Мета: ознайомитися із давньогрецьким міфом про Прометея; працювати над виразним читанням; скласти словничок «Герої давньогрецьких міфів»; вдосконалювати навички роботи з текстом, виявляти міжпредметні та міжлітературні зв’язки.
Обладнання: зображення скульптури Ф. Г. Гордєєва «Прометей»; ілюстрації до міфу.
Тип уроку: формування знань й удосконалення навичок та вмінь.
Как бесконечные звездные дали,
Мы бы на яркость людей проверяли.
Прав лишь горящий, презревший покой,
К людям летящий яркой звездой.
М. Добронравов
Ты добр — в том твой
смертельный грех.
Дж. Г. Байрон
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання
(Читання учнями власних міфів про виникнення будь-яких природних явищ.)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
– Що вам відомо про Прометея? (Прометей — це титан, син богині справедливості і правосуддя Феміди й титана Іапета, якого Зевс скинув у Тартар.
У суперечці між богами і людьми Прометей посів позицію захисника і покровителя людей, за що був тяжко покараний Зевсом.)
Цікаво!
У перекладі з грецької Prometheus означає «провидець».
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Читання міфу про Прометея
2. Словникова робота
Кронос — титан, батько Зевса.
Феміда — богиня Правосуддя і Справедливості.
Атлант, Менетій, Прометей, Епіметей — сини титана Сапета.
Афіна — богиня Мудрості, Ремесел та Справедливої війни.
Гефест — бог Ковальства.
Океан — найстарший син Урана і Геї.
Іо — аргоська царівна, перетворена ревнивою Герою на телицю.
Аргус — стооке чудовисько, що стерегло Іо.
Гермес — бог-вісник.
Гера — дружина Зевса, богиня шлюбу.
Мойри — богині Долі.
Фетіда — богиня Моря.
Ахіллес — син Фетіди і Пелея, герой Троянської війни.
Бесіда
– Розкажіть, як жили люди до втручання Прометея.
-Чи піклувався про людей Зевс? (Ні, він був байдужий до їхньої долі.)
– Хто вирішив прийти на допомогу людям? (Титан Прометей)
– Чого навчив Прометей людей? (Прометей навчив людей приборкувати вогонь, будувати світлі житла, плавати на човнах, добувати мідь, срібло і золото, знаходити шлях за зорями і за летом птахів, лікувати цілющимзіллям, напинати вітрила, полювати лісову звірину, приручати тварин)
– Чому Зевс розгнівався на Прометея? (Прометей обдурив Зевса, обравши дляжертви богам кістки, прикриті лискучим жиром, а людям залишив м’ясо,сховане під тельбухами. Зевс обурився через те, що смертні їстимуть м’ясо, а на шану богам спалюватимуть кістки.)
– Якою була помста Зевса? (Він залишив людей без вогню. Вони жили у темних домівках, не могли зігрітися та приготувати їжу.)
– Як порушив заборону Зевса Прометей? (Він пробрався до палацу Зевса та
викрав вогонь для людей.)
3. Робота з текстом
– Знайдіть цитату, в якій ідеться про покарання Прометея. (Від слів «У шаленій нестямі…» до слів «…шматував могутнє Прометеєве тіло».)
– Наведіть цитати, що зображують сміливість і незламність Прометея.
Бесіда
– Хто з героїв міфу співчуває Прометею? (Гефест, океаніди, Океан, Феміда)
– Чому Зевс вирішив визволити Прометея? (Хотів дізнатися таємницю своєїсмерті, яка була відома лише тираноборцю.)
– У чому полягала ця таємниця? (Син Феміди, з якою збирався одружитисяЗевс, повинен був бути сильнішим від свого батька. Якби весілля відбулося,Зевс загинув би від руки свого сина, так само, як і його батько Кронос.)
– Хто зміг пом’якшити серце невблаганного Прометея і переконати його відкрити таємницю? (Це змогла зробити лише мати героя — Феміда, яка, гірко плачучи, просила його врятувати самого себе.)
– Хто прийшов визволити титана? (Легендарний герой Геракл, за наказомЗевса, відшукав тираноборця, вбив орла та розірвав Прометеєві пута.)
4. Виявлення міжпредметних зв’язків
Відбиття міфологічного сюжету у скульптурі Ф. Гордєєва «Прометей»
Розгляньте скульптуру.
– Як скульптор передав хижість орла?
– Як передано відчуття болю, страждань героя?
– Які почуття викликає у вас ця скульптура?
IV. Підбиття підсумків уроку
Робота над епіграфом
– У чому полягає подвиг Прометея?
– З точки зору якого героя міфу доброта титана є його смертельним гріхом(див. епіграф до уроку зі словами Дж. Г. Байрона)?
– Поясніть слова М. Добронравова. Чи можуть вони стосуватися особистостіПрометея?
V. Домашнє завдання
Скласти простий план міфу про Прометея.
Намалювати ілюстрації до міфу.