Улюблені міфи Давньої Греції

Мета: поглибити знання міфології давніх греків, перевірити розуміння міфів «Деметра і Персефона», «Нарцис», «Дедал та Ікар»,«Орфей і Еврідіка»; вчити працювати в команді; розвиватиувагу; виявляти міжпредметний і міжлітературний зв’язки.

Обладнання: учнівські ілюстрації до прочитаних міфів; рельєф з Елевсина (Деметра, що сидить на троні, зустрічає Кору з факелами); репродукція картини Дж. В. Вотерхауса «Ехо і Нарцис»; римський барельєф (Дедал та Ікар); ілюстрація до «Словника класичної античності» (Гермес веде Еврідіку й Орфея черезпідземне царство).

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань, урок-гра.

Хід уроку

І. Слово вчителя

— На попередніх уроках ми прочитали чимало міфів різних народів. Сьогодні ми продовжимо знайомство з чарівним світом давньогрецьких міфів, які дивують розмахом фантазії та захоплюють цікавими подіями.

ІІ. Літературна гра

Порядок проведення

1. Міф «Деметра і Персефона»

1) Презентація ілюстрацій до міфу (пояснення малюнків, власні враження від міфу або його епізоду)

2) Проведення вікторини для класу

Вікторина до міфу «Деметра і Персефона»

– Хто така Деметра? (Богиня родючості й хліборобства)

-Який вона мала вигляд? (Висока, ясночола, у вінку із золотого колосся й чарівних маків)

– Як звали дочку Деметри? (Персефона, Кора)

– Як пояснюється у міфі виверження вулкану на острові Трінакрія? (Під островом у кам’яному полоні знаходиться покаране Зевсом чудовисько Тіфон. Коли він силкується вирватися на волю, з Етни летить каміння і виривається полум’я.)

– Хто такий Аїд? (Бог підземного царства, царства мертвих.)

– Чому Аїд закохався в Персефону? (Афродіта наказала своєму сину Еротувистрілити Аїдові в серце. Вона хотіла, щоб боги не забували про її силу і владу над ними.)

– Що збирала Кора у гаю? (Квіти)

– Що сталося з Деметрою після викрадення Кори? (Вона страшенно страждала, не пила і не їла, не омивала своєї нетлінної шкіри і ясних очей.Темно-синій хітон її подерся, червоні маки зів’яли, золоте колосся загубилося, а довгі коси взялися памороззю-сивиною.)

– Як богиня Деметра покарала злого хлопця Аскалаба? (Перетворила наящірку)

– Хто розповів бідній матері таємницю викрадення Кори? (Геліос, бог Сонця)

– Як люди відчули журбу Деметри? (Земля перестала родити, пов’яли квіти,повисихали джерела; життя на землі ніби завмерло.)

– Яким чином підступному Аїду вдалося залишити у підземному царстві Персефону? (Вона скуштувала декілька зерняток гранату у підземному царстві і тому повинна була залишитися там назавжди.)

– Кого і чому перетворила Персефона на сича? (Служника Аїда за те, що вінрозповів про гранат, скуштований нею.)

– Як мудрий Зевс розв’язав суперечку між богами? (Дві третини року Персефона буде проводити на землі з матір’ю Деметрою, а одну третину —у підземному царстві з чоловіком Аїдом.)

Висновки

– Які природні явища пояснюються у цьому міфі? (Зміна пір року, виверження вулкану)

– Доведіть, що цей переказ є міфом.

Цікаві факти

– Від імені богині Деметри утворилося сучасне чоловіче ім’я — Дмитро(Дмитрій).

– Які квіти збирала Кора? (Квіти, які, за свідченням Овідія, збирала Кора(Персефона), були маками. На острові Кріт знайдено зображення богині з голівками маку у волоссі. На іншому зображенні богиня тримає маки у руці, а на золотій каблучці з кладу, знайденому в акрополі Мікен, Деметра передає голівки маків своїй дочці Персефоні. Макове насіння додавали в хліб, відтак маки символізували Деметру, оскільки вони росли на нивах.Кора ж збирає або вживає мак через його снодійну властивість та червонийколір пелюсток, який вважався символом відродження після смерті.) Міф «Деметра і Персефона» у пам’ятках світового мистецтва

Демонстрація зображення рельєфу з Елевсина (Деметра, яка сидить на троні, зустрічає Кору, яка несе факели)

– Розгляньте зображення богинь. Як вони одягнені? (У хітони, босі)

– Що тримають у руках? (Деметра — колосся, що символізує родючість, Персефона — факели)

– Чому Персефона йде з факелами в руках? (Можливо, тому, що повертається додому з підземного царства, де немає світла.)

Висновки

Давні греки поважали своїх богів, розуміли їхні почуття і страждання(у цьому випадку — почуття материнської любові), пояснювали природні явища різними подіями з життя богів.

2. Міф «Нарцис»

Вікторина до міфу «Нарцис»

– Ким був Тіресій? (Сліпий віщун, який за волею Зевса передбачав майбутнє.)

– Як звали матір Нарциса? (Німфа Ліріопея)

– Про що хотіла дізнатися у віщуна Ліріопея? (Чи довго буде жити її син, бовін — смертний?)

– Чому пророцтво Тіресія здалося німфі дивним? (Віщун сказав, що Нарцисжитиме доти, доки сам себе не побачить.)

– Що понад усе любив Нарцис? (Полювати, блукати у лісі)

– Як звали німфу, що закохалася в героя? (Ехо)

– Чому Ехо втратила можливість розмовляти? (Гера покарала Ехо за те, щовона відволікала її розмовами, у той час, коли Зевс розважався з її сестрами — німфами.)

– За що Афродіта покарала Нарциса? (За нехтування коханням німф і дівчат)

– У чому полягало покарання юнака? (Він закохався у самого себе, побачивши своє віддзеркалення у воді.)

– Що трапилося з Нарцисом після смерті? (Він перетворився на прекраснубілу квітку — нарцис.)

– Що сталося з німфою Ехо? (Від страждань вона худла, доки не зосталися в неї лише кістки та голос. Кістки перетворилися на каміння, а голос живе й досі.)

Висновки

– Які природні явища пояснюються у цьому міфі? (Виникнення луни та квітки нарциса)

– Доведіть, що цей переказ — міф.

Міф «Нарцис» у пам’ятках світового мистецтва

Розглянемо репродукцію картини Дж. В. Вотерхауса «Ехо і Нарцис».

– Який саме епізод з міфу зображений на картині?

– Що відчуває в цей час юнак?

– Які почуття переживає німфа Ехо? Як це передано у виразі її обличчя?

Висновки

Міф про трагічну долю Нарциса був дуже популярний не тільки у давнину. Легенда про горду людину, яка любить лише себе самого, широко відома і в наш час.

Цікаво!

У сучасній мові нарцис (у перен. знач.) — самозакохана людина.

3. Міф «Дедал та Ікар»

 

Вікторина до міфу «Дедал та Ікар»

–  Ким був Дедал? (Митцем, різьбярем, будівничим)

– Чому жерці у храмах прив’язували Дедалових дерев’яних богів? (Щоб неповтікали, бо вони здавалися живими.)

Як звали учня Дедала? (Талос)

– За що майстер був вигнаний з Афін? (Нібито за причетність до смерті свого талановитого учня Талоса)

– Куди вирушив Дедал? (На острів Кріт до царя Міноса)

– Ким доводився Дедалові Ікар? (Сином)

– Яке лихо спіткало царя Міноса і царицю Пасіфаю? (У них народилося чудовисько з головою і хвостом бика — Мінотавр.)

– Що побудував Дедал для Мінотавра? (Лабіринт)

– Про що просив митець царя Міноса? (Відпустити його додому, на батьківщину)

– Як вирішив дістатися батьківщини Дедал? (Небом)

– З чого виготовив крила майстер? (З пір’я і воску)

–  Про що попереджав сина Дедал? (Щоб у повітрі він не піднімався дуже високо, бо сонце розтопить віск, і не опускався дуже низько, щоб хвилі не намочили крила.)

– Чому загинув Ікар? (Він не послухався батькової перестороги і піднявся високо до сонця.)

– Як пам’ять про Ікара увічнилася на землі? (На його честь був названий острів Ікарія та Ікарійське море)

– Яким чином Мінос вирішив вивідати місцеперебування Дедала? (Запропонував загадку з мушлею.)

– Як Дедал виконав це завдання? (Прив’язав нитку до мурашки і пустив її у мушлю.)

Висновки

– Яку одвічну мрію людства втілено у цьому міфі? (Мрію про підкорення небесного простору)

– Які географічні назви знаходять своє пояснення у переказі? (Названі начесть героя міфу острів Ікарія та Ікарійське море)

– Чому у віках залишилося ім’я нестримного Ікара, а не розумного, талановитого Дедала? (Ікар є втіленням непереможного потягу до неба, за що він ладен був віддати своє життя.)

Міф «Дедал та Ікар» у пам’ятках світового мистецтва)

Сюжет цього міфу використовувався багатьма митцями. Дуже відомим єримський барельєф «Дедал та Ікар».

Розгляньте зображення барельєфу «Дедал та Ікар».

– Який епізод міфу ілюструє це зображення?

–  Що роблять герої міфу?

Висновки

Міф про Дедала та Ікара дуже популярний через те, що Дедал є втіленнямлюдини-майстра, митця, а Ікар — нерозважної, але сміливої людини, що йде назустріч небезпеці.

4. Міф «Орфей та Еврідіка»

Вікторина до міфу «Орфей та Еврідіка»

– Що подарував бог Аполлон Орфею? (Кіфару, або ліру)

– Чим був знаменитий Орфей? (Він був талановитим співцем; усе живе наземлі завмирало, слухаючи його.)

– Чому бог Гіменей не хотів прийти на весілля Орфея та Еврідіки? (Він відчував, що ця пара не буде щасливою.)

– Яке лихо трапилося незабаром? (Еврідіка померла від укусу отруйної змії.)

– Що вирішив зробити Орфей? (Повернути дружину з царства мертвих.)

– Чому Харон і пес Кербер дозволили співцеві пройти у підземне царство?(Вони були зачаровані його співом.)

– За якої умови Аїд дозволив Орфею забрати Еврідіку? (Йти, не озираючисьназад)

– Чому озирнувся Орфей? (Хотів переконатися, що Еврідіка оживає)

– Чому вакханки напали на співця? (Не могли пробачити йому, що він зневажає їх, не звертає на них ніякої уваги.)

– Як безсмертні боги покарали вакханок за вбивство Орфея? (Перетворилижінок на дерева.)

– Як пам’ять про Орфея увічнилася на землі? (За міфом, голову Орфея морські хвилі донесли до острову Лесбос, і відтоді цей острів став батьківщиною славетних поетів. А кіфара співця засяяла незгасно на небі — її можна побачити як сузір’я Ліри.)

Висновки

– Які якості уособлює в собі Орфей? (Він талановитий митець, людина, щовіддана своєму єдиному коханню.)

– Чому на честь Орфея з’явилося на небі сузір’я Ліри? (Так було увічнено його

талант і пошановано трагічне життя співця.)

Цікаво!

У сучасній мові орфей — чудовий співець і музика.

Відбиття міфу у пам’ятках мистецтва

– Розгляньте ілюстрацію до «Словника класичної античності» «Гермес ведеЕврідіку і Орфея через підземне царство».

– Виразно прочитайте «Сонети до Орфея» Р. М. Рільке.

ІІІ. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання

IV. Заключне слово вчителя

V. Домашнє завдання

Підготуватися до контрольної роботи № 1.



Залишити коментар


два − 1 =