Мета: повторити відомості про міф, міфологію, відмінність міфу від казки; ознайомитися з давньокитайськими міфами про створення світу і людей; розвивати допитливість, викликати інтерес до міфології народів світу.
Обладнання: зображення Великої Китайської стіни, запис народної китайської музики; тексти давньокитайських міфів.
Тип уроку: формування нових знань.
Той, хто дивиться у минуле, так само
бачить майбутнє, як видно у дзеркалі
глибоких вод високе небо.
Ш. Петефі
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання
Бесіда
– Що таке міф?
– У чому його відмінність від казки?
– Дайте визначення міфології.
2. Літературний диктант «Боги давньоєгипетської міфології»
1) Бог Океану – … . (Нун)
2) Бог Вітру й Повітря – … . (Шу)
3) Бог Землі – … . (Геб)
4) Богиня Неба – … . (Нут)
5) Боги – творці Світу – … . (Анум, Птах)
6) Бог Сонця – … . (Ра)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
(Тема не записана. На дошці — зображення Великої Китайської стіни. Звучить народна китайська музика.)
– Чи здогадалися ви, про яку країну піде мова на уроці?
– Що вам відомо про неї?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Підготовка до сприйняття твору
Цікаві факти про Китай і китайців
– Велика Китайська стіна – найдовша стіна у світі (загальна її довжина становить близько 6 700 км). Вона приблизно у три рази довша від Великобританії.
Велика Китайська стіна – єдина штучно створена споруда, яку видно з космічної орбіти.
Її побудували за часів правління першого китайського імператора Цинь. Велика Китайська стіна повинна була захищати від набігів кочових племен. Через кожні 200 м на ній розташовувалися сторожові башти. Коли вартовий помічав щось підозріле, він розпалював вогнище, подаючи тим самим сигнал тривоги сусідам. Воїни відбивали ворога, пускаючи в нього запалені стріли або кидаючи з катапульти каміння.
– Жителі Давнього Китаю були великими винахідниками. Вони вигадали чимало речей – від шовку й паперу до компасу й пороху. Китайці користувалися усім цим за тисячі років до інших народів.
– Близько 2 000 років тому китаєць на ім’я Цай Лунь приготував суміш з деревних волокон, розкатав і висушив її. Так був винайдений папір.
– Повітряні змії з’явилися у Китаї ще 3 000 років тому. Та вони слугували не лише для забави. Будівельникам повітряні змії допомагали піднімати на дах черепицю, а рибалкам – э ловити рибу.
– Китайці почали будувати морські вітрильні судна за сотні років до європейців. Вони винайшли також навісне крило, завдяки якому могли пливти на кораблі у будь-якому напрямку незалежно від вітру.
– Завдяки китайцям ми можемо не боятися дощу. Вони винайшли парасольку більш ніж 3 000 років тому. Спочатку парасольки робили з листя рослин або пір’я птахів, а потім – з промасленого паперу, який не пропускав воду.
– Китайці винайшли також годинниковий механізм. Приблизно 1 000 років тому вони сконструювали великого водяного годинника, який приводив у дію водяне колесо.
2. Словникова робота
Паньгу – першопредок, перша людина на землі.
Нюйва – жіноче божество, що зображувалось у вигляді змії з людською головою. Вона була наділена винятково божественною силою і за один день могла здійснити 70 перевтілень.
Чжан – міра довжини, що складає приблизно 3,2 м.
Лі – міра довжини, приблизно 0,5 км.
3. Читання давньокитайського міфу про створення світу
Бесіда
Обчислимо разом
– Якого зросту, за легендою, був Паньгу? (90 000 лі = 90 000 · 0,5 км =
= 45 000 км)
– Наскільки він збільшувався кожного дня? (На 1 чжан, тобто на 3,2 м)
– Скільки років було Паньгу, коли відстань між землею і небом стала постійною? (18 000 років Паньгу спав і зростав, 18 000 років розділяв небо і землю, усього 36 000 років, після цього він, очевидно, ще якийсь час утримував небо на відстані від землі.)
Запитання
– У чому, на думку давніх китайців, полягала головна заслуга Паньгу? (Він розділив небо і землю, самого себе віддав для створення всього прекрасного й необхідного на землі.)
4. Читання давньокитайського міфу про створення людей
Бесіда
– Хто і як створив перших людей?
– Чи досягла своєї мети богиня Нюйва? (Так, вона перестала почуватися самотньою, а на світі з’явилося багато розумних істот — людей.)
– Богинею чого вважали Нюйву давні китайці? (Богинею заручин та шлюбу)
– Доведіть, що цей переказ є міфом.
IV. Підбиття підсумків уроку
– Сьогодні на уроці ми познайомилися з давньокитайськими міфами про створення світу і людей, дізналися про цікаві факти з історії Китаю, які викликали у нас повагу та інтерес до цього самобутнього і талановитого народу. Не можна не погодитися із думкою угорського поета Шандора Петефі, який вважав: «Той, хто дивиться у минуле, так само бачить майбутнє, як видно у дзеркалі глибоких вод високе небо». І ми визнаємо, що, не знаючи минулого, історії, культури давніх часів, не можна зазирнути у майбутнє, передбачити його.
V. Домашнє завдання
Підготувати переказ давньокитайського міфу про створення світу.