Поняття про міф. Давньоєгипетський міф про створення світу

Мета: ознайомити учнів з поняттями «міф», «міфологія»; учити визначати відмінність міфу від казки; працювати над виразним читанням давньоєгипетських міфів про створення світу; виховувати повагу до культури інших народів.

Обладнання: зображення замку, єгипетських пірамід, сфінкса; головоломки; тексти давньоєгипетських міфів.

Тип уроку: первинне ознайомлення з матеріалом.

Молчат гробницы, мумии и кости –

Лишь Слову жизнь дана.

Из древней тьмы, на мировом погосте

Звучат лишь письмена.

І. Бунін

 

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання

Зачитати вислови про роль книги у житті людини і розкрити їх значення.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

На дошці – виготовлений із кольорового паперу замок, поряд – головоломка у вигляді ключа.

– Подивіться уважно на дошку. Що ви бачите? (Замок, зачинений на замок)

– Як же відкрити двері? Можливо, там заховані скарби.

Як же нам відгадати це чарівне слово? Давайте спробуємо скористатися ключем! На ньому кілька літер! А де ж слова?

Отже, це –  «міфи народів світу» – і двері відчиняються. (Відкриваються двері замку, а за ними напис – «скарбниця світової культури».)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Ознайомлення з літературознавчими термінами

Що таке міф?

Міф у перекладі з грецької (mythos) означає слово, оповідання, переказ.

Міфи – це перекази, що розповідають про виникнення явищ природи, предметів матеріальної культури, релігійних обрядів, про створення світу (космогонія: від грецьких слів kosmos –  світ, всесвіт; goneia – народження, виникнення) та походження богів (теогонія: від грецьких слів teo – бог таgoneia).

Персонажі міфів – боги, напівбоги та видатні смертні – герої.

Що таке міфологія?

Міфологія (від грецьк. слів mythos – розповідь та logos – слово, думка) має

два значення: 1) сукупність, система міфів якогось народу; 2) наука, що вивчає міфи.

2. Розповідь учителя

План

I. Як виникали міфи

II. Види міфів

III. Відмінність міфу від казки

3. Підготовка до сприйняття твору

У ч и т е л ь. Єгипет – одна з найдавніших країн світу, яка асоціюється насамперед з одним із семи чудес світу – величними пірамідами, знаменитими фараонами, найбільшою річкою Африки – Нілом.

У Єгипті виникла одна з найдавніших цивілізацій світу, тож і міфологія єгиптян, до якої ми сьогодні звернемося, теж дуже давня.

Робота з текстом підручника

4. Читання давньоєгипетських міфів

1) Найдавніші легенди про створення світу

– У багатьох легендах у ролі божества, що народжує Сонце і створює світ, виступає тварина або птах. Так, збереглася легенда, за якою Сонце було народжене небом – величезною коровою з зірками, котрі утворюють зображення золотого теляти. «Тексти пірамід» говорять про «Ра, золоте теля, народжене небом», а на пізніших наскельних зображеннях можна побачити Небесну Корову зі світилами, що пливуть по її тілу.

– За іншими легендами виникнення світу було пов’язане з іншими тваринами.

Наприклад, існував міф, за яким небо представлялось свинею, а зірки – народженими нею поросятами.

– Існували також оповіді про те, що Сонце – величезна куля, яку котить по небу сонячний жук, подібно до того, як жуки-скарабеї (гнойовики) котять свої кульки по землі.

 

Запитання

– Яка з цих легенд сподобалася вам найбільше? Чому?

– Знаючи міфи про створення світу, чи можете ви пояснити, чому у давніх єгиптян жук-скарабей вважався священною комахою?

Завдання

– Доведіть, що прочитані твори – міфи.

– Намалюйте ілюстрацію до міфу, який ви вважаєте найбільш цікавим.

2) Геліопольський міф про створення світу

Бесіда

– Як називалась земля на початку свого існування? (Пагорб Бен-Бен)

– Хто створив цей пагорб? (Атум)

– Як пояснює міф необхідність створення Шу і Тефнут? (Шу – бог Вітру – сила руху, змін, а Тефнут – хранителька стабільного життя. І те, й інше необхідне у світі: рух і зміни потрібні, але важливі також і традиції, стабільність).

– Розкажіть про появу бога Ра. Що він приніс на землю? (Бог Сонця Ра з’явився з білого лотосу, приніс довгоочікуване світло.)

 

3) Мемфіський міф про створення світу

Бесіда

– Який бог був головним творцем за мемфіським міфом? (Птах)

– Ким йому доводився бог Атум? (Сином, який діяв за батьківськими вказівками)

– Порівняйте мемфіський і геліопольський міфи про створення світу.

IV. Підбиття підсумків уроку

Рефлексія

– Що таке міф?

– Дайте визначення міфології.

– Чим міф відрізняється від казки?

– Які особливості давньоєгипетських міфів вам відомі?

– Які єгипетські міфи про створення світу ви знаєте?

– Доведіть, що прочитані твори є міфами.

V. Домашнє завдання

Вивчити визначення міфу, міфології, пояснити епіграф до уроку (уривок з поезії І. Буніна).



Залишити коментар


2 + = десять