Мета: допомогти учням простежити розвиток образу Раскольнікова, визначити авторське та особисте ставлення до персонажа та його ідей; розвивати навички роботи з текстом, характеризування образів у їх динаміці, уміння висловлювати свої думки, обґрунтовувати їх на основі життєвих спостережень; виховувати гуманізм, кращі моральні якості.
Оснащення: портрет письменника, видання його твору, ілюстрації до нього.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності
У ч и т е л ь. Мудрець давніх часів, байкар Езоп сказав: «Погано стане всім людям, коли кожен вимагатиме свого». Герой роману Достоєвського «Злочин і кара» Раскольніков вирішив «урятувати світ», створивши теорію «сильної особистості», якій дозволено те,
що заборонено решті людей, і випробував її на собі. Якими якостями повинна бути наділена та «надлюдина», щоб мати право розпоряджатися життям інших, судити винних і невинних? Над цим питанням та багатьма іншими ми й працюватимемо сьогодні.
III. Оголошення теми й мети уроку
IV. Актуалізація опорних знань
Заповнення таблиці «Ідеї твору Ф. Достоєвського “Злочин і кара”»
$IMAGE1$
V. Формування вмінь та навичок
1. Слово вчителя з елементами евристичної бесіди
Перш ніж детально розглянути образ головного героя, пригадаймо, де відбувається дія твору.
♦ Охарактеризуйте Петербург, яким він постає в романі. (Це не лише тло, на якому розгортаються драматичні події, але й символ життя ненормального, аморального. Міський пейзаж органічно пов’язаний із душевним станом героїв.)
Коли Раскольніков блукає містом, розмірковуючи про злочин, то «важко дихати», скрізь «громада мертвого каміння, де людині нікуди йти»; й інші герої задихаються «під важким петербурзьким небом». Тут страждають від голоду, від бідності люди, і в їх головах
народжуються злочинні думки, реальність сплітається з мареннями та кошмарами. Свидригайлов назвав Петербург «містом напів-божевільних».
Головний герой мріє про інше, прекрасне місто, створене для щастя людей, і (такий парадокс!) коли йде на злочин, то думає…про облаштування фонтанів!
♦ Згадаймо портрет Раскольнікова. («…Він був напрочуд гарний з себе, з прекрасними темними очима, темнорусявий, стрункий, на зріст вище середнього». Був дуже погано вдягнений.)
♦ Доведіть, що спочатку Раскольніков був скромною, інтелігентною людиною, гарним студентом, здатним співчувати чужому горю. (Сон про знущання з коня, віддав гроші сім’ї Мармеладових, допомагав хворому товаришеві та його батькові, переживав за долю матері й сестри.)
♦ З якою метою герой задумав учинити злочин, убити стару лихварку?
а) Щоб розбагатіти, допомогти сестрі й матері;
б) щоб помститися багатіям за скривджених ними;
в) щоб перевірити свою теорію «надлюдини»;
г) щоб очистити місто від «скверни».
Примітка. Кожну відповідь — правильну і неправильну — обґрунтувати.
♦ Що принесла Раскольнікову його «спроба»? (Відчай і страждання)
♦ Чи міг би злочин не відбутися? (Міг би, адже герой випадково дізнався про те, що сестри лихварки не буде ввечері; він випадково почув розмову в трактирі про Альону Іванівну; з іншого боку, одержима ідеєю людина все одно прагне її втілити.)
♦ Чи були люди, які думали так само, як Раскольніков? Наведіть цитати з тексту. (Студент і офіцер у трактирі)
♦ Що не врахував Раскольніков у своїй теорії «надлюдини»? (Насильство над власною душею, муки совісті. Бажаючи привести людство й окрему людину до щастя, Раскольніков запропонував шлях до «світлого майбутнього» через нещастя, через насильство.)
♦ Яким може бути символічне значення прізвища головного героя роману? (Раскольніков — від «раскол», роздвоєння в душі: «раскольнічество, раскольнік» — відступник від віри.)
♦ Кому першому Раскольніков зізнається у злочині й чому? (Соні, у неї він запитує, що робити, як жити далі, хоча перед цим кілька разів поривався йти в поліцію із зізнанням.)
♦ Чи одразу Раскольніков прийшов до каяття? (Ні, навіть після суду й вироку він вважав, що не має «особливої страшної провини». Тільки поступово, аналізуючи свої вчинки, розмірко-
вуючи над своїм жахливим сном про «світову язву-моровицю», він почувається здатним до каяття і відродження, особливо під впливом благодатної та всепрощенської любові Соні.)
2. Аналізування етапів еволюції образу Раскольнікова
У ч и т е л ь. Запишіть та поясніть еволюцію образу Раскольнікова за етапами.
Очікувана відповідь
Добра, розумна людина → теорія «сильної особистості» → задум злочину → здійснення подвійного вбивства → докори сумління, рішення під впливом Соні зізнатися → зізнання, каторга → роздуми та каяття, прихід до Бога.
VI. Домашнє завдання
Проаналізувати образ головного героя (з урахуванням його складності й суперечливості).
VII. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
♦ До Раскольнікова я ставлюся…
♦ Теорія «сильної особистості» і в наш час…
♦ Мене дивує (вражає)…