Система образів роману Ф. Достоєвського «Злочин і кара»

Мета: допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художні особливості твору, майстерність автора у зображенні складності духовного світу людини; розвивати навички аналізування художнього тексту, розкриття психології героїв, уміння порівнювати літературні явища з життєвими, висловлювати свої міркування та обґрунтовувати їх; виховувати повагу до загальнолюдських життєвих цінностей, прагнення їх дотримуватися.

Оснащення: портрет письменника, видання його твору, ілюстрації до нього.

Тип уроку: формування вмінь та навичок (урок-дослідження).

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної діяльності

У ч и т е л ь. «Достоєвський довіряв уважному і вдумливому читачеві і тому багато не договорював, розраховуючи на духовне прилучення читача до свого світу»,— писав академік Д. Лихачов.

Читацька думка, читацька оцінка стають необхідною умовою розуміння теорії Раскольнікова та його самого, інших героїв, душі яких сповнені протиріч, страшних, нелюдських, але досить переконливих аргументів. Сьогодні на уроці ми спробуємо дістатися до глибинної суті протиріч, які роз’ятрюють душі героїв, змушують їх до тих чи інших дій і вчинків.

III. Оголошення теми й мети уроку

IV. Актуалізація опорних знань

Виконання завдань пошуково-дослідницького характеру

У ч и т е л ь. Складіть схему шляхів розвитку Раскольнікова, еволюції його образу.

Примітка. Учням пропонуються лише вихідні й кінцеві дані, решту вони заповнюють самостійно.

V. Формування вмінь та навичок

1. Виконання завдань пошуково-дослідницького характеру

1) Визначення «двійників» головного героя та його «антиподів»

2) Розподілення героїв роману за теорією Раскольнікова на людей «звичайних» і «незвичайних»

2. Колективна робота (або робота в групах)

У ч и т е л ь. Охарактеризуйте героїв за цитатами з твору (можна спочатку впізнати їх).

Мармеладов. «Треба, щоб у кожної людини було місце, де її пожаліли»; «Бідність не порок. Убозтво є пороком»; «Я тварюка»; «Для того й п’ю, що в пияцтві сьому співчуття й почуття шукаю».

Разуміхін. «Це був надзвичайно веселий і компанійський хлопець, добрий до простоти. Проте за цією простотою ховались і глибина, і гідність… Був він розумний, хоч і справді часом дуже простуватий. …Іноді він буянив і мав славу силача. …Жодні невдачі його ніколи не бентежили, і ніякі погані обставини, здавалось, не могли пригнітити його. Він був дуже бідний і самотужки утримував себе, добуваючи гроші різною роботою. Він знав безліч джерел, де міг почерпнути хоч сякий-такий заробіток»; «Водночас він ясно усвідомлював, що мрія, яка загорілася в його думках, зовсім нездійсненна,— така

нездійсненна, що йому навіть соромно стало її, і він якнайшвидше перейшов до інших, більш насущних турбот і сумнівів…»

Лужин. «Возлюби, перше за все, одного себе, бо все на світі на особистому інтересі основане» (згадайте Гобсека!); «…вигідніше брати дружину з убогості, щоб потім над нею володарювати»; «Якщо мені, приміром, до цього часу говорили: «Возлюби», і я возлюбляв, то що з цього виходило?.. виходило те, що я розривав жупан навпіл, ділився з ближнім, і обидва ми залишалися наполовину голими за російським прислів’ям: «Поженешся за двома зайцями, жодного не спіймаєш»».

Свидригайлов. «У розпусті є щось постійне, основане на природі…»; «…я нічиєю думкою особливо не цікавлюсь…»; «Хто я такий? Ви знаєте: дворянин, служив два роки в кавалерії, потім так тут у Петербурзі ошивався, потім одружився з Марфою Петрівною та

жив у селі. Ось моя біографія!» «Ми одного поля ягоди!»

Порфирій Петрович. «Вийшло-таки підло, але ви все ж таки не безнадійний негідник»; «Але от що скажіть: як же відрізнити отих незвичайних від звичайних? …Бо, погодьтесь, коли виникне плутанина і хтось з одного розряду почне думати, що він належить до другого розряду, і почне «усувати всі перешкоди»… то тут уже…»; «Страждання… велика річ… У стражданні є ідея?»

3. Проблемне питання

♦ Хто з героїв роману Ф. Достоєвського «Злочин і кара», крім головного героя, здався вам неоднозначним, складним за характером? Чому? (Суперечливі роздуми героїв, неоднозначність їх суджень, ставлення до світу. Свидригайлов, Порфирій Петрович та ін.)

4. Виконання завдань пошуково-дослідницького характеру

У ч и т е л ь. Складіть порівняльну характеристику образів Раскольнікова і Соні Мармеладової.

VI. Закріплення набутих знань, умінь та навичок

Міні-диспут

Учні висловляюються та доводять свою думку (у формі мінідиспуту на тему «Чи має рацію Достоєвський, стверджуючи: «Світ необхідно змінити, почнемо з себе… Я вважаю, що світ потрібно змінити, але… перший крок у тому, щоб почати саме з себе»?»).

VII. Домашнє завдання

Повторити особливості системи образів роману в усій її складності, суперечностях та взаємозв’язках.

VIII. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення:

• Я зрозумів (-ла), що…

• Найскладнішим на уроці було…



Залишити коментар


× 3 = двадцять сім