Мета: ознайомити учнів з поняттями «міф», «міфологія»; учити визначати відмінність міфу від казки; працювати над виразним читанням давньоєгипетських міфів про створення світу; виховувати повагу до культури інших народів.
Обладнання: зображення замку, єгипетських пірамід, сфінкса; головоломки; тексти давньоєгипетських міфів.
Тип уроку: первинне ознайомлення з матеріалом.
Молчат гробницы, мумии и кости –
Лишь Слову жизнь дана.
Из древней тьмы, на мировом погосте
Звучат лишь письмена.
І. Бунін
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання
Зачитати вислови про роль книги у житті людини і розкрити їх значення.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
На дошці – виготовлений із кольорового паперу замок, поряд – головоломка у вигляді ключа.
– Подивіться уважно на дошку. Що ви бачите? (Замок, зачинений на замок)
– Як же відкрити двері? Можливо, там заховані скарби.
Як же нам відгадати це чарівне слово? Давайте спробуємо скористатися ключем! На ньому кілька літер! А де ж слова?
Отже, це – «міфи народів світу» – і двері відчиняються. (Відкриваються двері замку, а за ними напис – «скарбниця світової культури».)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Ознайомлення з літературознавчими термінами
Що таке міф?
Міф у перекладі з грецької (mythos) означає слово, оповідання, переказ.
Міфи – це перекази, що розповідають про виникнення явищ природи, предметів матеріальної культури, релігійних обрядів, про створення світу (космогонія: від грецьких слів kosmos – світ, всесвіт; goneia – народження, виникнення) та походження богів (теогонія: від грецьких слів teo – бог таgoneia).
Персонажі міфів – боги, напівбоги та видатні смертні – герої.
Що таке міфологія?
Міфологія (від грецьк. слів mythos – розповідь та logos – слово, думка) має
два значення: 1) сукупність, система міфів якогось народу; 2) наука, що вивчає міфи.
2. Розповідь учителя
План
I. Як виникали міфи
II. Види міфів
III. Відмінність міфу від казки
3. Підготовка до сприйняття твору
У ч и т е л ь. Єгипет – одна з найдавніших країн світу, яка асоціюється насамперед з одним із семи чудес світу – величними пірамідами, знаменитими фараонами, найбільшою річкою Африки – Нілом.
У Єгипті виникла одна з найдавніших цивілізацій світу, тож і міфологія єгиптян, до якої ми сьогодні звернемося, теж дуже давня.
Робота з текстом підручника
4. Читання давньоєгипетських міфів
1) Найдавніші легенди про створення світу
– У багатьох легендах у ролі божества, що народжує Сонце і створює світ, виступає тварина або птах. Так, збереглася легенда, за якою Сонце було народжене небом – величезною коровою з зірками, котрі утворюють зображення золотого теляти. «Тексти пірамід» говорять про «Ра, золоте теля, народжене небом», а на пізніших наскельних зображеннях можна побачити Небесну Корову зі світилами, що пливуть по її тілу.
– За іншими легендами виникнення світу було пов’язане з іншими тваринами.
Наприклад, існував міф, за яким небо представлялось свинею, а зірки – народженими нею поросятами.
– Існували також оповіді про те, що Сонце – величезна куля, яку котить по небу сонячний жук, подібно до того, як жуки-скарабеї (гнойовики) котять свої кульки по землі.
Запитання
– Яка з цих легенд сподобалася вам найбільше? Чому?
– Знаючи міфи про створення світу, чи можете ви пояснити, чому у давніх єгиптян жук-скарабей вважався священною комахою?
Завдання
– Доведіть, що прочитані твори – міфи.
– Намалюйте ілюстрацію до міфу, який ви вважаєте найбільш цікавим.
2) Геліопольський міф про створення світу
Бесіда
– Як називалась земля на початку свого існування? (Пагорб Бен-Бен)
– Хто створив цей пагорб? (Атум)
– Як пояснює міф необхідність створення Шу і Тефнут? (Шу – бог Вітру – сила руху, змін, а Тефнут – хранителька стабільного життя. І те, й інше необхідне у світі: рух і зміни потрібні, але важливі також і традиції, стабільність).
– Розкажіть про появу бога Ра. Що він приніс на землю? (Бог Сонця Ра з’явився з білого лотосу, приніс довгоочікуване світло.)
3) Мемфіський міф про створення світу
Бесіда
– Який бог був головним творцем за мемфіським міфом? (Птах)
– Ким йому доводився бог Атум? (Сином, який діяв за батьківськими вказівками)
– Порівняйте мемфіський і геліопольський міфи про створення світу.
IV. Підбиття підсумків уроку
Рефлексія
– Що таке міф?
– Дайте визначення міфології.
– Чим міф відрізняється від казки?
– Які особливості давньоєгипетських міфів вам відомі?
– Які єгипетські міфи про створення світу ви знаєте?
– Доведіть, що прочитані твори є міфами.
V. Домашнє завдання
Вивчити визначення міфу, міфології, пояснити епіграф до уроку (уривок з поезії І. Буніна).