Мета: поглибити роботу з поняттям байка, алегорія, допомогти учням складати характеристику байкових персонажів; сформувати вміння знаходити повчальний зміст байки, пов’язаний з народною мудрістю; розвивати в учнях виразне читання, акторську майстерність, розумові процеси (порівняння та аналіз), мовну діяльність, між предметний зв’язок; виховувати в школярів загальнолюдські цінності: доброту, справедливість, працьовитість, поважливе ставлення до інших.
Тип уроку: урок засвоєння знань
Форма уроку: урок-бесіда
Наочність: тексти байок, ілюстрації до байок, дитячі малюнки, маски тварин, роздатковий матеріал, ІКТ.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Привітання учителя з учнями.
– Я вітаю тих, хто сьогодні на уроці.
– Я вітаю тих, хто посміхається.
– Я вітаю вас, маленькі творці сьогоднішнього уроку.
2. «Емоційний термометр». Слайд № 1
– Зараз я пропоную вам визначити з яким настроєм ви прийшли на урок.
Сподіваюсь, що протягом уроку вас не покине позитивний настрій. І так, починаємо!
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Слово учителя. Слайд № 2
(На екрані проектується портрет І.А. Крилова)
– Чи впізнали ви цю людину? Хто це?
– З яким жанром він працює?
– Чи подобається вам його творчість?
– Які байки Крилова ви знаєте?
2. «Теоретична скринька». Слайд № 3
– Давайте з вами повторимо, що ви знаєте, пам’ятаєте про байки… Я прошу з кожної групи до мене підійти по одному представнику, щоб відстояти честь своєї групи. Дайте поняття…
(із скриньки по одному витягають листки з поняттями: байка, алегорія, мораль).
Байка – невеликий, частіше віршований алегоричний твір повчально-гумористичного або сатиричного характеру.
Алегорія — перенесення явищ одного кола явищ на інше, наприклад: відтворення людських характерів та взаємин в образах тварин, предметів, явищ; природи, іносказання.
ІІІ. Тема та задачі уроку
1.Вправа «Квітка сподівань та очікувань». Слайд № 4
(учні пишуть на «пелюстках» свої сподівання та очікування від уроку).
Учитель: в кінці уроку ми повернемося до нашої «квітки» та перевіримо: чи досягли ми своєї мети, чи справдилися наші очікування.
2. Слово учителя. Слайд № 5
– Ви дуже спостережливі діти. І насправді ми сьогодні на уроці: продемонструємо техніку виразного читання байок; будемо складати характеристику персонажів байок; знаходити та формувати мораль байки самостійно; переконано висловлювати особисту думку. + запис до зошиту ТЕМУ УРОКУ Алегоричний та повчальний зміст байки. Відображення в ній законів життя людей, народної мудрості.
ІV. Мотивація навчальної діяльності
1.Слово учителя. Слайд № 6
«Заочна подорож» Санкт – Петербург… Ми з вами в Літньому саду біля пам’ятника. Дідусь у глибокій задумі сидить у кріслі, а біля його ніг зібралися бронзові звірі – леви, вовки, ведмеді та інші. Цей дідусь – відомий російський байкар І.А. Крилов, а звірі – герої його байок.
– Ми сьогодні будемо говорити про байки.
– Давайте звернемось до епіграфу уроку :
– Чи погоджуєтесь ви з думкою, що «байка вчить, як на світі жить?»
V. Робота над темою уроку
1. Гра «Хто? З якої байки?» Слайд № 7
(на екрані з’являються по черзі зображення вовка, ягня)
2. Прослуховування аудіо запису байки І.А. Крилова «Вовк і ягня» в оригіналі. Слайд № 8
– Я пропоную прослухати байку «Вовк і ягня» в оригіналі, але прослухати уважно, вдумливо, слідкуючи за інтонацією кожного персонажа.
– Щойно ви прослухали байку російською мовою, а зараз давайте спробуємо відтворити байку українською мовою, виразно прочитавши її. Не просто прочитав її, а розіграв за ролями. Але перед тим давайте познайомимось з пам’яткою «Як правильно декламувати байку». + запис до зошиту
3. Розігрування байки за ролями. (представники з кожної групи)
4. «Коло вільних думок». Слайд № 9
– Учні класу аналізують виступ дітей (чи дотримувалися вони правил виразного читання)
ОЦІНКИ
5. Інтерактивна вправа «Сонечко». Слайд № 10
– Робота над складанням характеристики головних героїв байки:
Підібрати як можна більше характерних слів, які характеризують вовка та ягня
ВОВК-груб, самодаволен, гнівний, нетерплячий, зухвалий, нещадний, владний, злий
ЯГНЯ-невпевнений, схилений перед силою, владою, страхом, покірністю
6. «Спостереження».
– Скажіть, ті риси, якими володіють наші герої можуть підходити до людей. Поясніть.
– В чому мораль байки?
Учитель: так Іван Крилов в образах вовка та ягня характеризує людей зухвалих, жорстоких, несправедливих, а також й слабких, які мають рабську покірність.
7. Гра – відпочинок. Слайд № 11
– Ми з вами говоримо, що герої байок – тварини. Я пропоную вам уявити себе одним із персонажів байок та показати, як би ви себе поводили у їх ролях. (ВОВК, ЛИСИЦЯ, ВЕДМІДЬ, ЗАЯЦЬ, СВИНЯ, ПІВЕНЬ, ЯГНЯ. МАРТИШКА).
8. Робота в групах. Дослідницька робота. Слайд № 12.
– Сьогодні ми з вами познайомимось ще з однією байкою Крилова, а саме з байкою «Свиня під дубом». За цією байкою кожна група отримає завдання.
1 група) Виразне читання байки за ролями.
2 група) Визначити головних герої байки, надати їм стислу характеристику.
3 група) Дати роз’яснення словам: рилом, досита, ока продерши, корінь обнажити, жирію; пояснити своїми словами мораль байки
VІ. Рефлексія Слайд № 13.
1.Порівнюємо.
Скажіть будь ласка, яких байкарів ви ще знаєте? Чи можете ви порівняти чиїсь байки та відповісти, що в них схоже, а що є відмінним?
2. Слово учителя.
Зображуючи всю складність стосунків персонажів, байка показує, якими заплутаним є наше життя і змушує читача замислитися, як уникати ганебних вчинків.
Таким чином байка нас вчить добру, справедливості, чинності.
VІІ. Оцінювання
VІІІ. Домашнє завдання
Всім прочитати байку І.А.Крилова «Мавпа та окуляри»
1 група Виявити головних героїв, надати їм характеристику
2 група Розіграти байку за ролями
3 група Намалювати малюнки до байки
ІХ. Підсумок уроку
1.«Квітка сподівань».
– Настав час повернутися до нашої «квітки сподівань». Чи досягли ми очікуваних результатів. Напишіть на пелюстках чого ви навчились на уроці.
2. Слово учителя. Слайд № 14
Сьогодні на уроці ми з вами дуже гарно попрацювали. Кожному з вас я хочу сказати, що на уроці ви були:
Одним словом, ви всі були УСПІШНИМИ!!