Мета: через проведення творчої роботи зі складання власної байки перевірити набуті учнями знання про байку як літературний жанр: її ідейно-тематичне спрямування, особливості побудови, образність та алегоричність; вміння теоретичні знання застосовувати у практичній діяльності; розвивати творчі здібності школярів, їх пам’ять, логічне мислення, грамотність у викладанні власних думок, спостережень; формувати естетичні смаки; виховувати інтерес до наслідків власної праці; повагу до творчості; впевненість у своїх можливостях, наполегливість у роботі.
Тип уроку: розвиток зв’язного мовлення.
Обладнання: малюнки учнів до складених ними байок, бібліотечка творів відомих українських байкарів та байкарів світової літератури.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
Дайте визначення байці як жанру літератури.
Чим байка відрізняється від інших гумористичних творів?
Назвіть відомих вам байкарів української та світової літератури.
Для чого, на вашу думку, складають байки?
У чому полягає алегоричність байок?
Чому назви тварин, птахів, комах, риб, земноводних, плазунів та інших у байках пишуться з великої літери? (Дійові особи)
Чим байка може бути актуальною на сьогодні?
Чим відрізняється літературна байка від народної?
З яких частин складається байка? (Розповідної і повчальної)
Яким чином визначається мораль тієї чи іншої байки?
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
IV. Основний зміст уроку
Праця пробуджує в людині творчі сили.
С. Т. Коненков
Хто працює, той працю шанує.
Народне прислів’я
1. З’ясування особливостей байки під час її складання
1.1. Вступ. Здійснюється стисле знайомство з героями твору та подіями, а також з’ясовується, де, як, за яких обставин і з ким вони будуть відбуватися.
1.2. Викладання розвитку подій. За необхідності застосовується діалог, розкривається характер героїв.
Кожна подія у творі повинна бути чітко впорядкованою, пов’язаною з іншими.
1.3. Висновок. Повинен містити інтригуюче питання або сцену, яка б дала можливість зрозуміти ідейно-тематичне спрямування твору чи повчання (мораль).
2. Вимоги щодо складання байки
2.1. Віршована або прозова форма.
2.2. Співчутливий, доброзичливий або іронічний сміх.
2.3. Невеликий обсяг.
2.4. Зображення однієї події з життя головного героя.
2.5. Основних дійових осіб небагато (двоє-троє, причому один або двоє з них мають якусь смішну рису вдачі).
2.6. Образність мови (застосування висловів, порівнянь жартівливого характеру, пестливих слів тощо).
2.7. Містить дві (розповідна, повчальна) або одну частину.
2.8. Алегоричність.
3. Вимоги щодо представлення байки
3.1. Виразна оповідь (міміка, жести, інтонація).
3.2. Поєднання розповіді з наочністю (учнівські малюнки).
3.3. Вміння за можливості інсценізувати.
3.4. Докладний аналіз власної байки.
3.5. Самоаналіз.
4. Приклад невеликої байки
БАЙКАР
Молодий байкар написав новорічну байку. Коротеньку байку про злодія Тхора. Як ніч, так біда — двох курочок у пташнику не хватає… Байку надрукували в районній газеті. Раптом — дзвінок. Дзвонять з однієї районної установи.
— Ви писали, ваша байка?
— Моя.
— Просимо завітати до нас. Автор прийшов, сів. А йому чемненько:
— Будь ласка, опишіть докладно: ім’я і по батькові Тхора. Де живе, де його нора, які спиртові напої вживає, одну чи дві жінки має. Курить цигарки чи, може, курив. Часом не він у суботу крамницю номер чотири спалив? Коли він курей хапав, то хто йому допомагав?
— Пробачте! Ви, очевидно, мою байку зрозуміли буквально? Ім’я мого Тхора алегоричне. Я пародійно натякав…
— Ага, ага!.. Ясно… Понятно…Ви, значить, натякуєте, що в нашому районі є пародійні кури, пародійні злодії?
— Хтозна, може, злодіїв і нема. Байка написана в манері письма Езопа, широко відомого в області.
— Ах, Езопа?.. Дак, кажете, він уже працює в обласному центрі? Тоді пробачте! Вибачайте, що ми вас потурбували (Олександр Ковінька).
5. Бесіда з учнями про труднощі, які виникли у них під час складання байки
6. Заслуховування учнівських байок
V. Підсумок уроку
Бесіда за питаннями:
Які байки вам сподобались найбільше? Чим саме?
Яка тематика та проблематика почутих байок?
Що повчального з цих творів вам запам’яталось, сподобалось?
Чи відчули ви себе письменниками? Чи важко бути митцем слова?
VI. Оголошення результатів творчої роботи
Пропозиція учнів щодо внесення кращих, на їх думку, власних байок до збірки «Кращий байкар».
VII. Домашнє завдання
Підготувати міні-доповідь про життєвий і творчий шлях С. Руданського.