знаходиться покаране Зевсом чудовисько Тіфон. Коли він силкується вирватися на волю, з Етни летить каміння і виривається полум’я.)
– Хто такий Аїд? (Бог підземного царства, царства мертвих.)
– Чому Аїд закохався в Персефону? (Афродіта наказала своєму сину Еротувистрілити Аїдові в серце. Вона хотіла, щоб боги не забували про її силу і владу над ними.)
– Що збирала Кора у гаю? (Квіти)
– Що сталося з Деметрою після викрадення Кори? (Вона страшенно страждала, не пила і не їла, не омивала своєї нетлінної шкіри і ясних очей.Темно-синій хітон її подерся, червоні маки зів’яли, золоте колосся загубилося, а довгі коси взялися памороззю-сивиною.)
– Як богиня Деметра покарала злого хлопця Аскалаба? (Перетворила наящірку)
– Хто розповів бідній матері таємницю викрадення Кори? (Геліос, бог Сонця)
– Як люди відчули журбу Деметри? (Земля перестала родити, пов’яли квіти,повисихали джерела; життя на землі ніби завмерло.)
– Яким чином підступному Аїду вдалося залишити у підземному царстві Персефону? (Вона скуштувала декілька зерняток гранату у підземному царстві і тому повинна була залишитися там назавжди.)
– Кого і чому перетворила Персефона на сича? (Служника Аїда за те, що вінрозповів про гранат, скуштований нею.)
– Як мудрий Зевс розв’язав суперечку між богами? (Дві третини року Персефона буде проводити на землі з матір’ю Деметрою, а одну третину —у підземному царстві з чоловіком Аїдом.)
Висновки
– Які природні явища пояснюються у цьому міфі? (Зміна пір року, виверження вулкану)
– Доведіть, що цей переказ є міфом.
Цікаві факти
– Від імені богині Деметри утворилося сучасне чоловіче ім’я — Дмитро(Дмитрій).
– Які квіти збирала Кора? (Квіти, які, за свідченням Овідія, збирала Кора(Персефона), були маками. На острові Кріт знайдено зображення богині з голівками маку у волоссі. На іншому зображенні богиня тримає маки у руці, а на золотій каблучці з кладу, знайденому в акрополі Мікен, Деметра передає голівки маків своїй дочці Персефоні. Макове насіння додавали в хліб, відтак маки символізували Деметру, оскільки вони росли на нивах.Кора ж збирає або вживає мак через його снодійну властивість та червонийколір пелюсток, який вважався символом відродження після смерті.) Міф «Деметра і Персефона» у пам’ятках світового мистецтва
Демонстрація зображення рельєфу з Елевсина (Деметра, яка сидить на троні, зустрічає Кору, яка несе факели)
– Розгляньте зображення богинь. Як вони одягнені? (У хітони, босі)
– Що тримають у руках? (Деметра — колосся, що символізує родючість, Персефона — факели)
– Чому Персефона йде з факелами в руках? (Можливо, тому, що повертається додому з підземного царства, де немає світла.)
Висновки
Давні греки поважали своїх богів, розуміли їхні почуття і страждання(у цьому випадку — почуття материнської любові), пояснювали природні явища різними подіями з життя богів.
2. Міф «Нарцис»
Вікторина до міфу «Нарцис»
– Ким був Тіресій? (Сліпий віщун, який за волею Зевса передбачав майбутнє.)
– Як звали матір Нарциса? (Німфа Ліріопея)
– Про що хотіла дізнатися у віщуна Ліріопея? (Чи довго буде жити її син, бовін — смертний?)
– Чому пророцтво Тіресія здалося німфі дивним? (Віщун сказав, що Нарцисжитиме доти, доки сам себе не побачить.)
– Що понад усе любив Нарцис? (Полювати, блукати у лісі)
– Як звали німфу, що закохалася в героя? (Ехо)
– Чому Ехо втратила можливість розмовляти? (Гера покарала Ехо за те, щовона відволікала її розмовами, у той час, коли Зевс розважався з її сестрами — німфами.)
– За що Афродіта покарала Нарциса? (За нехтування коханням німф і дівчат)
– У чому полягало покарання юнака? (Він закохався у самого себе, побачивши своє віддзеркалення у воді.)
– Що трапилося з Нарцисом після смерті? (Він перетворився на прекраснубілу квітку — нарцис.)
– Що сталося з німфою Ехо? (Від страждань вона худла, доки не зосталися в неї лише кістки та голос. Кістки перетворилися на каміння, а голос живе й досі.)
Висновки
– Які природні явища пояснюються у цьому міфі? (Виникнення луни та квітки нарциса)
– Доведіть, що цей переказ — міф.
Міф «Нарцис» у пам’ятках світового мистецтва
Розглянемо репродукцію картини Дж. В. Вотерхауса «Ехо і Нарцис».
– Який саме епізод з міфу зображений на картині?
– Що відчуває в цей час юнак?
– Які почуття переживає німфа Ехо? Як це передано у виразі її обличчя?
Висновки
Міф про трагічну долю Нарциса був дуже популярний не тільки у давнину. Легенда про горду людину, яка любить лише себе самого, широко відома і в наш час.
Цікаво!
У сучасній мові нарцис (у перен. знач.) — самозакохана людина.
3. Міф «Дедал та Ікар»
Вікторина до міфу «Дедал та Ікар»
– Ким був Дедал? (Митцем, різьбярем, будівничим)
– Чому жерці у храмах прив’язували Дедалових дерев’яних богів? (Щоб неповтікали, бо вони здавалися живими.)
Як звали учня Дедала? (Талос)
– За що майстер був вигнаний з Афін? (Нібито за причетність до смерті свого талановитого учня Талоса)
– Куди вирушив Дедал? (На острів Кріт до царя Міноса)
– Ким доводився Дедалові Ікар? (Сином)
– Яке лихо спіткало царя Міноса і царицю Пасіфаю? (У них народилося чудовисько з головою і хвостом бика — Мінотавр.)
– Що побудував Дедал для Мінотавра? (Лабіринт)
– Про що просив митець царя Міноса? (Відпустити його додому, на батьківщину)
– Як вирішив дістатися батьківщини Дедал? (Небом)
– З чого виготовив крила майстер? (З пір’я і воску)
– Про що попереджав сина Дедал? (Щоб у повітрі він не піднімався дуже високо, бо сонце розтопить віск, і не опускався дуже низько, щоб хвилі не намочили крила.)
– Чому загинув Ікар? (Він не послухався батькової перестороги і піднявся високо до сонця.)
– Як пам’ять про Ікара увічнилася на землі? (На його честь був названий острів Ікарія та Ікарійське море)
– Яким чином Мінос вирішив вивідати місцеперебування Дедала? (Запропонував загадку з мушлею.)
– Як Дедал виконав це завдання? (Прив’язав нитку до мурашки і пустив її у мушлю.)
Висновки
– Яку одвічну мрію людства втілено у цьому міфі? (Мрію про підкорення небесного простору)
– Які географічні назви знаходять своє пояснення у переказі? (Названі начесть героя міфу острів Ікарія та Ікарійське море)
– Чому у віках залишилося ім’я нестримного Ікара, а не розумного, талановитого Дедала? (Ікар є втіленням непереможного потягу до неба, за що він ладен був віддати своє життя.)
Міф «Дедал та Ікар» у пам’ятках світового мистецтва)
Сюжет цього міфу використовувався багатьма митцями. Дуже відомим єримський барельєф «Дедал та Ікар».
Розгляньте зображення барельєфу «Дедал та Ікар».
– Який епізод міфу ілюструє це зображення?
– Що роблять герої міфу?
Висновки
Міф про Дедала та Ікара дуже популярний через те, що Дедал є втіленнямлюдини-майстра, митця, а Ікар — нерозважної, але сміливої людини, що йде назустріч небезпеці.
4. Міф «Орфей та Еврідіка»
Вікторина до міфу «Орфей та Еврідіка»
– Що подарував бог Аполлон Орфею? (Кіфару, або ліру)
– Чим був знаменитий Орфей? (Він був талановитим співцем; усе живе наземлі завмирало, слухаючи його.)
– Чому бог Гіменей не хотів прийти на весілля Орфея та Еврідіки? (Він відчував, що ця пара не буде щасливою.)
– Яке лихо трапилося незабаром? (Еврідіка померла від укусу отруйної змії.)
– Що вирішив зробити Орфей? (Повернути дружину з царства мертвих.)
– Чому Харон і пес Кербер дозволили співцеві пройти у підземне царство?(Вони були зачаровані його співом.)
– За якої умови Аїд дозволив Орфею забрати Еврідіку? (Йти, не озираючисьназад)
– Чому озирнувся Орфей? (Хотів переконатися, що Еврідіка оживає)
– Чому вакханки напали на співця? (Не могли пробачити йому, що він зневажає їх, не звертає на них ніякої уваги.)
– Як безсмертні боги покарали вакханок за вбивство Орфея? (Перетворилижінок на дерева.)
– Як пам’ять про Орфея увічнилася на землі? (За міфом, голову Орфея морські хвилі донесли до острову Лесбос, і відтоді цей острів став батьківщиною славетних поетів. А кіфара співця засяяла незгасно на небі — її можна побачити як сузір’я Ліри.)
Висновки
– Які якості уособлює в собі Орфей? (Він талановитий митець, людина, щовіддана своєму єдиному коханню.)
– Чому на честь Орфея з’явилося на небі сузір’я Ліри? (Так було увічнено його
талант і пошановано трагічне життя співця.)
Цікаво!
У сучасній мові орфей — чудовий співець і музика.
Відбиття міфу у пам’ятках мистецтва
– Розгляньте ілюстрацію до «Словника класичної античності» «Гермес ведеЕврідіку і Орфея через підземне царство».
– Виразно прочитайте «Сонети до Орфея» Р. М. Рільке.
ІІІ. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання
IV. Заключне слово вчителя
V. Домашнє завдання
Підготуватися до контрольної роботи № 1.