Мета: систематизувати й узагальнити вивчене; простежити пошуки ідеалу автором роману та його героями; показати значення роману як філософсько-психологічного, поліфонічного твору; розвивати навички узагальнення, виокремлення головного й деталей, висловлювання своєї думки та її доведення; виховувати потребу у творенні добра, у дотриманні загальнолюдських моральних норм.
Оснащення: портрет письменника, видання його твору, ілюстрації до нього.
Тип уроку: систематизація та узагальнення знань.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності
У ч и т е л ь. «Любов багато терпить, милосердствує, любов не заздрить, любов не підноситься, не пишається, не шукає свого, не дратується, не мислить зла, не радіє неправді, а втішається істиною, усе покриває, усьому вірить, на все сподівається, усе переносить.
Любов ніколи не закінчується… Тепер є ці три: віра, надія, любов; але любов з них найбільша»,— так говориться у Біблії, Книзі Книг (1-е Послання до коринфіян 13; 4–13). Ми недаремно звернулися до Святого Письма, адже людство виробило не так уже й багато істин,
і усвідомлювалися вони поколіннями щоразу по-своєму, як і кожною людиною також. Ці істини укладені в моральних законах: «Не вбивай», «Не вкради», «Не обманюй», «Возлюби ближнього свого як самого себе…» Протягом попередніх уроків ми простежували процес пошуку «людини в людині», осягнення нею істини. Якою ж є позиція самого автора, яку істину осягнув він і хотів донести до читачів? Про це — сьогодні на уроці.
III. Оголошення теми й мети уроку
IV. Узагальнення та систематизація вивченого
1. Композиційне порівняння
У ч и т е л ь. Заповніть та прокоментуйте таблицю «Злочин і кара».
Очікувана відповідь
• Композиційна пропорція складає 1 : 6; це підтверджує авторську ідею: за християнською доктриною і законами справедливості злочин повинен бути покараний.
2. Евристична бесіда
♦ Чи погоджуєтесь ви з думкою, що покарання Раскольнікова почалося задовго до злочину?
♦ Чи можна докори сумління героя вважати його головним покаранням?
♦ Чому після зізнання Соні герой почувався більш нещасним? (Він не очікував такої любові від Соні)
♦ Про яку любов ідеться? (Християнську любов до ближнього)
♦ Чи можна Свидригайлова вважати художнім антиподом Раскольнікова? Чому?
♦ Чому Раскольніков ставить поряд (за моральністю) Соню Мармеладову та свою сестру Дуню?
♦ Якими є роль і місце автора в романі «Злочин і кара»?
3. Слово вчителя
Значення і символіка назви роману Ф. Достоєвського зрозумілі, досить прозорі: «Злочин і кара». Ці слова стали своєрідним крилатим висловом, афоризмом. Але вони не є однозначними. Як ми вже згадували, мовою оригіналу «преступление» — пре-ступление,
переступ через певну, дозволену християнську загальнолюдську межу. А от слово «наказание» (крім значення «покарання, кара») має ще й значення «наказу, побажання, остороги, перестороги».
4. Конкурс на кращу назву книги українською мовою
Примітка. Ураховується точність, благозвучність, відображення основної ідеї. Назву обґрунтувати. («Переступ і осторога», «Пересторога злочину», «Покарання душі за злочин» та ін.)
5. Самостійне аналізування запропонованої вчителем інформації
У ч и т е л ь. Зробіть висновки за таблицею
6*1. Перегляд (за можливістю) фрагментів кінофільмів, вистав, порівняння інтерпретацій твору та власних уявлень (або ілюстрацій різних авторів)
7*. Міні-диспут «Що пов’язує твір Ф. Достоєвського «Злочин і кара» із сучасністю?»
8*. Порівняння творів Ф. Достоєвського і Бальзака, Стендаля, І. Франка («Перехресні стежки»)
V. Домашнє завдання
Підготуватися до контрольної роботи (твору).
VI. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
• З вивченої теми для мене найцікавішими були такі форми роботи, такі проблеми, як…
• Я поділяю (не поділяю) думку митців і літературознавців про те, що…
• Твір Ф. Достоєвського близький сьогоденню тим, що…